اعتبار منبع در شبکه های اجتماعی

۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۱۳:۱۲ چاپ کد خبر: 72280
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، میثم موسی پور در یادداشتی تحت عنوان ” اعتبار منبع در شبکه های اجتماعی ” نوشت:

 

رسانه های اجتماعی یکی از سریع ترین ابزار برای دسترسی به اطلاعات و اخبار تلقی می شود ، با توجه به ضررورت به وجود آمده در زندگی اجتماعی مردم ، گاهی اوقات شک و تردید نسبت به ماهیت خود اطلاعات وجود دارد. اعتماد به منابع خبری در رسانه های اجتماعی کم است . مطالعات تجربی نشان می دهد که اعتماد به منابع اطلاعاتی نقش عمده ای در تصمیم گیری مردم ایفا می کند.

 

بسیاری از کارشناسان حوزه علوم ارتباطات اجتماعی نگران کم رنگ شدن نقش مالکیت محتوا در فضاهای مجازی هستند ، تکراری بودن محتوا در بسیاری از گروه و کانال های فضای مجازی نشان دهنده انگیزه پایین تولید کنندگان محتوای ارزشی می باشد .

 

البته بی نام نشان بودن برخی مطالب در فضای مجازی هم دارای ماهیت می باشد، در برخی از موارد ناشناس ماندن مسلما موثر خواهد بود چرا که خوانندگان را تشویق می کند تا به جای تمرکز بر شخصیت نویسنده و گرایش سیاسی آن توجه ویژه ای به خود مطلب داشته باشند.

 

ناشناس بودن اگر چه غالبا کم ارزش است اما نقش کلیدی در بسیاری از فرآیند ها را بازی می کند. برخی از نویسندگان ناشناس با هدف خاصی پیام تولید می کنند و با انتشار آن در فضای مجازی به دنبال اهداف خود هستند ، نویسنده ناشناس را می توان نویسندگان ماسک دار خواند.

 

محتوای رسانه های اجتماعی که از طریق فعل و انفعالات مسایل روز توسط کارشناسان تولید می شود. دارای مالکیت اثر می باشد. بسیاری از خوانندگان قدیمی نشریات هنوز به دنبال سرمقاله های هستند که با قلم خوب نویسنده چاپ می شود.

 

یکی از مهمترین عوامل در ارزیابی اعتبار معقولیت اطلاعات است که دقت نظر و سواد رسانه ای فرد را بالا می برد. اعتبار ممکن است بحث برانگیز باشد و مرز بین دانش اطلاعات و معقولیت اطلاعات همیشه مورد مناقشه است .

میثم موسی پور : ( علوم ارتباطات اجتماعی ، رسانه و فضای مجازی )
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان