به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که عربستان سعودی در سال 2016 دستکم 158 نفر را اعدام کرده است که 47 نفر آنها تنها در یک روز اعدام شدند.

خبرگزاری فرانسه در این باره گزار ش کرد، عربستان سعودی در سال 2016 تنها در یک روز  در ژانویه،47 نفر از مخالفان را به جرایم مرتبط با تروریسم متهم کرد و آنها را اعدام کرد.

از میان این افراد می توان به شیخ «نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعیان عربستان اشاره کرد که اعدام وی موجی از اعتراضات را در میان شیعیان دنیا از جمله مردم ایران به همراه داشت و در نهایت به قطع روابط ریاض و تهران منجر شد.

شیخ نمر باقر النمر متولد سال 1379 هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی بود.

او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد.

حکم اعدام شیخ نمر در حالی اجرا شد که بارها از سوی سازمان های حقوق بشری محکوم و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند.

پیش از این نیز سازمان ملل، نام عربستان را به دلیل کشتار کودکان یمن، در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داده بود اما تنها چند روز بعد تحت فشار ریاض، نام سعودی ها را از این فهرست خط زد.

«بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل سپس اذعان کرد عربستان تهدید کرده بود در صورت باقی ماندن نامش در فهرست سیاه، کمک های مالی خود به سازمان ملل را قطع می کند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان