به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، فارس نوشت: حسن روحانی چند روز پیش در توئیتی اعلام کرد که «دولت حاضر است با تشکیل سامانه ای تمام دخل و خرج و حساب هایش را روشن کند و در مقابل انتظار است قوه قضائیه نیز حساب های خود را روشن نماید». نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی در گفت وگو با خبرگزاری فارس به مطالبه خود از رئیس جمهور برای شفاف کردن اقدامات دولت در حوزه های مختلف اجرایی ازجمله شفافیت مالی، شفافیت در قراردادهای نفتی، حساب های اطرافیان رئیس جمهور، اتهاماتی که متوجه برادر رئیس جمهور است، پنهان کاری در برجام و موضوعاتی از این قبیل پرداختند مشروح این گفتگوها را در ادامه می خوانید:
*جعفری: برای بازگشت اعتماد فروریخته مردم، وضعیت مالی مدیران باید مشخص شود
قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه نمایندگان مجلس در رابطه با شافیت مالی مدیران گفت: اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، کشور از لحاظ مالی در یک بحران جدی به سر می برد و بی اعتمادی در بین مردم موج می زند. وی گفت: وقتی به شهرستان ها و استان های مختلف سفر می کنیم می بینیم که مردم اگرچه پای ارزش های اصلی نظام و انقلاب ایستاده اند ولی هیچ اعتمادی به مسئولان و مدیران ندارند و دنیایی حرف برای گفتن دارند. متاسفانه امروز مردم نسبت به بخشدار گرفته تا به بالا و به همه مدیران، بی اعتماد شده اند. جعفری خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند واقعیت ها مشخص شود؛ اینکه مسئولان چقدر دریافت می کنند و چه سرمایه هایی دارند. شفافیت مالی مدیران مسئله مهمی است که نباید فراموش شود. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همه گروه ها باید این مسئله را جدی بگیرند و نباید با مصوبه نمایندگان درخصوص شفافیت مالی مدیران مخالفت شود. وی گفت: مردم می گویند از شعار و ادعا خسته شده ایم و منتظر عمل هستیم. در نظام اسلامی این حق هر شهروندی است که براساس مکانیزم مشخص بر کاری که حاکمان انجام می دهند نظارت کند و بداند مسئولان از لحاظ مالی در چه وضعیتی قرار دارند. جعفری یادآور شد: شفافیت مالی مدیران مسئله مهمی است که باید انجام شود و این مسئله نزدیک، دور و قوم و خویش هم ندارد و اگر قرار باشد اعتماد فروریخته مردم برگردد، وضعیت مالی مدیران همه باید شفاف و روشن باشد.
*ذاکری: اختلافات سران قوا نباید به اصل مبارزه با فساد لطمه بزند/ مسئولان قوا را به صبر و تحمل توصیه می کنیم
حجت الاسلام محمدحسن ذاکری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز با اشاره به اختلافات پیش آمده میان سران قوای قضائیه و مجریه، اظهار کرد: اینکه اختلاف نظر مسئولین و کسانی که در رأس نظام اسلامی قرار دارند و مجاری امور در دست آنهاست علنی و به سطح رسانه ها کشانده شود، باعث خواهد شد که مردم دچار التهاب شوند. وی افزود: مسئولین قوای مجریه و قضائیه باید نسبت به اظهار نظرات خود دقت کنند تا خدای ناکرده موجب التهاب در جامعه نشوند و این ایجاد التهاب مردم را مایوس و ناامید نکند. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: در راس قوای قضائیه و مجریه دو شخصیت روحانی قرار دارند و توقع مردم این است که هم رعایت اخلاق و انصاف صورت گیرد و هم اینکه این اختلافات پشت درهای بسته حل و فصل شود. ذاکری با بیان اینکه ما مسئولان را به صبر و تحمل در مسائل اختلافی توصیه می کنیم، گفت: علنی شدن اختلافات سران قوا، عزم مدیران کشور را در مساله مبارزه با فساد دچار تزلزل می کند و باعث سستی در این اراده خواهد شد. وی افزود: ممکن است هر دستگاهی نسخه متفاوتی برای مبارزه با فساد داشته باشد اما این تفاوت در دیدگاهها نباید به اصل این مساله لطمه بزند؛ مردم باید به مسئولین امیدوار باشند که این ها بدنبال ریشه کن کردن فساد هستند.
* منتظمی: گروکشی رئیس جمهور برای فرار از شفاف سازی مالی مدیران
متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اگر در مسائل مالی مدیران شفافیت وجود داشته باشد شاید شاهد خیلی از فسادهای مالی در بین آنها نباشیم. فسادهایی که به شدت باعث ناراحتی و بی اعتمادی مردم شده است.  وی ادامه داد: اخیرا رئیس جمهور اعلام کرده است که حاضر است تمام دخل و خرج دولت و حساب هایش را روشن کند که این بسیار مسئله خوبی است ولی در مقابل خواسته است تا قوه قضاییه هم حساب هایش را روشن کند، اگر واقعا دولت چنین قصدی را دارد چرا به دنبال گروکشی است و اینکه چرا نماینده دولت با مصوبه شفافیت مالی مدیران مخالفت کرده است. این فعال دانشجویی تصریح کرد: دولت اگر واقعا اعتقاد به شفاف سازی مالی دارد بیاید و در رابطه با برادر رئیس جمهور شفاف سازی کند. برای مردم امروز این سوال وجود دارد که چرا با این همه مطالبه ای که در مورد آقای فریدون وجود دارد دولت هیچ توضیحی در این رابطه نمی دهد. وی ادامه داد: دولت با زیر سوال بردن قوه قضاییه قصد دارد فرار رو به جلو انجام دهد. زیر سوال بردن قوه قضاییه فقط باعث می شود عملکرد خود دولت زیر سوال برود. منتظمی یادآور شد: قوه قضاییه با جرات تمام در دیدار با نمایندگان دانشجویان در رابطه با مسائل مختلف از جمله مسائل مالی شفاف سازی کرد. اگر آقای روحانی هم جرات چنین کاری را دارد در رابطه با مسائل مالی دولت حقوق های نجومی، مسائل پیرامون آقای فریدون، پرونده کرسنت، قراردادهای نفتی و مسائلی از این دست شفاف سازی کند.  دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خاتمه اظهار داشت: مخالفت دولت با مصوبه شفافیت مالی مدیران نشان دهنده این است که سخنان رئیس جمهور فقط در حد شعار است و قصد ندارد در این رابطه شفافیتی وجود داشته باشد مانند بحث حقوق های نجومی که ابتدا دستور پیگیری داد و بعد هم غارتگران بیت المال را ذخیره های نظام معرفی کرد. 
* زاهدی: دولت بهتر است به جای جار و جنجال، پرونده «حسین فریدون» را شفاف کند
محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به توئیت چند روز گذشته رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت حاضر است با تشکیل سامانه ای تمام دخل و خرج ها و حساب هایش را روشن کند، اظهار داشت: اولا به نفع کشور است که به غیر از هزینه های امنیتی و دفاعی که جنبه محرمانه دارد، سایر هزینه ها خیلی شفاف و به روز باشد. وی با بیان اینکه در درآمدها، هزینه ها، پرداخت حقوق ها و پاداش ها باید شفاف سازی صورت گیرد تا همه مردم در جریان قرار گیرند، افزود: ما نباید از شفاف کردن اینگونه دخل و خرج ها وحشت داشته باشیم چرا که به نفع کشور است. مصلحت این است که به جای حاشیه سازی و جار و جنجال هایی که در مردم نسبت به مقامات ارشد کشور، دولت و سایر نهادها و قوا مانند قوه مقننه و قوه قضائیه بدبینی ایجاد می کند،  دخل و خرج ها خیلی شفاف اطلاع رسانی شود.  رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین تصریح کرد: ممکن است شفاف سازی ها تبعات کوتاه مدت داشته باشد اما یقینا مردم اطلاعاتی که به آنها داده می شود را باور می کنند و این باور مردم خود موجب می شود مردم به همه قوا، نهادها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی اعتماد کنند. بنابراین جای هیچ سواستفاده ای باقی نمی گذارد. زاهدی بر همین اساس گفت: دولت به جای حاشیه سازی ها بهتر است که خود پیشقدم شود. هر جا هم که فسادی مشاهده می کند برای برخورد با آنها باید پیشقدم شود. امیدواریم دولت در این راستا قدمی بردارد. وی همچنین عنوان کرد: به عنوان مثال موضوعی که در مجلس اخیرا تعدادی از نمایندگان پیگیری کردند در مورد مسائل مالی که احتمالا گریبانگیر حسین فریدون می شود، بود. بهتر است رئیس جمهور خودش در این زمینه پیشقدم شود تا قوه قضائیه در این راستا تصمیمات لازم را اتخاذ کند. این نماینده در خاتمه تاکید کرد: بهتر است دولت در راستای شفاف سازی هایی نظیر پرونده برادرش «حسین فریدون» و یا حقوق های نجومی پیشقدم شود و خود بحث تخلفات حسین فریدون را دنبال کند تا یک رسیدگی و حسابرسی دقیق در این زمینه صورت گیرد و درآمدهایی که او به دست آورده را شفاف سازی کند، یا در زمینه مواردی که برخی درباره تبانی او مطرح می کنند باید شفاف سازی کند که آیا این موضوعات صحت دارد یا خیر. اتفاقا اگر رئیس جمهور خود پیشقدم شود اعتماد مردم در آستانه انتخابات بالاتر می رود.
انبارلویی: دولت یازدهم، دولت محرمانه هاست/ عدم شفافیت مالی دولت برخلاف حقوق شهروندی است
محمد کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با اشاره به تأکید دولت و لزوم شفافیت مالی و درعین حال مخالفت نماینده دولت با طرح مجلس مبنی بر شفافیت مالی مدیران اظهار داشت: هیچ تردیدی در لزوم شفافیت مالی مسئولان وجود ندارد و این انتظار جامعه است که طبق قانون در این زمینه رفتار کند. انبارلویی با اشاره به اصل 54 و 55 قانون اساسی که وظایف دیوان محاسبات در آن ذکر شده است، یادآور شد: طبق این اصل مجلس موظف است گزارش تفریغ بودجه دولت را جهت اطلاع عموم منتشر کند، یعنی هرآنچه که دولت در حوزه محاسباتی و مالی دارد، باید در اختیار عموم قرار بگیرد. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: بنابراین از لحاظ قانونی عدم شفافیت مالی مدیران معنا ندارد و ما باید طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال 88 ابلاغ شد، کاملاً شفاف عمل کنیم. وی ادامه داد: فصل سوم این قانون ترویج شفافیت است و بنابراین همه مؤسسات عمومی موظف اند جز موارد طبقه بندی شده، سایر اطلاعات را در راستای حقوق شهروندی منتشر کنند. انبارلویی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم دولت محرمانه هاست، تصریح کرد: آنها قرارداد نفت و قرارداد پژو را به صورت محرمانه می بندند که این برخلاف قانون اساسی و حقوق شهروندی است. لذا چنانچه دولت در این زمینه کوتاهی کند، مجلس باید به این مسئله رسیدگی داشته باشد.
*موسوی لارگانی: اگر روحانی دنبال شفافیت است چرا فسادهای برادرش را روشن نمی کند؟/ مخالفت نماینده دولت با شفافیت مالی مدیران جای تعجب دارد
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت حاضر است با تشکیل سامانه ای دخل و خرج ها و حساب های خود را روشن کند، اظهار داشت: از برخی اظهارنظرهای مسئولان دولتی ما واقعا تعجب می کنیم. به عنوان مثال زمانی که آیت الله آملی لاریجانی بحث اموال خارج شده از کشور توسط بابک زنجانی را مطرح می کند، چرا وزارت خارجه این موضوع را پیگیری نکرد تا یک سرنخ پیدا کند که این پول ها کجا رفته است؟ وی افزود: مواردی مثل خروج پول از کشور توسط بابک زنجانی برعهده قوه قضائیه نیست، ما می بینیم که دولتی ها در این زمینه می گویند اگر قوه قضائیه درخواست کند ما پیگیری می کنیم. حال بحث اینجاست که دولت چندین ماه یکی از مطالبه گرها بوده که چرا بابک زنجانی پول های نفت را از کشور خارج کرده، قوه قضائیه رسیدگی نمی کند؛ در حالی که این قوه پیگیر این موضوع بوده و رسیدگی کرده و در حال بررسی است. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: چگونه است که دولت در موضوع بابک زنجانی از قوه قضائیه توقع بیجا دارد، اما آنجا که خودشان کوتاهی کرده اند می گوید اگر قوه قضائیه درخواست کند ما شفاف سازی می کنیم. «در بحث شفاف سازی نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق در بحث حقوق های نجومی که مطالبه عموم مردم و شخص مقام معظم رهبری بود، بندی را آوردند که دولت موظف است سامانه ای را تعریف و تهیه کند که اموال دولتی تحت نظارت سازمان های نظارتی به صورت شفاف به اطلاع عموم مردم برسد، ولی وقتی که بحث شفاف سازی مطرح می شود، نماینده دولت که نظرات دولت را بیان می کند، با این مسئله مخالفت می کند.» موسوی لارگانی ادامه داد: طبق صحبت ها و بررسی ها متوجه شدیم که بابک زنجانی 9 هزار میلیارد فساد مالی داشته چه در بحث نفت و چه در فسادهای دیگر، اما نکته اینجاست که اگر بابک زنجانی یک فرد خاطی و خلافکار است و دولت قبل، این شخص را پروبال داده، آقای روحانی به چه مناسبتی به او لوح تقدیر داده است؟ وی چه کار مهمی انجام داده که لوح تقدیر گرفته است؟ اگر بابک زنجانی مهره دولت قبلی است و دولت قبل به فسادهای مالی او کمک کرده، هاشمی رفسنجانی (که دشمن خونی دولت قبل و احمدی نژاد است) برای چه با بابک زنجانی جلسه گذاشته ؟چرا وقتی بحث کمک به انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد خودشان را به بیراهه می زنند، کمک کردن به یک فرد یا گروه اشکال شرعی دارد و نباید کمک می شده، حال اگر به خودشان کمک شود اشکالی ندارد؟ وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که اگر روحانی به دنبال شفافیت است، چرا این همه بحثی که در مورد برادر او «حسین فریدون» است را شفاف سازی نمی کند؟ او یک بار برای رضای خدا به برادرش عنوان نکرد که چرا از جایگاه ریاست جمهوری من سوءاستفاده می کنی و چرا به من و آبروی من و دولت لطمه می زنی؟ موسوی لارگانی در خاتمه گفت: چرا رئیس جمهور حسین فریدون را طرد نکرد هرچند که او برادر رئیس جمهور است اما روحانی باید خلافش را از دادگاه و سازمان های ذی ربط خواسته و رسیدگی کند. شفافیت فقط برای یک فرد یا گروه نیست و اینکه موضوع شفافیت را بخواهند مشروط  کنند اصلا صحیح نیست.
*ابراهیمی: حساب های قوه قضائیه قانونی اعلام شد اما دولت هنوز شفاف سازی نکرده/ پرونده برادر رئیس جمهور شفاف شود
حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: شفاف سازی امری لازم و ضروری برای جامعه است و مردم توقع دارند که دستگاه های دولتی دخل وخرج شان شفاف باشد و اگر همه قوا این کار را انجام دهند، بسیار شایسته است. ابراهیمی با بیان اینکه حساب های قوه قضائیه اخیراً از سوی وزیر اقتصاد و بیش از 200 نماینده مجلس قانونی و مشروع اعلام شد، افزود: این مسئله دیگر جای بحث ندارد، اما این شفاف سازی مالی هنوز درباره دولت اتفاق نیفتاده است. عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: در حال حاضر نیروهای نظارتی باید بر لزوم شفاف عمل کردن دولت تمرکز کنند و این درباره حقوق های نجومی، مسئله دخل وخرج دولت و بحث یارانه ها و افزایش قیمت سوخت صدق می کند. وی ادامه داد: برخی معتقد هستند که هزینه های دولت افزایش پیدا کرده و از این رو دولت باید شفاف کند که این هزینه ها در کجا خرج شده است، لذا دستگاه های نظارتی باید از پیشنهاد رئیس جمهور برای آمادگی جهت شفافیت مالی استفاده کنند. ابراهیمی در همین زمینه به لزوم شفاف شدن اقدامات در پرونده حسین فریدون برادر رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: اگر این مسائل شفاف شود، فرصت خوبی برای آرامش خاطر جامعه خواهد بود و دغدغه مردم از این لحاظ کم می شود.
*آیت الله مجتهد شبستری: مردم در برخورد با تخلفات مالی از دولت انتظار شفافیت دارند/شفافیت مالی را نباید به قوه دیگری گره زد
آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار داشت: اسلام دین صداقت و یکی بودن ظاهر و باطن است، از این رو مسئولان باید با مردم صادق باشند و آنها را از خود بدانند و چیزی را از جامعه مکتوم نکنند. آیت الله مجتهد شبستری شفاف عمل کردن مسئولان را وظیفه شرعی، عرفی و قانونی برشمرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی و شبهات پیش آمده در مورد تخلفات مالی، مردم انتظار دارند مسئولان دولت با مردم شفافیت و صداقت داشته باشند. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تأکید کرد: بنابراین در این شرایط مسئولان باید شفافیت به خرج دهند و همان طور که رهبری فرمودند بهترین تبلیغات، تبلیغ عملی است، لذا دولت هم باید عملاً نشان دهد که درستکار است و اگر تخلفاتی مانند حقوق نجومی بوده، آن را اصلاح و خاطیان را مجازات کند. وی رسیدگی به مباحث مالی و حقوق های نجومی را ازجمله مطالبات رهبر انقلاب و مردم عنوان کرد و گفت: دو قوه نباید مسائل را به یکدیگر گره بزنند که اول چه کسی باید شفافیت ایجاد کند، همه مسئولان موظف هستند که صداقت و شفافیت را در قبال مردم رعایت کنند؛ چراکه برخی مردم درباره مسئولان شبهه دارند. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: وقتی مطالبه جامعه و مردم شفاف شدن مباحث مالی است، دولت باید مصادیق این شفافیت را بداند و در این راستا وظیفه خود را انجام دهد.
*حسینیان: دوقطبی سازی جامعه با موضوع «شفافیت مالی» از ترفندهای انتخاباتی روحانی است/ مشخص است پول های بابک زنجانی در کدام ستاد خرج شده است
حجت الاسلام روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مساله ای که وجود دارد این است که آقای روحانی می خواهد در جامعه دوقطبی ایجاد و فضاسازی را در کشور آغاز کند. حسینیان ادامه داد: کار اصلاح طلبان با مدیریت آقای روحانی دوقطبی کردن جامعه است اما چون طرفی که بتوانند از طریق او جامعه را قطب بندی کنند وجود ندارد و احساس می کنند تک هستند، سعی دارند با نظام و ارکان کشور دوقطبی سازی کنند. نماینده سابق مردم تهران در مجلس تاکید کرد: بنابراین دوقطبی سازی از ترفندهایی است که جزء روش های انتخاباتی رئیس جمهور است. وی با بیان اینکه شفافیت مالی مدیران امری بسیار مهم و ضروری است تصریح کرد: همه مسئولان رده بالای کشور پاکدست هستند و هرچه که در این زمینه شفاف سازی صورت بگیرد اعتماد مردم بیشتر و اعتبار نظام بالا می رود. حسینیان با بیان اینکه همانطور که قوه قضاییه نیز اعلام کرد مشخص است که بابک زنجانی پول ها را در کجا مصرف و به کدام ستادهای انتخاباتی رسانده است در عین حال گفت: اگر این موضوع پیگیری می شد اینک شاهد این نبودیم که طلبکارانه با این موضوع روبرو شوند و اگر در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد، به ضرر دولت تمام خواهد شد.
* کاتب: شفاف سازی باید برای همه افراد جامعه و یکسان صورت گیرد
غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز درباره شفافیت مالی مدیران اظهار داشت: دولت در بحث حقوق و دستمزد کارکنان و مقامات دیدگاه های کارشناسی دارد که هنوز در این رابطه به اتفاق نظر نرسیده ایم. وی افزود: در رابطه با اینکه پرداختی ها روشن شود همه موافق هستند فقط ما پیشنهاد یک ونیم درصد داشتیم یا بحث مدیران، کارشناسان و مقامات را مطرح کردیم که البته درون مجلس هم در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود داشت. اینکه ما در جایی گفته بودیم به مقامات 1.5 درصد و کارشناسان 2.5 درصد اختصاص یابد یعنی یک اختلاف نظر که مثلاً کارشناس به چه کسی اطلاق می شود. وی همچنین تصریح کرد: اینکه دولت و رئیس جمهور باید دریافتی هایی خود را روشن و شفاف  بگویند امری مطلوب و یک مطالبه عمومی است و در قانون هم آمده است که در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد تا مردم در جریان این موارد قرار بگیرند. کاتب ادامه داد: در بحث شفاف سازی هیچ منعی وجود ندارد و همه افرادی که در جامعه هستند یکسان محسوب می شوند و هیچ فرقی باهم ندارند. در بحث کلان باید همه دریافتی ها و پرداختی ها باید شفاف باشند و مردم هم مطلع شوند و هیچ محدودیتی هم برای اینکه پرداخت شخصی شفاف نباشد نداریم. طبق مصوبه مجلس باید همه پرداختی ها و دریافتی ها مشخص شود. هیچ نگرانی و دغدغه ای هم وجود ندارد اما در مورد میزان آن هنوز مجلس به تصمیم کلی نرسیده است. وی خاطر نشان کرد: ما درباره این موضوع که چه مبلغی و چگونه افراد دریافت کنند از لحاظ تخصصی به تفاهم نرسیده ایم و سعی بر این داریم که قانون دوباره اشکالی نداشته باشد و در آن ابهام ایجاد نشود. و قانونی بنویسیم که موارد پیش آمده در بحث حقوق های نجومی دوباره تکرار نشود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان