به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان گفت: هرچند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از مرغ های خانگی و بومی بعضی شهرستان ها مشاهده شده اما این بیماری، در مرغداری های صنعتی گیلان دیده نشده است.  

محمدحسین اصغریان روز سه شنبه اعلام این خبر، به ابراز نگرانی مرغداری ها مبنی بر تعویق جوجه ریزی در برخی محدوده های جغرافیایی استان که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده اشاره و اضافه کرد: با توجه به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از مرغ های خانگی و بومی بعضی شهرستان ها ، دامپزشکی به لحاظ امنیتی و رعایت موازین بهداشتی ، از مرغداری ها خواسته تا ۲۱ روز جوجه ریزی خود را در محدوده جغرافیایی مورد نظر متوقف کنند.

وی یادآور شد: برخی مرغداری ها در زمان تعیین شده برای توقف جوجه ریزی در حال تعطیلی عادی شان بسر می بردند اما برخی از آنها باید جوجه ریزی می کردند.

اصغریان ادامه داد: برای مرغداری هایی که جوجه ریزی آنها به تعویق می افتد ، بسته های حمایتی در نظر گرفته می شود که تاخیر چند روزه در تولیدشان موجب آسیب به کار نشود.

وی با تاکید بر اینکه هم وضعیت مرغ و هم تولید ما در استان خوب است، گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور در کانون های صنعتی ما مشاهده نشده اما مراقبت ها را به شدت ادامه می دهیم تا دچار مشکل نشویم.

وی افزود: در جاهایی هم که آنفلوآنزای فوق حاد طیور بین مرغ های خانگی و نواحی روستایی دیده شده ، دولت با پرداخت هزینه ها، آنها را معدوم می کند.

  عرضه مرغ محلی در بازارها ممنوع است   اصغریان همچنین از ممنوعیت عرضه مرغ محلی در بازارها خبر داد و گفت: برای حفظ سلامت مردم، عرضه مرغ های محلی در بازار ممنوع شده است. وی یادآور شد: در حال حاضر با تمهیدات اندیشیده شده، قیمت مرغ به نسبت ثبات خوبی دارد و تولید نیز در وضعیت مطلوبی است. به گزارش ایرنا، آنفلوآنزای فوق حاد طیور، یک بیماری ویروسی پرندگان است، ویروس های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C، B ، A است و در طیور فقط نوع تیپ A آن می تواند ایجاد بیماری کند که این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند. آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک انسان و پرندگان، بیماری واگیردار ویروسی و یکی از خطرناک ترین بیماری های تنفسی طیور است که در صورت شیوع، خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند. شروع ناگهانی بیماری و تلفات، تورم و کبودی تاج و ریش طیور، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن پرندگان، ایجاد مشکل در سیستم تنفسی و ریزش ترشحات بینی و چشم، کاهش مصرف دان و خونریزی زیرجلدی ساق پا از نشانه های این بیماری است.   یک هزار و ۱۵۰ تن میوه شب عید گیلانی ها ذخیره سازی شده است   معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان در ادامه گفت وگو با ایرنا، از ذخیره سازی یک هزار و ۱۵۰ تن میوه شب عید استان خبر داد. اصغریان ادامه داد: میوه درجه یک برای عید نوروز مردم گیلان خریداری شده که از این مقدار میوه ذخیره شده، ۴۲۰ تن سیب قرمز، ۵۰ تن سیب زرد و ۶۸۰ تن پرتقال درجه یک است. وی اظهار کرد: این میوه ها حداکثر یک هفته قبل از عید، توزیع و آنچه که نیاز مردم باشد، تامین می شود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان