به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه پارلمان) سؤال ملی مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود از علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

لاهوتی در این سؤال از وزیر اقتصاد پرسید: علت تخلف قانونی در عدم پرداخت عوارض شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده، چیست؟



لاهوتی در این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره سؤالش پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه شهرداری ها از منابع اعتباری مالی و کمک دولت در ارائه خدمات خود محروم هستند و متأسفانه علیرغم نگاه مثبت فاقد منابع مالی هستند.



وی افزود: وزارت اقتصاد موظف است از حقوق قانونی شهرداری ها صیانت کرده و اعتبارات شهرداری ها را بدون دخل و تصرف به شهرداری ها پرداخت کند.



نماینده لنگرود در مجلس یادآور شد: شهرداری ها هم اکنون در وضعیت بحرانی و خطرناکی قرار دارند، ۵۰ درصد درآمد شهرداری ها از محل صدور پروانه های ساختمانی است، ۱۴ درصد سایر منابع، ۲ درصد سرمایه گذاری، ۶ درصد خدمات شهری و ۲۰ درصد از منابع درآمد مالیات بر ارزش افزوده است؛ اگر دولت به تعهدات خود که ۶ درصد است عمل نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در ماده ۸ قانون هدفمندی یارانه ها مقرر کرده بودیم دولت مکلف است از محل ۳۰ درصد درآمد یارانه ها، مشکل حمل ونقل شهرداری ها را حل کند، اما نه دولت قبل و نه دولت فعلی نه تنها این مشکل را حل نکردند، بلکه ۳۰ درصد سهم تولید را هم ندادند.



لاهوتی با بیان اینکه شهرداری ها یک ریال از کمک دولت را دریافت نکردند، گفت: در ماده ۱۰ قانون حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب کردیم سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان در حمل ونقل شهری به شهرداری ها پرداخت شود اما دولت حتی یک درصد به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است، در قانون مالیات های مستقیم نیز روی این مسئله تأکید کرده ایم که شهرداری ها و مردم توانایی برای پرداخت بیشتر ندارند اما باز هم توجهی به این مصوبات نشد.



نماینده لنگرود در مجلس گفت: شهرداری ها متأسفانه منابع درآمدی پایداری ندارند و لذا امروز به شهرفروشی و تراکم فروشی روی آورده اند که غیرقانونی است، کمیسیون ماده ۱۰۰ به جای بازدارنده بودن از ساخت وسازهای غیرمجاز، تبدیل به رافع مشکلات شده و این خطرناک است، بیش از ۹۹ درصد  آرای صادره کمیسیون ماده ۱۰۰ خلاف قانون است، اما آنان چاره ای ندارند چون دولت به وعده خودش عمل نمی کند و به شهرداری ها اعتبار نمی دهد.



وی تأکید کرد: دولت باید ۱۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری ها واریز می کرد که البته همه این رقم مربوط به دوران وزارت آقای طیب نیا نیست، اما بخش عمده تخلف در زمان ایشان انجام گرفته است، عدم پرداخت عوارض شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده، دخل و تصرف در اموال شهرداری هاست، شما به عنوان امانت این پول را از مردم به عنوان پول شهرداری ها و دهیاری ها وصول کردید و باید آن را به شهرداری ها پرداخت می کردید، این یک اختلاس است و این پول را پرداخت نکردید.



لاهوتی با بیان اینکه عدم پرداخت عوارض شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده، دخل و تصرف در اموال شهرداری ها محسوب می شود، گفت: این موضوع واقعاً جای گلایه دارد، باید بدون هیچ گونه برداشت حتی یک ریال، این پول به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می شد.



وی اضافه کرد: از آن طرف شهرداری ها پول ندارند که حقوق پرداخت کنند و برای جذب سرمایه به تراکم فروشی و آراء کمیسیون ماده ۱۰۰ متوسل می شود اما از طرف دیگر مبالغی که قانونگذار تکلیف کرده از سوی دولت پرداخت نمی شود.



لاهوتی، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست امروز پارلمان را بر عهده داشت مورد خطاب قرار داد و گفت: آقای دکتر پزشکیان! آقای طیب نیا فرمودند ظرف ۲ ماه به مسائل رسیدگی می کنند، دستور بدهید جلسه ای با حضور بنده، سازمان شهرداری ها و آقای طیب نیا برگزار شود و ایشان قول دهند قبل از اسفند این مسئله را حل کنند.



نماینده مردم لنگرود در مجلس قول مساعد وزیر را عاملی برای انصرافش از به رأی گذاشتن سؤال عنوان کرد.



 مسعود پزشکیان پس از اظهارات نماینده لنگرود اعلام کرد که وزیر قول دادند؛ ما هم جلسه برگزار خواهیم کرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان