به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب اخیراً در بخشی از یک گفت وگو که روزنامه اعتماد آنرا منتشر کرده، گفته است:

«درست است که آقای روحانی با مشورت رهبری برجام را جلو برده است ولی آقای روحانی سپر انداخته است. می تواند بگوید من رییس جمهور مملکت هستم، رییس جمهورم! نه فقط رییس جمهوری! نه فقط رییس اداره جمهوری! رییس جمهور، رییس خلق هستم مردم به من رای دادند من هم بر اساس نیاز مملکت، برای عبور از انزوا و تحریم تن به برجام دادم و پای آن هم ایستادم! پایش بایستد افتخاراتش است. نباید گردن رهبری بیاندازد! بگوید من هستم برجام را جلو رفتم، از این هم دفاع می کنم! من این را از تحریم، از اجماع جهانی نجات دادم و دیگر هم اجازه نمی دهم کشور به سمت اجماع (جهانی) برود!»

او همچنین در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان تصریح می کند: پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان انتقال پیدا کرده است به طبقه ممتاز جامعه، طبقه متوسط رو به بالا. یعنی بخش هایی که دارای سرمایه حداقلی هستند، کسبه مثلا عالی تر یا فرض بفرمایید پزشکان. تکنوکرات ها و صاحبان حِرَف، صاحبان صنعت، سهامداران و اینها همه بخش اندکی از جامعه هستند. بخش بزرگی از جامعه دیده نمی شوند و متاسفانه در این سه سال هم دیده نشدند.[۱]

*بخش اول صحبت های آقای اصغرزاده که به صریح اللهجه بودن مشهور است اگرچه حکماً با نیت دفاع از برجام بیان شده اند اما من حیث المجموع درست هستند.

متأسفانه کسانی در ستاد دولت و البته در ستاد اصلاحات از چند ماه قبل و پس از محرز شدن بی دستاوردی برجام تصمیم گرفته اند این توافق و نتایج آشکارش را به گردن رهبری نظام بیاندازند و آنرا تصمیم جمعی نظام و نه اصرار شخص دولت جلوه دهند.

گزاره مذکور حتی بر لسان یکی از عالی ترین مقامات دولت نیز جاری شده است که برجام تصمیم رهبری بود، هیچ قدمی در مذاکرات برنداشتیم مگر با اجازه رهبری و یا مثلاً «برجام را خدا آورد»!

این در حالیست که مثلاً رئیس جمهور روحانی پیش از این قضایا صراحتاً اعلام کرده بود که تمام مسئولیت مذاکرات هسته ای با شخص اوست.[۲]

استدلال آشکار در ردّ این اظهارات نیز آنست که مقام معظم رهبری از همان ابتدای کار بدبینی خود را نسبت به آمریکا بیان کرده و صراحتاً مباحثی مثل «بی دستاوردی برجام» و «عدم لغو تحریم ها در پسابرجام» را هشدار داده بودند.

به همین منوال، خطوط قرمز ترسیمی ایشان در مذاکرات هسته ای نیز بعضاً به گواه شخص معظم له رعایت نشد و همچنین دستورات ۹ بندی ایشان به روحانی پیرامون برجام نیز عموماً بلااجرا باقی ماندند.

آیا رواست که اکنون عده ای رهبری را عامل برجام قلمداد کنند در حالی که خود برای آن ابراز خوشبینی کردند، نامه های تبریک نوشتند و مردم را به برپایی جشن خیابانی فرا خواندند؟!

در همین حال باید دانست که مسئله «مقصّرتراشی» برای بی دستاوردی برجام و انداختن تقصیرها بر گردن نظام اسلامی از سوی خواهندگان و خواهشگران برجام؛ سه سال قبل توسط برخی تحلیلگران کشور هشدار داده شده بود و اتفاقی که امروز رخ داده و اصغرزاده نیز مشغول دفاع از آن است گزینه ای قابل تفرّس و پیش بینی بود.

گفتنیست، اشاره اصغرزاده به نادیده گرفتن شدن بخش بزرگی از جامعه طی سه سال گذشته نیز ناشی از حقایق غیر قابل کتمانیست که اصلاح طلبان قصد ندارند در انتخابات آینده از آنها عبور کنند.

علت این تصمیم و اشاره های اصلاح طلبان به وضع قابل انتقاد فعلی محل تأملاتی جدیست…

لازم به یادآوریست که ابراهیم اصغرزاده چند سال قبل در یک میتینگ دانشجویی خطاب به دانشجویان و در اشاره به مذاکرات هسته ای گفته بود: «بروید دست روحانی و ظریف را ببوسید.»[۳]

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان