به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی لنگرخبر، مساجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اصلی در روند شکل گیری انقلاب اسلامی بود که مبارزان انقلابی به ویژه جوانان در این مکان مقدس توانستند در تعمیق و گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده‌ای را ایفا کنند.

ایام الله دهه فجر بهانه‌ای شد تا به سراغ یکی دیگر از مبارزان انقلابی رود تا از خاطرات و فعالیت‌های سیاسی خود برای ما بگوید و این بار قسمت شد تا علی شیخی کمنی یکی از جوانان فعال و مبارز آقا سید عبدالله لنگرود برای ما از حال و هوای آن روز شهر بگوید که چه گذشت و چگونه این انقلاب به ما عزت و آبرو داد.

علی شیخی کمنی متولد ۱۳۴۰ از خانواده‌ای مذهبی با پدری کشاورز اما با اراده و مصمم در راه مبارزه علیه رژیم طاغوت در لنگرود است که تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه ارمغان سابق، راهنمایی را در ۱۵ شهریور و دبیرستان را در مدرسه داریوش سابق سپری کرد که در زمان انقلاب نیز جوانی ۱۷ساله بود که در انجمن‌هایی که شب‌های دوشنبه تشکیل می‌شد شرکت می‌کرد البته به گفته شیخی بیشتر در خانه پسر عمه‌اش آقای محبی دوست جمع می‌شدند و با حاج آقا باقری نیز آشنا بوده و از محضر ایشان استفاده می‌کرد.

جوانان آقا سید عبدالله اولین گروه راهپیمایی کننده علیه رژیم طاغوت در لنگرود

شیخی با بیان اینکه بچه‌های بقعه متبرکه آقا سید عبدالله اولین گروهی بودند که در شهرستان لنگرود علیه نظام سلطه راهپیمایی کردند، اظهار کرد: دانش آموزان دبیرستان داریوش سابق به همراه جمعی از جوانان آقا سید عبدالله که به ۲۰۰ نفر می‌رسید جلوی آموزش و پرورش تجمع کردند و علنا شعار «مرگ بر شاه» را سر دادند.

وی از سخنرانی ابطحی در مسجد کاسگرمحله و دستگیری ۱۱ نفر از بچه‌های آقا سید عبدالله می‌گوید و با حالت ناراحتی و غمی که در چهره‌اش نمایان است، می‌افزاید: ۱۱ نفر از بچه محل ما دستگیر و به شدت شکنجه شدند به طوری که یکی از این جوانان به نام گلچین بعد از پیروزی انقلاب آزاد شد که این شخص به گفته دوستان عکس شاه را در زندان شکست و الان به دلیل شکنجه زیاد در یکی از مراکز نگهداری می‌شود.

چشمگیرتر شدن حرکت جوانان انقلابی لنگرود با وجود درگیری‌های خیابانی

این مبارز انقلابی با بیان اینکه این درگیری‌ها موجب شد که فعالیت‌های ما علیه رژیم طاغوت بیشتر و حرکت جوانان نیز چشمگیرتر شود، تصریح کرد: شناسایی مخبرهای ساواک، آتش زدن سینما و حمله به بانک بازرگانی و ملی از جمله اقدامات برنامه ریزی شده توسط جوانان آقا سید عبدالله لنگرود بود.

شیخی با اشاره به اینکه اولین کمیته و پایگاه مردمی لنگرود در سالن پیشاهنگ سابق (کانون زینبیه) بود، خاطرنشان کرد: این کمیته بیشتر کار حفاظت کل شهرستان را به عهده داشت. وی ادامه داد: در درگیری‌های خیابانی زمان انقلاب شعارهایی همانند «مرگ بر شاه»، مرگ بر ساواکی، مسلمان به پاخیز برادرت کشته شد، «پسر رضا کچل بدجور افتاد تو هچل» سر می‌دادیم البته بچه‌های روستاهای ملاط و کورنده هم خیلی فعال بودند.

شیخی، مبارز انقلابی که اوج جوانی خود را در راه مبارزه علیه نظام سلطه سپری کرد بعد از ۵ ماه فعالیت در کمیته و پایگاه مردمی لنگرود، یک سال به صورت نیمه وقت در جهاد سازندگی با کمک به محرومین فعالیتش را آغاز و بعد از آن در بنیاد مسکن ۹ ماه فعالیت کرد تا زمانی که جنگ شروع شد و در تاریخ هفتم فروردین سال ۶۰ به صورت داوطلبانه به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد.

وی بعد از سپری کردن این دوران پر فراز و نشیب به عضویت سپاه پاسداران درآمد و حین تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی در رشته حقوق در ستاد مشترک سپاه پاسدارن مشغول فعالیت شد. شیخی با بیان اینکه در دوران تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی اولین وام صندوق ازدواج دانشجویی در سال ۷۰ با رئیس گروه معارف «مخزن موسوی رودباری» را راه اندازی کردیم، افزود: بعدها همین صندوق به ازدواج دانشجویی تبدیل شد.

این مبارز انقلابی از طعم شیرین خدمت به مردم محروم در طول زندگیش این چنین می‌گوید: «این انقلاب به ما آبرو و عزت داد سعی کنیم به مردم تا جایی که می‌توانیم برسیم، من تمام زندگیم را صرف خدمت به مردم محروم می‌کنم از اول انقلاب با کمک به محرومین در جهاد سازندگی تا به امروز که با راه اندازی موسسه خیریه ۱۴ معصوم به محرومین کمک می‌کنم».

شیخی آن جوان ۱۷ساله پرشور و مصمم در راه مبارزه علیه رژیم طاغوت بازنشسته سپاه پاسداران در سال ۸۴، در سال ۷۵ رئیس هیئت مدیره موسسه صندوق قرض الحسنه ۱۴ معصوم، چهار و نیم سال مسئول صندوق مهر امام رضا، پنج سال مسئول کانون بازنشستگان شرق گیلان (لنگرود، آستانه، لاهیجان، سیاهکل)، و در حال حاضر نیز رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه ۱۴ معصوم است که بیش از ۲۰ دکتر با این موسسه همکاری می‌کنند و سالانه نیز سه هزار مراجعه کننده دارد که خدمات ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌دهند.

پایان پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان