به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی تحقیقی از استفاده نیروی هوایی آمریکا از اورانیوم ضعیف شده در عملیات هایش در سوریه خبر داد.

بنا بر این گزارش، مقامات آمریکایی تائید کرده اند که در دستکم دو حمله که اواخر سال 2015 علیه تانکرهای نفتی داعش در سوریه صورت گرفته، از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است.

این در حالی است که پیشتر آمریکا اطمینان داده بود که در عملیات های جاری در عراق و سوریه از چنین مهماتی استفاده نکرده و نمی کند. این اولین مورد تائید شده از استفاده از اورانیوم ضعیف شده، پس از حملات سال 2003 آمریکا به عراق است.

در حملات سال 2003، صدها بار از این مهمات استفاده شد و اکنون عراقی ها همچنان با تبعات زیست محیطی و انسانی آن حملات دست و پنجه نرم می کنند.

«جاش جاکوئز» سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در منطقه به دو پایگاه «ایروارز» و «فارین پالیسی» گفته است که در حملات تاریخ 16 و 22 نوامبر 2015، جمعا 5265 گلوله 30 میلی متری حاوی اورانیوم ضعیف شده از جنگنده A-10 ارتش آمریکا شلیک شده و حدود 250 وسیله نقلیه را در صحرایی در شرق سوریه نابود کرده است.

واشنگتن می گوید این مهمات قابلیت نفوذ بیشتری داشته و برای مقابله با تجهیزات ضدزره به کار گرفته می شوند، با این حال پنتاگون پیش از این گفته بود که برای هدف قرار دادن تجهیزات داعش نیاز به استفاده از چنین مهماتی نیست.

دولت عراق در سال ۲۰۱۴ به شدت از تبعات زیست محیطی و انسانی این مهمات ابراز نگرانی کرد و از سازمان ملل خواست در رابطه با اثرات حملات سال ۲۰۰۳ آمریکا تحقیق کند.

واشنگتن اعلام کرده که حملات اخیر، مواضع داعش در دیرالزور سوریه را هدف قرار داده است. با وجود اینکه این مناطق در مرز عراق واقع شده اند، اما پنتاگون تاکید کرده که این حملات به سوریه محدود بوده و در عراق دیگر از این مهمات استفاده نشده است.

اولین بار در ماه اکتبر بود که پایگاه IRIN News استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده در سوریه را گزارش کرد، اما در آن زمان پنتاگون این خبر را رد کرد. اما بعدا به دلیل تناقض در گزارش های مختلف مقامات وزارت دفاع آمریکا، واشنگتن مجبور به پذیرش این مسئله شد.

اورانیوم ضعیف شده، پسماند غنی سازی اورانیوم ۲۳۵ است و هرچند که تشعشع آن کمتر از اورانیوم طبیعی است، اما همچنان ماده ای سمی به شمار می آید. آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا این ماده را در صورت ورود به بدن، ماده ای خطرناک توصیف کرده است. این ماده از طریق استنشاق در مناطق مورد حمله، ممکن است وارد بدن افراد شود.

«داگ ویر» رئیس ائتلاف بین المللی ممنوعیت تسلیحات اورانیومی در این باره گفته است: «استفاده از مهمات اورانیوم ضعیف شده علیه نفت کش ها را به سختی می توان از لحاظ نظامی توجیه کرد، چراکه به گفته ایالات متحده، این مهمات برای هدف قرار دادن اهداف زرهی است. روشن است که نفت کش ها زرهی نیستند و با جایگزین های غیراورانیومی هم می شد مأموریت را انجام داد.»

«ویم زویئننبرگ» محقق ارشد موسسه غیردولتی «پاکس» هلند می گوید: «چه بر سر خودروهایی که نابود شده، خواهد آمد؟ معمولا این ها به مراکز بازیافت قراضه منتقل می شوند و قطعات و تجهیزات ارزشمند آن ها برداشته شده و اسقاط می شوند. این امر، کارگران مراکز اسقاط و به احتمال فراوان غیرنظامیان محلی را در معرض تشعشع قرار می دهد.»

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : فوتبال جمهوری

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان