به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر به نقل از عصرهامون، اردیبهشت ماه 95 بود که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: شهر زابل در ایران به دلیل طوفان های شنی در ماه های تابستان آلوده ترین شهر جهان لقب گرفت.
این در حالی بود که دهلی نو در سال 2014 آلوده ترین شهر جهان عنوان شده بود که از آن زمان مسئولان توانستند تا حدود زیادی آلودگی این شهر را کاهش دهند که مهمترین شگرد آنها محدود کردن تردد خودروهای شخصی در این شهر بود.
پس از اعلام گزارش سازمان بهداشت جهانی بانوی تدبیر در جلسه علنی تیر ماه 95 بعد از مقصر دانستن همه، آب پاکی را به دست مردم ریخت و خبر از رفع این معضل در 30 سال آینده داد.
علی ای حال هنوز چند ماه از وعده 30 ساله ابتکار نگذشته بود که رکورد جدیدی برای سکاندار 12 ساله محیط زیست به ثبت رسید.
30 سال زمان، برای عملیاتی شدن ابتکار دولت در آلوده ترین شهر جهان!
در آخرین بررسی ها بار دیگر شهر زابل در شمال سیستان و بلوچستان به عنوان خطرناک ترین هوا در جهان ثبت شد و پس از آن 4 شهر در هند، 2 شهر در عربستان صعودی، یک شهر در کامرون و یک شهر در چین به عنوان خطرناک ترین هوا به ثبت رسید.
با این حال مشکل ریزگرد ها  سال هاست که گریبانگیر دولت و مسئولان محیط زیست بوده است و موضوع تازه ای نیست اما یکی از تبلیغات انتخاباتی روحانی حل مشکلات آب و هوایی در کشور بود و اکنون ابتکار، معاون وی رفع این معضل را منتج به خاتمه جنگ و درگیری در عراق و سوریه عنوان می کند و نتیجه را به 30 سال بعد موکول می کند تا یکی دیگر از وعده های دولت تدبیر نیز به خاک سپرده شود.
%image_alt%
هر چند حوزه محیط زیست در دولت یازدهم یکی از حوزه های مغفول مانده در کشور بوده به طوری هر روز اخبار نگران کننده تری از این حوزه شنیده می شود و هر بار رکورد جهانی دیگری به نام سیستان ثبت می شود.
با این حال رکورداری در بیماری های تنفسی و سل نیز یکی از دستاورد های محیط زیستی برای مردم زابل است که باید هر چه سریعتر پیش از این که دیر شود و زابل تنها در صفحات تاریخ یافت شود، چاره ای اندیشید.
سنگ های 250 گرمی چاره کار شنزارهای سیستان
علی ای حال پروفسور کردوانی  پدر علم کویر شناسی ایران رفع مشکل شنزارهای سیستان را سنگ های 250 گرمی عنوان کرد و  گفت: فرش کردن منطقه نهبندان با سنگ های 250 گرمی جایی که شروع طوفان های گرد و خاک سیستان است مانع بروز گرد و خاک در سیستان می شود.
وی اظهار داشت: چاره کار بادهای 120 روزه سیستان مالت پاشی نیست بلکه مسئولین باید از نهبندان جایی که باد شدت می گیرد و زمین را می کَند زمین را با سنگ های 250 گرمی فرش کنند تا باد نتواند آن را جدا نماید و از آنجایی که در این منطقه بارندگی 100 میلی متر است  تخم گیاه علف سودان گراس بپاشند تا دیگر نه باد های شدید آن ها را جدا کند نه بارندگی های شدید فرسایشی ایجاد نماید و منطقه توریستی زیبایی نیز به نمایش بگذارد.
وی با بیان اینکه مسئولین 10 ماشین سنگ شکن جهت رفع این مشکل به این منطقه وارد کنند، افزود: مسئولین باید با این ماشین ها کوه های کوتاه منطقه نهبندان را بشکنند سپس سنگ ریزه ها را بر روی این منطقه بریزند و با غلتک صاف کنند تا با این عمل یک بار برای همیشه مشکل طوفان های گرد و خاک حل شود.
انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان