فرایند بی کارآفرینی با مدرک مهندسی!

۱۳۹۵/۱۲/۰۵ ۰۹:۲۵ چاپ کد خبر: 76638
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، انتخاب رشته تحصیلی در زندگی هر فرد یک نقطه عطف برای او حساب می شود. نقطه عطفی که در بیشتر اوقات موقع گزینش آن انتخاب بیشترمان می شود«همان همیشگی» چون  اکثر والدین در کشور ما دلشان می خواهد عمرشان برای خدمت به جامعه یا مهندسی بخواند یا پزشکی! چیزی که تسری پیدا کردن و انتخاب های همه گیر آن در بین محصلان به بحران بزرگ بیکاری در جامعه تبدیل شده است. روند هم روند عجیب و غریبی نیست؛ به شکلی که همگی باهم دیپلم ریاضی می گیریم، همگی باهم به سراغ مهندسی برق، مکانیک یا عمران می رویم و در نهایت همگی هم با هم در بازار کار اشباع و در نهایت بیکار می شویم. بیکاری ای که در نهایت به این منجر می شود تا ۸۵ درصد کارمان با رشته دانشگاهی ای که در آن تحصیل کرده ایم متفاوت باشد. روز مهندس در تقویم بهانه خوبی است تا نگاه کوتاهی به آمار و مشکلات بیکاری در این رشته بیندازیم.

پر طرفدارترین های مهندسی چیست؟

یکی از اتفاقات تلخ در زمینه هدایت تحصیلی در کشور ما این است که در بیشتر موارد بیشتر دانش آموزان و دانشجویان به جای اینکه در جای درست و رشته تحصیلی مورد علاقه شان قرار بگیرند از ترس بیکاری و از طرفی به خاطر عرف و تفکر قالبی در جامعه مان سراغ رشته هایی می روند که شاید اصلا علاقه ای به آن نداشته باشند. خیلی ها معتقدند که همیشه پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی بسته به انتخاب ۱۰نفر اول کنکور؛ همین موضوع هم باعث شده ۸۰ درصد از دانشجویان موقع انتخاب رشته تنها به سراغ ۲۰ درصد از رشته های تحصیلی بروند. رشته هایی که در ذهن بسیاری از ما رشته های پردرآمدی به نظر می رسند. فارغ التحصیلان مهندسی در بین آمار و رقم های جهانی در کشور ما نسبت به سایر کشورها رقم بزرگتری را به خودشان اختصاص می دهند. یکی از سوال هایی که شاید در بین فارغ التحصیلان پرجمعیت مهندسی پیش بیاید این است که پر طرفدارترین رشته های مهندسی کدام اند؟ که در پاسخ باید گفت رشته های برق و کامپیوتر محبوب ترین رشته هایی است که پشت کنکوری ها برای شکار صندلی هایش در دانشگاه باهم رقابت می کنند.

گروه مهندسی از بیکارترین رشته های دانشگاهی است

طبق آخرین آمار منتشر شده از سرشماری پنج ساله گذشته چیزی بیش از ۹۲درصد جمعیت کشور ما  با سواد هستند و در بین این افراد جمعیت زیادی هم  به سمت گذراندن تحصیلات عالیه گرایش دارند که اتفاقا این گروه با شتاب زیادی هم در حال سپری کردن این مسیر هستند؛ تا جایی که بیش از ۱۸ درصد جمعیت ما دارای تحصیلات عالیه هستند. آماری که در نگاه اول برای بیشتر ما اتفاق خوشایندی است اما نکته قابل توجه اینجاست که این آمار و ارقام را بگذاریم کنار نرخ ۱۵درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی تا ببینیم چه رشته هایی بیشترین درصد بیکاران جامعه را تشکیل می­دهند؟ که در این بین باید گفت که گروه صنعت و فرآوری به همراه گروه کامپیوتر با نرخی حدود ۳۰ درصد، از بیکارترین رشته های دانشگاهی به حساب می آیند.

رقابت زنان و مردان مهندس در بیکاری

حضور و رقابت دختران و پسران در حوزه تحصیل برای نشستن روی کرسی های دانشگاهی اصلا اتفاق تازه ای نیست این در حالی است که طی چند ساله گذشته دختران در این زمینه گوی سبقت را از پسران ربوده اند؛ اما نکته جالب توجه اینجاست که با این حال نرخ بیکاری گروه زنان تحصیلکرده به نسبت گروه مردان با ۳۰ درصد، رقم بیشتری است. تا جایی که در بین فارغ التحصیلان مهندسی و در بین مردان بیشتر میزان نرخ بیکاری به رشته های کامپیوتر، صنعت و فناوری و معماری مربوط می شود و در بین زنان بیکارترین رشته های مهندسی به شیلات و جنگلداری می رسد.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : مهندس

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان