به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، حمید علوی امروز در نشست هم اندیشی کنفدراسیون صادران ایران با تشکل های صادراتی پیرامون صادراتی غیرنفتی با بیان اینکه رویکرد هیچ کدام از دولت از بعد انقلاب تاکنون صادرات نبوده است، گفت: ممکن است در میزان شعارهای صادراتی در این خصوص متفاوت بوده باشد ولی در سیاست گذاری های صادراتی تفاوتی نمی بینیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان اتاق سمنان افزود: اگر هم در زمینه رویکردهای صادراتی دولت ها گاها تفاوت ها و یا توجهاتی دیده می شود مربوط به مواقعی است که صادرات نفت دچار بحران می شود و به محض اینکه صادرات این کالا روند معمول خود را پیدا می کند دولت ها هم شعارهای صادراتی خود را فراموش می کنند. 

وی با بیان اینکه آسیب اصلی کشور در فربه بودن دولت است که اجازه تدوین استراتژی را از دولت گرفته است، بیان داشت: سیاستگذاری بحث ارز منجر به دو قطبی شدن جامعه شده است و فاصله طبقاتی را به شدت زیاد کرده است و اگر کنکاش شود می بینیم کسانی که بهره هایی از ثروت های بزرگ می برند کسانی هستند که از واردات بهره برده اند و مصرف کننده ارز بوده اند. 

علوی گفت: متاسفانه هر سال دولت ها مینیمم 20 درصد قیمت ارز را به نفع واردات کنترل کرده اند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان به دنبال افزایش نرخ ارز نیستند، افزود: ما معتقدیم که نرخ ارز فرمول و چارچوب ریاضی دارد و باید براساس این چارچوب به آن عمل شود تا مانع واردات بی رویه شویم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان اتاق بازرگانی سمنان  با اشاره به برجام گفت: از صادرکنندگان سوال شود که بعد از برجام کدام یک موفق به بازکردن ال سی صادراتی شده اند؟ در حالی که من می توانم آمار هزاران ال سی باز شده وارداتی در بانک ها را بدهم که در همان بانک ها حتی امکان حواله کردن 10 هزار دلار پول به داخل کشور نیست.

وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات صندوق درآمد از صادرات است، افزود: این صندوق 100 یورو از صادرکنندگان برای شناسایی مشتری می گیرد و در نهایت هم اعلام می کند که مشتری با چنین مشخصاتی یافت نشد.

علوی با بیان اینکه بخش های حقوقی کشور هیچ حمایتی از صادرات نمی کنند، گفت: اگر بانک ها فعال نیستند، سفارت خانه ها هم مأموریتی برای حمایت از صادرات ندارند

*کم کاری دولت در توسعه صادرات

در ادامه این نشست مظفر علیخانی با اشاره به اینکه تولید موتور محرکه اقتصاد و صادرات محور توسعه پایدار است گفت: خلاء جدی صادرات فقدان هم اندیشی است و بیش از هر زمان دیگر پیرامون صادرات باید در حاکمیت و بین حاکمیت و بخش خصوصی هم اندیشی وجود داشته باشد.

معاون فنی و امور بازرگانی اتاق ایران با بیان اینکه از دهه های گذشته تفاوت ماهوی در محتوای جلسات پیرامون صورت جلسات حاصل نشده است، افزود: در زمینه صادرات حرف زیاد زده ایم اما در مقام عمل پیشرفتی مشاهده نشده و مشکلات کماکان به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه در سیاست های بالا دست کشور صادرات مهم ترین و اولین اولویت کشور است، بیان داشت: امروز باید از دولتمردان بخواهیم تا این موضوع در مقام عمل هم تجلی یابد.

علیخانی  گفت: اگر در 4 سال گذشته موضوع صادرات در دستور کار قرار می گرفت امروز باید مشکلات این بخش حل می شد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : نیک فرد

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان