به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «مارک فیتزپاتریک»، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا بین سال های 1995 تا 2005، کاردار پیشین آمریکا در مقر سازمان ملل در ژنو و مدیر فعلی برنامه خلع سلاح و منع اشاعه موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در تحلیلی خاطرنشان کرده که تحریم های یکجانبه واشنگتن ایران را به رها کردن برنامه موشکی اش وادار نخواهد کرد.

وی در آغاز این یادداشت که روی وب سایت موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک قرار گرفته با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی که میزان ذخائر اورانیوم ایران را بسیار کمتر از سقف مجاز در برجام تعیین کرده می نویسد: «چشم انداز جنگ با ایران بر سر این موضوع، در حال حاضر روی میز نیست.»

«فیتزپاتریک»، از کشورهایی که نگران «تهدید ایران» هستند خواسته به اولویت بندی اهداف خود در قبال ایران بپردازند. بر همین اساس، وی «حفظ توافقی که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را مسدود می کند» را اولین اولویت در هدفگذاری کشورها علیه ایران دانسته است.

دیپلمات سابق آمریکایی همچنین «تضعیف برنامه موشکی ایران» را هدفی دانسته که بایستی در اولویت دوم قرار بگیرد.

او در بخش دیگری از این یادداشت از کشورهای اصطلاحاً نگران از رفتارهای ایران خواسته «در صورت لزوم» آماده تحریم ایران بابت اقدامات غیرهسته ای باشند.

فیتزپاتریک در توضیح عبارت «در صورت لزوم» نوشته که وضع چنین تحرم هایی نباید تعمداً یا به صورت غیرعمد برجام را نقض کنند.

او همچنین نوشته است: «هنگام در نظر گرفتن اثربخشی تحریم ها بایستی این را مد نظر داشت که تحریم های بیشتر باعث نخواهد شد که ایرانی ها تسلیم شده و درباره برجام مجدداً طبق شرایط آمریکا مذاکره کنند.»

کارشناس مسائل خلع سلاح در ادامه استدلال خود درباره سودمندی تحریم ها خاطرنشان کرده است: «تحریم ها ایران را به رها کردن برنامه موشکی خود وادار نخواهد کرد، زیرا که ایران این برنامه را با توجه به ماهیت نیروی هوایی فرسوده خود برای توانمندی های دفاعی خود ضروری می بیند.»

فیتزپاتریک با بیان اینکه می توان از تحریم های موشکی به عنوان اهرم فشار و عامل کند کننده برنامه موشکی ایران استفاده کرد ارائه مشوق را نیز برای دستیابی به توافق با ایران بر سر این برنامه ضروری دانسته است.

وی می نویسد: «ممکن است در صورتی که سایر بازیگران منطقه ای محدودیت هایی را در برنامه موشکی شان بپذیرند، ایران نیز به عنوان بحشی از یک توافق چند جانبه چنین محدودیت هایی را قبول کند.»

فیتزپاتریک، برخی از تحریم های در دست بررسی در کنگره آمریکا را ناقض مفاد برجام دانسته و هدف از آنها را تحریک ایران به حرکت به سمت لغو این توافق هسته ای دانسته است.

او به عنوان نمونه به طرحی موسوم به «آسمان عاری از تروریسم» اشاره کرده که با هدف مانع تراشی در اجرای توافق فروش 80 فروند هواپیمای بوئینگ به ایران تدوین شده است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان