به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، وب سایت افشاگر «ویکی لیکس» آنچه را که بزرگترین بسته اسناد محرمانه در خصوص سیا نامیده است را منتشر کرد.

این اسناد نشان می دهد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان سیا از طریق آلوده کردن تلویزیون ها و گوشی های هوشمند به بدافزارها، اقدام به جاسوسی از کاربران می کند.

این اسناد می گوید که سیا به صورت مخفیانه، دوربین و میکروفون تجهیزات الکترونیکی را فعال می کند و حتی نرم افزار های واتس اپ و تلگرام هم در معرض جاسوسی قرار دارند.

ویکی لیکس امروز ۸۷۶۱ سند سازمان سیا را که ابعاد تازه ای از روش های جاسوسی این نهاد را روشن می کنند، منتشر کرد. این اسناد که با کد «یر زیرو» (Year Zero) منتشر شده اند، اولین سری از مجموعه ای بزرگتر با کد «والت ۷» هستند.

وب سایت ویکی لیکس در بیانیه ای اعلام کرد که «سال صفر»، جزئیاتی درباره برنامه سیا در هک کردن مخفیانه در سطح جهان را فاش می کند.

این اقدامات سیا شامل نفوذ به محصولات شرکت هایی چون «آیفون اپل»، «اندروید گوگل» و «ویندوز مایکروسافت» و حتی تلویزیون های سامسونگ است و این تجهیزات و سیستم های عامل را به ابزاری برای شنود و کنترل افراد بدل کرده است.

اوایل روز سه شنبه، ویکی لیکس در یک پیام توییتری افشای این اسناد را اعلام کرد و ادامه داد که این اسناد از یک شبکه ای درون مرکز اطلاعات سایبری سیا در «لانگلی» ایالت ویرجینیا به دست آمده است.

سیا از سال ۲۰۰۱ در رقابت با آژانس امنیت ملی آمریکا یک واحد هکری راه اندازی کرده که بر اساس آمار سال ۲۰۱۶، اکنون بیش از ۵۰۰۰ عضو داشته و بیش از هزار سامانه جاسوسی، تروجان، ویروس و دیگر بدافزارهای مخرب را تولید کرده است.

این اسناد پس از آن به دست آمده که سیا کنترل خود بر شماری از ابزارها، ویروس ها، تروجان ها و بدافزارهای طراحی شده برای جاسوسی را از دست داده و این کدها به دست شماری از مقامات اطلاعاتی سابق افتاده است.

به نوشته ویکی لیکس، هکرها و افرادی که به این کدهای نرم افزاری دست یافته اند، اکنون ممکن است امکان جاسوسی از افراد را به دست آورده باشند.

آلوده کردن تلویزیون های هوشمند سامسونگ

یکی از ابزارهای ساخته شده با مشارکت ام آی۵ انگلستان، پس از نفوذ به تلویزیون های هوشمند سامسونگ، عملا این دستگاه ها را به وسیله شنود بدل می کند.

در این حالت، هرچند تلویزیون به ظاهر خاموش است، اما در واقع تلویزیون در حالت «خاموشی ساختگی» قرار گرفته و مکالمات داخل اتاق را ضبط می کند و آنها را از طریق اینترنت به یک سرور مخفی سیا ارسال می کند.

نفوذ به سامانه ناوبری خودروها

از اکتبر 2014، سیا به دنبال آلوده کردن سامانه های کنترل وسائط نقلیه که در خودروها و کامیون های مدرن استفاده می شود، بود.

هدف از این کار مشخص نیست، اما این کار به سیا اجازه می دهد بدون آنکه کسی متوجه شود، کنترل خودرو را به دست گرفته و در صورت نیاز با تصادفی ساختگی سرنشینان را از بین ببرد.

نفوذ به سیستم های عامل رایانه ها

سیا همچنین تلاش قابل توجهی را صورت داد تا کاربران ویندوز مایکروسافت را با استفاده از بدافزارهای خود آلوده و کنترل کند. بسیاری از این بدافزارها از طریق نرم افزارهای ضبط شده روی سی دی یا دی وی دی، دستگاه های «یو اس بی» و سیستم هایی برای مخفی کردن اطلاعات در تصاویر و یا در فضاهای مخفی دیسک ها سیستم عامل ها را آلوده می کند.

سیا از این طریق حملات بدافزاری خودکار را روی چندین سیستم عامل انجام می دهد و از این طریق می تواند سیستم عامل های ویندوز، مک او اس 10، سیستم عامل سولاریس، لینوکس و ... را به سرعت آلوده کرده و تحت کنترل درآورد.

فعال کردن دوربین ها و میکروفون های تلفن های همراه

این گزارش همچنین می افزاید که واحد دستگاههای تلفن همراه سیا چندین حمله برای هک کردن از راه دور و کنترل تلفن های هوشمند مراکز شناخته شده انجام داده است.

تلفن هایی که با این بدافزارهای سیا آلوده می شوند، به نوعی فرمان دریافت می کنند تا موقعیت مکانی کاربران، ارتباطات صوتی و متنی آنها را برای سیا ارسال کنند و همچنین به صورت مخفیانه دوربین ها و میکروفون های تلفن های مذکور را فعال می کند.

برنامه های واتس اپ و تلگرام در معرض جاسوسی

ویکی لیکس در بخشی از گزارش خود نوشت که بدافزارهای موجود به سیا اجازه می دهد که رمز گذاری برنامه های واتس اپ، سیگنال، تلگرام، ویبو، کانفاید و کلاکمن را از طریق هک تلفن های هوشمند دور بزند و اطلاعات صوتی و متنی را قبل از آنکه رمز گذاری استفاده شود، جمع آوری کند.

این گزارش در ادامه افزود که برنامه های جنگ سایبری، خطر جدی اشاعه را به همراه دارد و تسلیحات سایبری به گونه ای است که  کنترل آنها دشوار است و گرچه اشاعه هسته ای با هزینه های بالا کنترل شده است اما کنترل تسلیحات سایبری بسیار دشوار است.

کنسولگری آمریکا در فرانکفورت آلمان، پایگاه مخفی جاسوسی سیا

به نوشته ویکی لیکس، سیا علاوه بر مرکز ویرجینیا، از کنسولگری آمریکا در فرانکفورت آلمان به عنوان پایگاهی مخفی برای انجام فعالیت های سایبری علیه اهداف مدنظر در اروپا، خاورمیانه و آفریقا استفاده می کند.

هکرهای سیا که خارج از کنسولگری فرانکفورت (مرکز اطلاعات سایبری اروپا) فعالیت می کنند، گذرنامه های دیپلماتیک دارند و در پوشش وزارت خارجه آمریکا فعالیت می کنند. به این ترتیب هکرهای سیا بدون اینکه تحت کنترل های مرزی قرار بگیرند به 25 کشور اروپایی که عضو منطقه شنگن هستند از جمله فرانسه، ایتالیا و سوئیس رفت و آمد داشته اند.

برخی از روش های حملات الکترونیکی سیا برای نفوذ فیزیکی طراحی شده است. از این طریق نفوذ در شبکه های سایبری با امنیت بالا حتی در زمانی که به اینترنت متصل نیستند صورت می گیرد، درست همانند پایگاه داده سوابق پلیس. در این موارد، یک افسر سیا، عامل اطلاعاتی و یا افسر اطلاعاتی می تواند به صورت فیزیکی وارد محل هدف مورد نظر شود. حمله کننده یک دستگاه «یو اس بی» در اختیار دارد که حاوی بدافزاری است که برای سیا و برای این هدف خاص طراحی شده است. یو اس بی به دستگاه رایانه موجود متصل می شود و بدافزار مورد نظر وارد کامپیوتر می شود. حمله کننده سپس اطلاعات را به درون دستگاه قابل حمل وارد می کند. برای مثال، جاسوس سیا در ظاهر گویا یک فایل ویدئویی را پخش می کند و یا اسلایدهای یک ارائه را در نرم افزار پرزی مرور می کند و یا حتی در حال بازی است و یا در حال اسکن رایانه برای پیدا کردن ویروس ها با برنامه های آنتی ویروس جعلی نظیر «کسپراسکای»، «مک آفی» و «سوفوس» است. اما در حالی که این نرم افزار جعلی روی مانیتور در حال اجرا شدن است، سیستم اصلی بدافزار به طور خودکار رایانه را آلوده کرده و به زیر و رو کردن آن مشغول می شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان