قاضی مقیسه که سابقه حضور در مناطق عملیاتی در طول 8 سال دفاع مقدس را نیز در کارنامه خود دارد، 33 سال در دادگاه انقلاب حضور داشته و یکی از قضات با سابقه این دادگاه به حساب می آید. نام قاضی مقیسه در بین 32 اسمی که به اتهام واهی توسط اتحادیه اروپا در فرودین ماه سال 90 تحریم شده بودند به چشم می خورد.

 روز بیست و پنجم تیرماه امسال بود که خبر واگذاری پرونده مهدی هاشمی به قاضی مقیسه در رسانه ها منتشر شد. ناصر سراج که پیش از این مسئول رسیدگی به پرونده بود در رابطه با تغییر قاضی این پرونده گفت: من رئیس سازمان بازرسی کل کشور هستم. قبلا سازمان بازرسی کل کشور راجع به این پرونده گزارش داده است و با توجه به اینکه گزارش دهنده و حاکم نمی تواند یکی باشد این موضوع جزء موارد رد دادرس است. من اعلام کردم که به این دلیل نمی توانم به پرونده رسیدگی کنم و خوشبختانه با این درخواست موافقت شد. او درباره اینکه آیا قوه قضائیه در این پرونده تحت فشار بوده است؟ گفته بود: قوه قضائیه تحت هیچ فشاری قرار نمی گیرد. علت تغییر قاضی هم این بود که من قانونا حق رسیدگی نداشتم1

اما "محمد مقیسه" مسوول جدید رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، که در حال حاضر رئیس شعبه 28 دادگاه عمومی و انقلاب است، یکی از قضات قاطع و مشهور به شجاعت در رسیدگی به پرونده ها است که در روند رسیدگی به پرونده هایی که تا به حال مسئولیت آنها را برعهده داشته است، بدون توجه به گرایش و جهت گیری های سیاسی و نام متهمین به صدور حکم پرداخته است.

وی که متولد سبزوار است، فعالیت خود را دهه 60 و با پرونده گروه پیکار و گروه های اکثریت و اقلیت سازمان چریک های فدایی خلق آغاز کرد.

سازمان پیکار که هدف خود را پیکار در راه آزادی طبقه کارگر قرار داده بود یک گروه کوچک چپ و معتقد به مشی چریکی بود که از درون سازمان مجاهدین خلق زائیده شد و کم کم با رشد و گسترش دیدگاه های کمونیستی، ایدئولوژی خود را از اسلام به مارکسیسم - لنینیسم تغییر داد.

سازمان پیکار در روزهای ابتدایی با انقلاب اسلامی و نیروهای مذهبی همراه بود و حتی به پیشنهاد، «جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر»، رای مثبت داد؛ اما در ادامه «حکومت جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام ارتجاعی محکوم کرده و هر گونه همکاری با آن را مردود شناخت.»

سرانجام پس از مخالفت با جمهوری اسلامی و انجام برخی اقدامات خرابکارانه توسط اعضای سازمان، برخی از رهبران این گروه دستگیر شده و بعد از اعتراف به اقدامات خرابکارانه و دعوت به کنار گذاشتن اسلحه، فعالیت های آشکا خود را کنار گذاشتند.

سازمان چریک های فدایی خلق نیز یکی دیگر از گروه های چپ با مشی مسلحانه بود که پس از پیروزی انقلاب، به دو گروه اکثریت و اقلیت تقسیم شد که اقلیت در مقابل نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و سرکوب شد. گروه اکثریت نیز پس از خیانت حزب توده و جاسوسی آن برای شوروی سابق به همراه اعضای حزب توده دستگیر و یا از کشور فرار کردند2

قاضی مقیسه که سابقه حضور در مناطق عملیاتی در طول 8 سال دفاع مقدس را نیز در کارنامه خود دارد، 33 سال در دادگاه انقلاب حضور داشته و یکی از قضات با سابقه این دادگاه به حساب می آید.

پرونده بهاییت و فتنه گران در دستان قاضی مقیسه

از دیگر پرونده هایی که قاضی مقیسه مسئول رسیدگی به آن بود، می توان به پرونده سران فرقه بهائیت و «محفل ملی غیر رسمی بهائیان ایران» معروف به «گروه یاران» اشاره کرد که بر اساس گزارش های منتشر شده، شش تن از رهبران بهائی ایران به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل»، «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» در اردیبهشت ماه سال 87 دستگیر شدند.

«محفل ملی»، عنوانی است که بهائیان برای گروه رهبران خود در کشورهای مختلف استفاده می کنند که دستور تشکیل آن توسط بهاالله و در کتب این فرقه ضاله آمده است.

چه کسی مسوول رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی است؟همچنین پرونده ابوالفضل قدیانی و مصطفی تاجزاده نیز به شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع داده شده است. ابوالفضل قدیانی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب که به دلیل اقداماتش در سال 88 به چهار سال زندان محکوم شده بود، مجدداً در سال 91 و به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام از سوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به تحمل یکسال حبس محکوم شد که شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی بابایی این حکم را به ۲ سال حبس و ۴۰ ضربه شلاق تغییر داد.

چه کسی مسوول رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی است؟مصطفی تاج زاده نیز که در سال 88 به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به 6 سال حبس محکوم شده بود به دلیل اقداماتش در حین سپری کردن دوران محکومیت، پرونده اش بار دیگر به شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارسال شد.

تحریم قاضی مقیسه توسط اتحادیه اروپا

نام قاضی مقیسه در بین 32 اسمی که به اتهام واهی توسط اتحادیه اروپا در فرودین ماه سال 90 تحریم شده بودند به چشم می خورد؛ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس بلافاصله بعد از اعلام این تحریم ها گفته بود: هدف از این تحریم ها این است که ایران نتواند از تحولات منطقه به نفع خود استفاده کند3

از دیگر پرونده های قاضی مقیسه می توان به پروده متهمین جرائم سازمان یافته سایبری اشاره کرد که در چند مورد پرونده این افارد به شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارسال شده است.

در یکی از این موارد قاضی مقیسه مسئول رسیدگی به پرونده یکی از مدیران سایت های غیر اخلاقی بوده که فرد نام برده گرداننده یکی از بزرگترین و مشهورترین سایتهای پورنو فارسی به نام "آویزون" و حامی چندین سایت مستهجن معروف دیگر بود. که در خارج از کشور زندگی می کرد و در مهرماه 1387 بازداشت شد.

وی پس از طی مراحل قانونی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اهانت به مقدسات و اصول و ارزشهای دینی، توهین و فحاشی به معصومین (ع) و اعتقادات اسلامی، گردآوری و انتشار محتوای ضداخلاقی و ضددینی خارجی، گردآوری، تولید و انتشار محتوای ضداخلاقی و ضددینی ایرانی (به زبان فارسی)، آموزش مسائل غیراخلاقی و غیررسمی، تولید و انتشار محتوای روابط نامتعارف جنسی مانند روابط جنسی با محارم، ضربدری، همجنسگرایی، فتیشیسم و...، تحریک جوانان در مسائل جنسی و عضوگیری از آنان برای ایجاد گروه های اینترنتی، تهیه و انتشار تصاویر تجاوز به عنف و زورگیری از دختران و بانوان ایرانی و انتشار تصاویر برهنه دختران و بانوان ایرانی از طریق دوربین مخفی و هک وب کم از سوی قاضی مقیسه محاکمه و به اعدام محکوم شد. که البته در مراحل بعدی رسانه ها از توقف اجرای حکم اعدام وی به دلیل توبه از کارهایش خبر دادند.[4]


1] https://fararu.com/fa/news/199185

                                                                                                                                                                                       [2] https://siasi.porsemani.ir/node/1379
                                                                                                                                                                                            [3] https://fararu.com/fa/news/73928

                                                                                                                                                                                         [4] https://fararu.com/fa/news/126904

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان