به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، در دومین سال نامگذاری شده تحت عنوان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب و مطرح شدن مقاوم سازی اقتصاد به عنوان تنها راه حل خروج کشور از بن بستهای اقتصادی،  لزوم تبیین و فرهنگ سازی و آموزش اقتصادمقاومتی در رسانه ها و افکارعمومی یکی از ضرورتهای پیش روی کشورمان برای نهادینه شدن  اقتصاد مقاومتی در میان مردم و افکار عمومی است. در همین باره گفت و گویی داشته ایم با آقای بیژن عبدی، کارشناس مسائل اقتصادی و مسئول راهبری اقتصادمقاومتی در رسانه ملی.

تسنیم: تا به امروز دستاوردهای دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی چگونه بوده است؟

تا به الان دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی حدود صدوبیست پروژه هدف گذاری کرده و این پروژه ها در قالب کارگروه های اقتصادی، متشکل از وزارتخانه های مختلف اجرایی می شود.

بنده در ارزیابی که نسبت به این پروژه های دولت داشته ام، به وضوح ایراداتی بر آنها وارد است؛ از جمله اینکه:

  1. 47 مورد از این پروژه ها و اهداف مشخص شده، به طور کلی ارتباطی با موضوع اقتصاد مقاومتی ندارد و می توان گفت که جزو برنامه های روزمره و عادی و کلی همه دولتها محسوب می شود و در واقع دولتها موظف به انجام این اقدامات هستند. مثل: «اصلاح ساختار کلان دولت!» «شناسایی و حذف قوانین مزاحم برای تحقق اقتصاد مقاومتی!» «ارتقا تولید و توسعه اشتغال پایدار!» و... که در حقیقت می توان گفت که این پروژه ها، صحبتهای تشریفاتی و کلی و نمایشی محسوب می شود.
  2. حدود 71 مورد از این پروژه ها دارای اعداد و ارقام مشخص است و به تبع آن قابل ارزیابی و پیگیری است . ولی متاسفانه همین تعداد هم بعضا دارای ابهامات و زوایای پنهان در توضیح و تشریح پروژه است که نشان از ضعف دولت در بیان دقیق پروژه های اقتصادمقاومتی است.

تسنیم: شما برای پیگیری به سرانجام رسیدن این پروژه ها چه فعالیتی در صداوسیما داشته اید؟

بنابراین ما در صداوسیما آنچه از این 71 مورد پروژه های اقتصاد مقاومتی که قابلیت ارزیابی و بررسی دارد را مورد پیگیری و کنکاش قرار دادیم و برای آنها برنامه تلویزیونی ترتیب دادیم تا از نحوه اجرا شدن و به نتیجه رسیدن این پروژه ها، گزارش تهیه کنیم.

تسنیم: آیا  برنامه سازی صداوسیما در این زمینه، اثربخش هم بوده است؟

 همان طور که گفتم با بررسیهایی که در مجموعه صداوسیما داشته ایم تعدادی از این پروژه ها دارای زوایای پنهان و مجهول است و به علت اینکه واضح نیست قابلیت برنامه سازی و تهیه گزارش ندارد. مثلا برای نمونه ای از این دست پروژه ها، می توان به «پروژه احداث و تکمیل شبکه های آبیاری به وسعت صدوپنجاه هکتار» اشاره کرد که در آن مناطق و شهرهایی که قرار است در آن شبکه آبیاری ایجاد شود مجهول و نامشخص است و در متن صحبتی دراین باره نشده است بنابراین تهیه گزارش از این طرح برای صداوسیما مقدور نیست.

تسنیم: دولت را درجریان ابهامات و نواقص این پروژه ها قرارداده اید؟

سوالات و پرسشهای زیادی از نقاط مجهول و غیرواضح این پروژه ها برای روشن شدنش مطرح کرده ایم ولی متاسفانه دولت پاسخگوی این پرسشها نبوده است.

تسنیم: علت پاسخگو نبودن دولت چیست؟

چون در واقع دولت فعالیت اثربخشی در اقتصاد مقاومتی نداشته، بنابراین دائما از پاسخگویی دراین زمینه شانه خالی می کند و تمایلی به پاسخگویی ندارد. و تا بحال هم اگر برای جابگویی مراجعاتی داشته ایم با جوسازی از پاسخگویی ممانعت کرده اند.

تسنیم: به طورکلی عملکرد صداوسیما برای تحقق اقتصادمقاومتی در سالهای اخیر چگونه بوده است؟

در سال95 صداوسیما نسبت به سال 94 افزایش دوبرابری ساعات برنامه های تلویزیونی و رادیویی با موضوع اقتصادمقاومتی داشته است. و این برنامه ها فقط از نوع میزگرد و پرسش و پاسخی نبوده است و برنامه هایی به شکل مستند و تیزر معرفی کارآفرینان برتر و مشکلات پیش روی آنها تهیه شده است.وهمچنین قابل ذکر است که حتی مباحث اقتصاد مقاومتی در قالب فیلم و مجموعه سریال تلویزیونی نیز به مخاطبان ارائه شده است.

و همچنین کتابچه ای تهیه شده تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی گفتمان سازی رسانه ای» که در آن هر شاخصی که رهبری برای اقتصاد مقاومتی بیان کرده اند را بررسی کرده ایم تا در چه نوع قالب و شکلی در رادیو و تلویزیون برنامه سازی شود. و این مجموعه به همه شبکه ها و استانها ابلاغ شده است.

تسنیم: شیوه تعامل وزارتخانه ها و مدیران دولتی برای پاسخگویی به عملکردشان و حضور در برنامه های تلویزیونی و رادیویی چگونه است؟

مسئولان دولت غالبا حاضر به شرکت در برنامه های صداوسیما برای پاسخگویی به عملکرد نهاد یا  وزارتخانه خود درباره اقتصاد مقاومتی نیستند.

تسنیم: منظورتان این است که دولتیها اصرار دارند که در برنامه ها و گفت وگو ها شرکت نکنند؟

کم و بیش در برنامه هایی که گفت وگوی یکطرفه و فردی است و در آن نقدی از دولت نیست شرکت می کنند ولی غالبا در برنامه هایی شکل مطالبه گری دارند و به شکل دوطرفه و دارای کارشناس منتقد دولت است،حضور پیدا نمی کنند.

تسنیم: انتقاداتی که به عملکرد دولت در صداوسیما می شود، واکنشی هم ازسوی دولتمردان به همراه داشته؟

بله، اکنون مشکل جدی که با آن روبرو هستیم نحوه واکنش دولت در برابر برنامه های انتقادی صداوسیما است. عکس العمل دولت در مقابل نقد عملکردش، کاهش دادن بودجه سازمان است و متاسفانه الان همین باعث شده که 40درصد بودجه مصوب صداوسیما یعنی حدود یک سوم، هنوز توسط دولت پرداخت نشود.

ما سعی خودمان را کرده ایم آنچه که دولت، اقتصاد مقاومتی می نامد را مرور کنیم و برای پیشرفت و رشد آن برنامه سازی کنیم، ولی همان طور که بیان داشتم مجموعه اقدامات دولت را نمی توان همسو با شاکله اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری دانست و به صراحت می توان گفت که به طور کلی فعالیتهای دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی، برنامه های جاری و روزمره ای است که هر دولتی موظف به انجام آن است.

تسنیم: خروج از چالشهای اقتصادی که اکنون با آن مواجه هستیم، به وسیله اقتصاد مقاومتی چگونه شدنی است؟

"سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه" در راستای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری به رئیس جمهور ابلاغ شد که البته این سیاستها در اذهان عمومی کمتر مورد توجه قرار گرفت. این سیاستها دارای هشتاد بند است که رهبری در آن تصریح داشته اند تکمیل کننده اهداف کلی اقتصاد مقاومتی است. در این مجموعه که در سال 94 ابلاغ شد، راه حلهای خروج از بحران اقتصادی فعلی به صورت برنامه ریزی شده بیان شده است، ولی متاسفانه دولت کنونی چون اعتقادی به برنامه ریزی ندارد نه تنها این سیاستها را بلکه تمام برنامه ششم توسعه را به بهانه مختل شدن فعالیتهای دولت، بایکوت کرد و در حاشیه قرار داد و جای آن برنامه ای تحت عنوان "دستورالعملهای دائمی بودجه ای سنواتی" را به مجلس ارائه داد و روی آن تاکید کرد.

تسنیم: ویژگی منحصربفرد این سیاستهای ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری چیست؟

در این سیاستهای ابلاغی از سوی رهبری برای دستیابی هر چه بهتر و سریعتر به اهداف مدنظر، برنامه ها و سیاستها کاملا به صورت معین و برنامه ریزی شده (همراه با عدد و رقمی که نقطه مطلوب را نشان می دهد) بیان شده است.

برای مثال در زمینه شرکتهای دانش بینان دولت می پندارد باید تعدادی شرکت در پارکهای علم و فناوری تاسیس نماید ولی برخلاف این دیدگاه، رهبری تاکید بر این دارند که کل صنعت شکل دانش بنیانی بگیرد و این بخش باید به سمتی حرکت کند که تمام تجهیزات و مواد مورد نیاز صنعت به وسیله توان داخلی تهیه شود.

تسنیم: دقیقا نظر رهبری راجع به شیوه راه اندازی شرکتهای دانش بنیان چیست؟

این پروسه باید بدین شکل اتفاق بیافتد که هر نهاد و وزاتخانه، افراد متخصصی که نیازمند آنها هستند  را در رشته های مورد نظرشان شمارش کنند و آنها را به وزارت علوم اعلام کنند تا دانشجویان لازم تربیت شوند و وارد بازار کار مشخص شده شوند و بتوانند نیازهای داخلی را برآورده کنند.

تسنیم: همان طور که مستحضرید یکی از سیاستهای جدی دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی خصوصی سازی است،آیا شما این سیاست دولت را موافق با اقتصاد مقاومتی ارزیابی می کنید؟

در حالی که در آمریکا قیمت گندم برای کشاورز آمریکایی چندین برابر قیمت جهانی تمام می شود ولی دولت آمریکا برای حمایت از محصولات کشاورزی خود مبلغ قابل توجهی یارانه به بخش کشاورزی پرداخت می کند تا صنعت کشاورزی اش صدمه نبیند. ولی در ایران براساس تقلید از تفکرات منسوخ شده نئوکلاسیکها، پرداخت یارانه به بخش خصوصی اشتباه و خطا پنداشته میشود.

تسنیم: الان دقیقا شما ضعف اصلی اجرای خصوصی سازی در کشورمان را چه می دانید؟

الان خصوصی سازی در کشور فقط مالکیت را منتقل می کند و عمدتا هم این جریان به صورت ناقص صورت گرفته می شود، بدین گونه که دولت به بهانه خصوصی سازی در صدد انتقال مالکیت بر می آید و بعضا این انتقال به خود همان دولتیها صورت می گیرد و باعث به وجود آمدن فساد و ناکارآمدی در سطح اقتصاد می شود. زیرا در صورت انتقال دوباره شرکتها به بخش دولتی به بهانه خصوصی ،باعث می شود که دغدغه و خلاقیت برای توسعه و پیشرفت برای تولید از بین می رود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان