وحید اشتری در جواب سوال دانشجویی که پرسیده بود آیا نباید با دنیا تعامل داشته باشیم ابرازکرد: باید تعامل ما بر اساس منافع ما باشد و منافع برای ما مهم تر از تعامل است اگر با تعامل منافع ما حفظ می شود قطعاً تعامل خواهیم کرد و اگر منافع ما با قهر وجنگ ایجاد می شد اگر لازم باشد جنگ هم خواهیم کرد.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از ۸دی نیوز، قرار بود مناظره سیاسی با عنوان “دستاوردهای توافق ژنو” قرار بود با حضور وحید اشتری معاون اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و حسین نقاشی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران روز پنچ شنبه در دانشگاه پیام نور رشت برگزار شود که به علت عدم حضور نماینده انجمن اسلامی جلسه به صورت سخنرانی و پرسش و پاسخ برگزار شد.

 

اشتری دانشجوی رشته دیپلماسی با اشاره به دو نگاه کلان واساسی به پرونده هسته ای بیان کرد: برای این که بتوانم تحلیل درستی از رفتارآدمهایی که دراین ده یازده سال، سکان دیپلماسی کشور را برعهده داشتند، داشته باشیم باید به دونگاه اساسی و کلان در بحث پرونده هسته ای توجه داشت یک دیدگاه نگاه آدمهایی هستند که اصطلاحاً به آنها سهم محورمی گویند و با نگاه تنش زدایی وارد عرصه بین المللی می شوند و در مقابل نگاه انسانهای حق محورهستند در مذاکرات با رویکرد تهدید زدایی وارد مناسبات بین المللی می شوند.

 

وی در ادامه بیان نمود: در پس این اختلاف نظرها و رفت و آمد دولت ها و دبیر شورای عالی امنیت ها و مذاکره کننده ها می شود عمق اختلاف این دو دیدگاه را پیدا کرد، نگاه کسانی که غرب را به عنوان موجودی نگاه میکردند که احیاناً خواب است و باید بیدارش کنند و معتقد اند که بین ما وغرب سوء تفاهم هایی به وجود آمده که گاهاً به خاطر اشتباهاتمان بوده که خودمان انجام دادیم، مثلا دولتی سرکاربوده که با دنیا تعامل خوب نداشته و این مشکلات به وجود آورده و ما باید این سوء تفاهم ها را رفع کنیم یعنی همان چیزی که در مذاکرات سعدآباد رخ داد یعنی عقب نشینی از مواضع هسته ای تا این سوء تفاهم ها حل شود.

 

معاون اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اذعان داشت: نگاه کسانی که معتقدند غرب خودش را به خواب زده است واعتقاد دارند که اساساٌ امریکا دوست ندارد یک کشوری مانند ایران که سی و چند سال روی پای خودش ایستاده ومقاومت کرده وعلیه آمریکا شعار داده، حالا به یک سطحی ازعلم و فناوری برسد که خیلی از کشورهای هم پیمان آمریکا که درآغوش آنها زندگی می کنند از این سطح علم وفناوری برخوردار نباشند.

 

ما در توافق ژنو حتی براساس بند چهار “ان پی تی” هم توافق نکردیم

اشتری در مورد توافق ژنو اظهار کرد: در توافق ژنو حتی براساس بند چهار “ان پی تی” هم توافق نکردیم، درگام نهایی از توافق نامه این طور آمده “متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف می گردد، برنامه ای که شاخصه های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیتهای مورد توافق در خصوص دامنه وسطح فعالیت های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل های که در آن غنی سازی صورت میگیرد و ذخایر اورانیوم غنی سازی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می گیرد، تعیین می گردد.

 

وی ادامه داد: یعنی در متن توافق بیان نشده که بعد از این که اعتمادسازی شد ما براساس بند چهار ان پی تی حق غنی سازی داریم، جان کری در مصاحبه اعلام کرد “که اگرغیر این بود ما اشتباه میکردیم” چون آمریکایی ها در تفسیر بند چهاران پی تی معتقد هستند مکان غنی سازی در این بند مشخص نیست ولی ایران به استناد این بند از ان پی تی غنی سازی را حق خود میداند ولی تفسیری که امریکا از این بند دارد با ایران متفاوت دارد یعنی در تفسیر ماده چهار ان پی تی اختلاف تفسیری وجود دارد ما روی سنگ محکی نایستاده ایم ولی با این حال برداشت ما از ان پی تی درست تر است ولی در معاهدات بین الملی ملاک تفسیر رسمی و واحد است نه تفسیری که مورد اجماع نیست.

 

آمریکا می تواند از فردای توافق ما را تحریم کند

سخنگوی کمیته صیانت از منافع ایران ابراز کرد: در مورد دیگری که باید اشاره کرد چند روز پیش اعلام شد که کنگره آمریکا قصد دارد تحریم های جدیدی برعلیه ایران اعمال کند که آقای ظریف در مصاحبه اعلام کردن “به محض این که تحریم جدیدی در کنگره علیه ما اعمال شود از توافق خارج می شویم” ولی آن طوری که در متن توافق آمده است آمریکا می تواند از فردای توافق ما را تحریم کند چون طبق توافق، ما اعلام کردیم که تحریم هایی که از ما برداشته خواهد شد بر اساس اختیارات ریئس جمهورآمریکا است یعنی اگر کنگره آمد و ما را تحریم کرد رئیس جمهور امریکا کاری نمی تواند بکند چون کنگره جزء اختیار او نیست، البته می تواند وتو کند، اما اگر تحریم ها دوباره به کنگره برگردد و با دوسوم آرا رای بیاورد تحریم ها اعمال می شود پس طبق توافق ما هیچ کاری در مقابل رفع تحریم های جدید نکردیم.

 

 وی تاکید کرد: مساله دیگری که مورد اختلاف است مصداق تحریم های که بر اساس توافق از ما برداشته خواهد شد فقط تحریم های هسته ای است یعنی آن تحریم های که صرفاً هسته ای است در صورتی که بخش اعظم تحریم ها مالی علیه ما با عنوان حقوق بشر و تروریسم است.

 

چرا مدت گام نهایی در هیچ جایی توافق نامه ذکر نشده است

اشتری ابراز کرد: در متن توافق نامه مدت گام نهایی در توافق نیامده است، گام نهایی که قرار است تمام تحریم ها برداشته شود وپرونده هسته ای به حالت عادی برگردد، اقای اوباما درسخنرانی که در “سابان” داشت مدت گام نهایی را بیست سال اعلام کرد و یا جان کری مدت آن را پنج سال اعلام کرد یعنی سوال اینجاست که چرا مدت گام نهایی در هیچ جای توافق نامه ذکر نشده است.

 

این فعال سیاسی بیان نمود: مساله دیگری که جای بحث دارد این است که گام اول که در دوره زمانی شش ماه است که در متن آمده قابل تمدید است یعنی آنها میتوانند ادعا کند که دراین مدت اعتماد سازی نشده و مدت گام اول را تمدید کنند و ما را کما کان در توافق مقدماتی نگه دارند.

 

وحید اشتری تاکید کرد: آقای روحانی در سخنرانی خود بعد از توافق، عبارتی به کار برده اند که با این توافق “دیوار تحریم ها ترک برداشت”، این احیاناً عبارت درستی است ولی سوالی که پیش می آید این است که این دیوارعظیم تحریم ها که پیش روی ما است با چه چیزی ترک برداشت؟ یعنی همه دستاوردهای یک ملت وآن چیزهای که برایش خونها ریخته شده وهمه سنگهای بزرگی که به زعم خودتان داشتید از اورانیوم بیست درصدی تا فردو و تا آب سنگین اراک را به این دیوار زده اید و این دیوار فقط ترک برداشت.

 

در مرحله بعدی مذاکرات چه چیزی داریم که با آمریکایی ها معامله کنیم؟

 وی تاکید کرد: ما به عنوان یک دانشجو حق داریم بدانیم که با این سنگ ها و کلوخ های کوچکی که در دست شما مانده آیا این دیوار فرو خواهد ریخت و سوال اینجاست که ما در مرحله بعدی مذاکرات چه چیزی داریم که با آمریکایی ها معامله کنیم؟

 

اشتری ادامه داد: ما وقتی داخل مذاکرات شدیم یک دغدغه داشتم و آن مشکلات وتحریم نفتی وبانکی بود وآنها هم دغدغه شان غنی سازی بیست درصد ما بود ولی وقتی از مذاکرات خارج شدیم دغدغه ما یعنی تحریم های بانکی و نفتی غیر از آن چهار میلیارد دلار از دارایی ها که قرار است آزاد شود، بقیه پابرجا ماند ولی دغدغه آنها با تعلیق غنی سازی بیست درصد بکلی رفع شد.

 

وی تاکید کرد: سوال اساسی اینجاست که هر چیزی که مورد دغدغه آنها بود با جرئیات کامل در متن آمده ولی آن چیزی که ما در مذاکرات دنبال آن بودیم به صورت کلی و دوپهلو در توافق امده است.

 

تعامل با دنیا باید بر اساس منافع ما باشد

وحید اشتری در جواب سوال دانشجویی که پرسیده بود آیا نباید با دنیا تعامل داشته باشیم ابرازکرد: باید تعامل ما بر اساس منافع ما باشد و منافع برای ما مهم تر از تعامل است اگر با تعامل منافع ما حفظ می شود قطعاً تعامل خواهیم کرد و اگر منافع ما با قهر وجنگ ایجاد می شد اگر لازم باشد جنگ هم خواهیم کرد.

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان