به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سرویس تازه کار «کارآفرینی وکسب و کار» پایگاه خبری«لاهیجان»، با شناسایی و معرفی زنان موفق شرق گیلانی در حوزه کسب و کار و تولید اشتغال، سعی دارد تا گامی هرچند کوچک برای پیشرفت و خودسازی زنان ایرانی در حوزه کارآفرینی که یکی از ارکان مهم و اساسی اقتصاد مقاومتی است، بردارد. آیدا اسدی یکی از بانوان لاهیجانی است که سعی کرده با آموزش تعداد زیادی از بانوان شرق گیلانی بتواند نقش مهمی در زندگی بانوان خانه دار گیلانی ایفاکند؛ او ازسال ۸۱ شروع به یادگیری و آموزش مداوم آشپزی کرد و در سال ۸۶ موفق شد مدرک مربیگری خود را اخذ کند و پس از ۳سال نیز توانست مجوز آموزشگاه آشپزی خود را دریافت کند و بعنوان اولین مربیان لاهیجان، آشپزی حرفه ای را به زنان خانه دار علاقه مند، آموزش دهد. حالا او راز موفقیت خود و درس هایی را که در کل زمان یاد گرفته را با شما درمیان می گذارد.

*به عنوان سوال اول، می خواهیم بدانیم که آیا در دوران کودکی نگاه خاص و ویژه ای به کسب و کار داشتید؟

هیچ وقت فکر نمیکردم که این شغل را داشته باشم، ولی بعنوان یک خانم همیشه تمایل داشتم مستقل باشم و کار کنم، در منزل از روی علاقه و سرگرمی کار میکردم ولی بعنوان کار تخصصی و شغل آینده ام روی آن فکر نمیکردم.

*نگاه خانواده، مخصوصا پدر و مادر به مباحث کسب و کار چه بوده و چه رفتارهایی در رابطه با ایجاد نگرش کسب و کار برای شما انجام میدادند؟

خداوند را شاکرم که خانواده ام، پدرم (خدا رحمتشون کنه) و مادرم همیشه حامی بودند و کاملا موافق کار کردنم بصورت مستقل بودند. برای شرکت درکلاس ها و آموزش هایی که درشهرهای دیگر برگزار میشد، کاملا از سمت خانواده حمایت می شدم. از پدر و مادرم قدردانی میکنم، مخصوصا در احداث آموزشگاه خیلی به من لطف داشتند. همچنین ازخواهر عزیزم تشکر میکنم که در تآسیس آموزشگاه و شروع کار خیلی کمک کرد و تمامی مسئولیت های اداری و تنظیم دفاتر و ثبت نام ها و… به عهده ایشان بود و کاملا همراهم بودند.

*آیا حمایت مالی از سمت خانواده داشتید؟

بله؛ برای شروع هرکاری حمایت مالی خانواده نیاز است، که البته من در شغلم زود مستقل شدم.

* برای شروع کار و یا احداث آموزشگاه، وام بانکی دریافت کردید؟

خیر، تمام مراحل کارم از یادگیری و آموزش، تا احداث آموزشگاه با حمایت خانواده و درآمد خودم بود. فقط درسال ۹۵ براساس قرعه کشی که باز لطف خدا شاملم شد، توانستم یک وام ۱۰ میلیون تومانی بگیرم که آن هم درکار من تاثیری نداشت، با این حال از سازمان فنی و حرفه ای لاهیجان بخاطر روابط دوستانه ای که دارند و مثل خانواده همراه و حامی ما هستند تشکرمیکنم.

*رشته دانشگاهی تون رو از روی علاقه انتخاب کردید؟

خیر، رشته مورد علاقه م دندانپزشکی بود ولی در زمان ما رقابت در کنکور خیلی سخت بود و همچنین بخاطر جدید بودن رشته، ترجیح دادم در همین رشته ای که قبول شدم ادامه تحصیل دهم.  

رشته تحصیلی شما به کار و شغل فعلی شما کمک کرد؟

خیر، رشته تحصیلی من مهندسی محیط زیست و شغل من آموزش آشپزی و شیرینی پزی است.

*شروع کار شما ازچه زمانی بود؟

ازسال ۸۱ نزد استادم خانم آذرپیرا آموزش دیدم، ایشان استاد کل استان گیلان هستند و پیشکسوت شغل ما محسوب می شوند. هرچیزی که دارم از ایشان بوده و قدردانشان هستم که اینطور خالصانه، تجربیات شون رو در اختیار ما قرار دادند. از سال ۸۱ تا ۸۶ آموزش دیدم و در سال ۸۶ مدرک مربیگری گرفتم و در فاصله بین ۸۶ تا ۸۹ که مجوز تاسیس آموزشگاه را دریافت کنم در منزل آموزش میدادم و سفارش قبول می کردم. درابتدا همکاری را با تالارهای عروسی شروع کردم، ۱۴ سال پیش اولین نمایشگاه شیرینی پزی در لاهیجان رو برگزار کردم که کار جدیدی بود و خیلی هم استقبال شد. در اسفند همان سال بالای ۲۵۰ کیلو شیرینی به تنهایی و با گاز فر، خانگی درست کردم، یک ماه اسفند از ۶ صبح کار می کردم و بین یک تا دو ساعت استراحت داشتم و دوباره مشغول بکار میشدم؛ در خیلی از تالارها میز دسر رو راه اندازی کردم؛ در آن زمان عده ای فکرمیکردند که دسر فقط ژله است و خوشبختانه توانستم دسر را در تالارها جا بیندازم. کارم رو با تالار( لاهیجان) شروع کردم و بعد از اون به (لنگرود) به سپس با (کیاشهر) ادامه دادم و بعد از من همکاران دیگر نیز در این زمینه فعالیت کردند و چون کلاس ها و آموزش هایم زیاد شده بود، فرصت ادامه همکاری با تالارها را نداشتم.

*در طول شبانه روز چند ساعت آشپزی و تدریس می کنید؟

بطور میانگین بالای ۱۰ ساعت که البته بستگی به کلاس ها و سفارش ها می تواند متفاوت باشد. احساس مسئولیتم درکار و اینکه باید کار را به بهترین نحو انجام دهم باعث می شود که مدت زمان بیشتری کارکنم و چون علاقه مند به کارم هستم، احساس خستگی نمیکنم.

آیا با کافی شاپ، رستوران و یا قنادی ها نیز همکاری دارید؟

به هیچ عنوان، اصلا فرصت ندارم با جایی همکاری داشته باشم، ولی متاسفانه گاها شنیده می شود که بنده باآنها همکاری دارم و حتی به علت تشابه اسمی، بعضی از افراد از اسم بنده سوء استفاده میکنند که به نظرم کار درستی نیست.

*از تدریس آشپزی وشیرینی پزی به بانوان لاهیجان راضی هستید؟

بله. خداروشکر واقعا راضی هستم و از این کار لذت می برم. لطف خدا شامل حال من شد که توانستم در کارم موفق باشم، من وقتی خیلی خسته هستم از شاگردام انرژی میگیرم و این انرژی خستگی را از تن بیرون می کند. قنادی یک صنعت بسیار سودمند برای خانم های خانه دار است که هم به تغذیه سالم خانواده کمک می کند و هم خیلی زود به درآمد می رسد. به نظر من هرکسی میتونه ازاین حرفه درآمد کسب کند.

*در واقع وقتی به کار علاقه داشته باشید و با عشق و لذت انجامش دهید، خسته نمی شوید و همیشه برای ادامه کار و زندگی انرژی دارید، درست است؟

بله حتما همینطور است.

*آیا با اینکه مستقل شده اید، هنوز حمایت خانواده رو دارید؟

بله، ازشروع کار تا به اینجا خدارو شکر که خانواده حامی من بودند، هم پدر و هم مادرم خیلی کمکم کردند. هنوز هم زمانیکه کارم زیاد هست، مادرم یاری گر من است و همینجا دستش رو میبوسم، در واقع بدون حمایت خانواده شروع و ادامه کارسخت است.

*آیا بانوان علاقه مند به آشپزی برای شروع این کار، باید سرمایه گذاری زیادی کنند؟

اگر سرمایه باشد بهتر است، ولی بدون سرمایه هم ممکن است؛ بسیاری از هنرجویانم بدون سرمایه شروع بکارکردند و الان اکثرشون داخل منزل به صورت مستقل کار میکنند و سفارش های زیادی هم دارند و خداوند را شاکرم که راضی هم هستند.

*آمار هنرجویان خود را تا به امروز داشتید؟

بطور دقیق نمیتوانم بگویم، در این ۹سال همیشه هنرجو داشتم و خداوند را شاکرم که توانستم در زندگی تعدادی از زنان جامعه مفید و موثر باشم و برای تعداد زیادی از بانوان لاهیجان و شرق گیلان شغل ایجاد کنم.

*درطول دوران کاری خود، آیا تاکنون شکست را تجربه کرده اید؟

خیر، شاید روزهایی بوده که خسته شده باشم و توانم کم شده باشد، اما باز خداوند را شاکرم که با انرژی بیشتر به کار خود ادامه دادم.

*درواقع عشق و علاقه به کار باعث شده که خستگی بعنوان یک پله برای صعود شما باشه به مراحل بالاتر و موفقیت های بیشتر؟

بله؛ دقیقا همینطور

*خاطره خوبی در طول این چند سال داشتید؟

کار با بانوان مشتاق به آشپزی و یادگیری، تمام لحظاتش برایم خاطره انگیز است.

*آیا هنرجویان شما به درآمد هم رسیده اند؟

بله، آنهایی که در خانه کار میکنند و سفارش قبول میکنند به درآمد رسیده اند و راضی هستند و البته برخی از این بانوان موفق شدند که آموزشگاه نیز دایرکنند.

*برای شروع به کار آشپزی چه میزان سرمایه در شروع کار لازم است؟

سرمایه زیادی نیاز نیست، وسایل اولیه برای آشپزی و شیرینی پزی مثل گاز فردار و قالب های شیرینی پزی که کم کم در مراحل آموزش تهیه می شود و هزینه آموزش نیز براساس تعرفه فنی حرفه ای است.

*هنرجویان از مدرک آشپزی چه استفاده ای میتوانند بکنند؟

مدارک فنی و حرفه ای بین المللی است و میتوانند با این مدارک آموزش دهند و برای احداث آموزشگاه نیز، مجوز لازم است.

*آیا در دانشگاه هم رشته ی آشپزی داریم؟

بله، هنرستان کار و دانش آشپزی در رشت وجود دارد و دانشگاه علمی کاربردی در تهران این رشته را بصورت تخصصی آموزش میدهد، المپیاد آشپزی هم در فنی و حرفه ای داریم که علاقه مندان می توانند در آن شرکت کنند.

*شما در ابتدا گفتید ۵ سال مدام آموزش دیدید و در طول صحبت ها هم گفتید هنوز برای آموزش به تهران میرید آیا این آموزش ها با توجه به تجربه و سبک کاری شما نیاز است؟

بله، حتما لازم است. همیشه برای آموزش به تهران میرم و مربیان جوان و کم سنی هستند که بسیار پر تجربه و کار بلد بوده و این رشته را بصورت علمی دنبال کردند. آنها توانستند در سن کم به درجات بالا رسیده و موفقیت های زیادی کسب کنند. درکار ما، روش و متدهای جدید جایگزین روش های قدیمی شده و هر روز هم شاهد نوآوری های بیشتری هستیم و برای به روز بودن نیازمند آموزش هستیم، پس باید آموزش ببینم تا بتوانیم با متدهای جدید آشنا شویم و به هنرجویان علاقه مند انتقال دهیم.

*رمز موفقیت شما در کارتون چه بوده است؟

همیشه ترجیح دادم از مواد اولیه خوب و با کیفیت درکار استفاده کنم، به هنرجویانم هم همیشه توصیه  میکنم که هیچ وقت از کیفیت کار و مواد اولیه کم نکنند و حتما از مواد درجه یک استفاده کنند، بخاطر همین، از نظر کیفیت همیشه بهترین بودم و تلاش و پشتکار نیز در هر رشته ای لازم است. آموزش مدام و یادگیری مهارت همیشه نیاز است، چندین سال مربی هستم اما هنوز هم آموزش می بینم و لطف خدا که همیشه شامل حال من شد.

*نگرش شما نسبت به کسب و کار چیست و چه پیشنهادی به جوان ترها دارید؟

کشف استعداد و علاقه خیلی مهم است، جوان ها سعی کنند دنبال علاقه های خود در حوزه کسب و کار باشند و بطور علمی و تخصصی مهارت کسب کنند؛ همیشه با آموزش ها و روش های جدید همراه باشند و با توکل به خدا، ان شاء الله مزد تلاش های خود را خواهند گرفت.

*برای آینده کاری خود چه برنامه ای دارید و چه چشم اندازی را در نظرگرفتید؟

بروزکردن آموزش ها و یادگیری متدهای جدید خیلی برایم مهم است، همچنین با علم روز کار خود را پیش خواهم برد و روش های جدید را به هنرجویان انتقال خواهم داد.  

* در برنامه کاری خود، جایی برای تالیف کتاب آشپزی کنار گذاشته اید؟

فعلا فرصت ندارم ولی در آینده؛ شاید.

شما در کارآفرینی و تولید اشتغال یک الگوی موفق برای بانوان محسوب می شوید، حرف شما با نیمی از جمعیت کشور بخصوص دختران جوان و آینده سازان کشور چیست؟

نگاه جوانان به کسب و کار و کارآفرینی هنوز علمی و جدی نیست، این امر نیاز به آموزش در مدارس و بالابردن سطح آگاهی خانواده ها دارد و همچنین آموزشگاه ها هم نقش موثری در آموزش کارآفرینی به هنرجویان میتوانند داشته باشند و صرفا هدف آموزش و گرفتن شهریه و دادن مدرک نباید باشد. جوانان جویای آموزش و کسب مهارت ها نیز فقط به آموزش در مدارس یا آموزشگاه ها و دانشگاه بسنده نکنند و سعی کنند، از تکنولوژی جدید و استفاده صحیح از فضای مجازی نهایت استفاده را در امر آموزش داشته باشند. توکل به خدا، پشتکار و آموزش مدام در هر شغلی و مهارتی حتما نتیجه میدهد.

و سخن پایانی؟

خداوند را شاکرم که در کار خود موفق هستم و با عشق و علاقه به کارم زندگی می کنم. آشپزی بازنشستگی ندارد و همیشه و هر وقت که دوست داشته باشیم، میتوانیم کارکنیم؛ هنرجویان از هر سنی میتوانند آموزش ببینند. از دختر۱۲ ساله تا مادر بزرگ از هنرجویانم بوده و هستند. یکی ازهنرجویانم که جوانی موفق هستند، خواهر زاده ام است که از سن پائین، کار آشپزی را در حد سرگرمی شروع کرد و البته استعداد این کار را هم داشت؛ تمام آموزش هایم در تهران را دنبال میکند و همیشه دنبال چیزهای جدید و نو بوده و مهمتر از همه یکی از مشوق های اصلی من ایشان هستند که واقعا به من قوت قلب میدهند و از وی تشکر میکنم. در سن پائین نوجوانان بهتر میتوانند استعدادهای نهفته خود رو کشف کنند و پرورش دهند، آمادگی یادگیری بیشتری هم دارند و همیشه دنبال روش های جدید هستند و خیلی خلاق تر میتوانند باشند. هرچه درکار خود، علاقه و پشتکار بیشتری داشته باشید روز به روز موفقیت های زیادی را کسب خواهید کرد.  

جهت حضور در دوره های آشپزی خانم اسدی که همراه با اعطای ۱۴ گواهینامه بین المللی است می توانید با شماره های  ۰۱۳۴۲۲۲۱۹۷۹ – ۰۹۱۱۸۴۱۱۶۸۷ تماس حاصل نمائید؛ خیابان پاسداران لاهیجان، پشت آموزش و پرورش ، جنب سالن شهید باهنر -پلاک ۲۸-۱ .

پایان پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان