برای اولین بار در دانشگاههای کشور مناظره سینمایی با محوریت جشنواره “اسکار “مطرح شد و دانشگاه آزاد “پل تالشان” روز گذشته میزبان 2تن از منتقدین سینما با نام های مسعود فراستی و نیما حسنی نسب بود.

 به گزارش لنگرنیوز ، برای اولین بار در دانشگاههای کشور مناظره سینمایی با محوریت جشنواره اسکار مطرح شد و دانشگاه آزاد “پل تالشان” روز گذشته میزبان ۲تن از منتقدین سینما با نام های مسعود فراستی و نیما حسنی نسب بود.

 

 فراستی درباره ملاک های فیلم خوب توضیح داد: فرم داشتن فیلم و اینکه حرفی را که میخواهد بزند و اینکه آیا ما رابه جلو میبرد یا عقب  ماندگی ما رانشان میدهد می تواند ملاکی برای تشخیص فیلم خوب باشد. از نظر من فیلم “جدایی نادر از سیمین” فیلم بد محتواییست. زیرا دارای شخصیت پردازی ناقص ومهمتر از آن”به ایرانی بودن ماتوهین میکند” بازیگر فیلم میخواهد بابردن دخترش به خارج از کشور او را نجات دهد ، چون مردم ایران دروغگویند و او در محدودیت است این مفهوم فیلمیست که در سطح جهان جایزه میگیرد .فیلمی که با هویت ملی ما فاصله دارد.

 

 بازیگر فیلم میخواهد بابردن دخترش به خارج از کشور او را نجات دهد ، چون مردم ایران دروغگویند

 

 مسعود فراستی منتقد سینما ادامه داد:بیشتر فیلمهای سینمایی که در جشنواره های جهانی راه پیدا میکنند براساس ملاکهایی همچون انگیزه مالی سینماگر و  اینکه اصلاً در کشور ما مخاطب ندارد ساخته شده و به جشنواره جهانی راه پیدامیکند. این فیلمها بدلیل “فقرزده” نمایاندن ایران از نظر صاحب نظران غربی خوب محسوب میشود وحتی به آن جایزه هم اهدا میشود تا ایران را جامعه ای فقیر و پر از مشکلات خانوادگی و اجتماعی نشان دهند.

 

در ادامه فراستی گفت: فیلم جشنواره ای و سینمای گلخانه ای محصول سیاست گذاری ۳۰سال اخیر ما بوده است . اما بیشتر فیلم های جشنواره ای مخصوصا با راه یابی به جشنواره های جهانی علاوه بر نشان ندادن “مای ایران” بیشتر سعی در نشان دادن خود فیلم ساز است.

 

 فراستی تاکید کرد: گذشته فرهادی تنها بخاطر این ویژگی که اولین تجربه جهانی یک فیلم ساز ایرانیست شاید مهم به نظر برسد ولی فیلم بعدی فرهادی را باید بدترین فیلم وی و حتی بدتر از “جدایی نادر “دانست فیلمی بی اندازه خشک و غیرجذاب که با فرهنگ ما هیچ سنخیتی ندارد و به زودی فراموش خواهد شد و حتی شانس اوبرای اسکار کمتر از جدایی نادر از سیمین است.

 

وی به انتقاد از برخی فیلمسازان که با سیاهنمایی به دنبال کسب جوایز جهانی هستند پرداخت و  فیلم های مخملباف و قبادی رامملکت فروشی و خانه فروشی نام نهاد.

 

نیما حسنی نسب درباره اسکار اظهار داشت: اسکار جشنواره نیست ، بلکه اسمی است که به جایزه آکادمی علوم و هنرسینمایی آمریکا اطلاق می شود.

 

حتی بسیاری از بزرگان سینما همچون “الفرد هیچکاک و”چارلی چاپلین” از اسکار جایزه ای نگرفتند پس اسکار آنقدر که برسر زبانهاست برای خیلی از سینماگران اصل بحساب نمی آید.

 

نیماحسنی نسب درباره جشنواره سینمایی گفت: جشنواره سینمایی از اختراعات ملت ماست . متاسفانه سینما درایران سازو کار درست جهانی ندارد وعرصه نادرستی را در چرخه تولید و توزیع و عرضه محصولات فرهنگی طی میکند. اینگونه سینمای مادچار بی هویتی می شود. چون فیلمهای ما با “هویت ملی” ما فاصله دارد.

 

 وی تاکید داشت: راه یابی فیلم های ایرانی به جشنواره های جهانی برای معرفی ایران و امکان برنده شدن در مجامع جهانی و کسب اعتبار یک اتفاق خوب محسوب می شود اما متاسفانه فیلم هایی که بطور مثال به اسکار راه پیدامی کنند  کیفیت پایین و کم محتوا هستند و این فیلمها نه تنها ایدئولوژی کشور را به جهان معرفی نمی کند بلکه چهره ملتمان را نیز بدرستی نشان ندادند.

 
حسنی نسب  کیفیت قصه گویی و دقت کارگردان در قصه ی پرتنش  و مهم تر از همه “شانس تاریخی”در اسکار گرفتن این فیلم را از ملاکهای خوب دانستن جدایی نادر از سیمین برشمرد.

 

وی وجه تشابه فیلمهای  آرگو و جدایی نادر از سیمین را گرفتن “اسکار” دانست و گفت:  این کار نشان دهنده تأثیر سیاست بر جوایز جهانی در حوزه سینما است.

منبع : 8 دی نیوز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان