به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، آیت الله سید احمد خاتمی دقایقی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) در مصلای رشت بابیان اینکه برگزاری مراسم بزرگداشت ارتحال امام همه ساله نماد اتحاد ملی است اظهار کرد: من در ابتدای طلبگی ام مشتری قلم آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان بودم و حضور این همه مسئول و مردم در کنار یکدیگر نشان دهنده وحدت ملی ما است.

وی بابیان اینکه ما در طول تاریخ معاصر و پس از دوران غیبت مفسران و علمای بسیاری داشتیم تصریح کرد: علمای اسلام در طول تاریخ، مجاهدت هایی در عرصه تاریخ، فقه، اصول و تفسیر داشته اند و امام خمینی (ره) کسی بود، جمیع خوبی های عالمان تاریخ اسلام را داراست که بررسی هر یک از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) گویای انسان تمام عیار است و امام خمینی (ره) هر آنچه خوبان داشتند باهم داشتند و امام شخصیت جامع داشتند و جامعیت ایشان منحصربه فرد بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مراسم تشییع باشکوه امام بیان کرد: امام خمینی (ره) تبلور آرمان های مردم بود و تا آخر عمر خویش در هیچ جلسه ای از خودش تعریف نکرد و به حدی در دل های مردم نفوذ کرده بودند که برای مراسم تشییع ایشان بیش از 11 میلیون شرکت کردند.

وی بابیان اینکه امام در اوج فشارهای طاغوت مباحث ولایت فقیه را مطرح کردند گفت: حضرت امام، نظریه ولایت مطلقه فقیه را در بین فقه های اسلام معرفی کرد و ایشان در عصر غیبت کبری نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری و طراحی کرد و حکومت اسلامی را تشکیل دادند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ماه رمضان 10 ختم قرآن برگزار می کرد افزود: آراستگی به فضائل اخلاقی و تعبد به مستحبات و ترک محرمات در امام خمینی (ره) موج می زد و سیر سلوک الهی به جز انجام واجبات و ترک محرمات امکان پذیر نیست.

وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی تمامی ویژگی های امام خمینی (ره) داراست گفت: مقام معظم رهبری در فتنه 88 از رأی مردم برخلاف نظر برخی خواص دفاع کردند و وقتی خاتمی در سال 76 رأی آورد رأی مردم را پذیرفتند.

آیت الله خاتمی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درباره انتخاب کاندیدایی در زمان انتخابات برای رفتن سایه جنگ از کشور گفت: نخستین روز پس از انتخابات ایران ترامپ با حضور در منطقه ناتوی عربی را آغاز کرد و ناتوی عربی یعنی اجتماع 50 کشور است که اگر زمانی خواستند علیه ایران حمله کنند حمله کنند و  امروز 38 سال است که این ناتو نتوانستند هیچ غلطی بکند و در چنین شرایطی درگیری نیروهای انقلاب فایده ای ندارد.

وی بابیان اینکه من آخوند وفادار به نظام هستم تصریح: من دلداده این نظام هستم و حاضر به سردادن برای نظام اسلامی هستم و خط من خط ولایت است  و همه دولت های مشروح را تبلیغ کردم ولی متأسفانه برخی از این رسانه های بیگانه می خواهند من را اپوزیسیون دولت معرفی کنند که اصلاً این گونه نیست ما اپوزیسیون هیچ دولت اسلامی نبوده ایم و نخواهیم بود و هرکس که به صورت مشروع با تأیید ولی فقیه روی کار آمد خوبی ها را آفرین و اشتباهات را نقد می کنیم زیرا امربه معروف و نهی از منکر یک واجب است و ما منشمان این است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه  آنچه میگویم از زبان یک روحانی درون نظام  وفادار به نظام اسلامی و ولایت است گفت: اسلام و ارزش های اسلامی و دینی رکن نظام اسلامی است و به فرموده امام حکومت مأموریت دارد به اندازه توانش به اجرای دین بپردازد و مسئولان انتظار نداشته باشند جایی اشتباهی صورت گیرد و ما سکوت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مرام روحانیت سکوت در برابر اشتباهات نیست گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که اجازه اجرای سند 2030 را نمی دهم و آیت الله العظمی مکارم و آیت الله عظمی نوری همدانی نیز این سند را خطرناک خواندند و اگر شما قانونی صحبت می کنید ولی فقیه و اگر تابع حوزه هستید دو مرجع فرمودند که این سند با اساس اسلام تضاد دارد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه سکوت روحانیت در این عرصه خلاف شرع است افزود: این عهدنامه 15 ساله اصلاح پذیر نیست چون روح آن از بین می رود و معنای انتقاد زیر سؤال بردن همه چیز نیست ولی در این اصل انتقاد وارد است مسئولان نیز دستور توقف را داده اند و باید تحمل نقد را داشته باشند.

وی بابیان اینکه محور وحدت در جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری است گفت: هرکسی نمی تواند بگوید من محور وحدت هستم و هرکسی چنین ادعایی نمی تواند بکند و خواهش می کنم آقایان مراقب حرف زدنشان باشند اذن ولایتمداری ملاک است و نه تفرقه آمیزی و ما همه مسئولان نظام که به تنفیذ ولایت رسیده اند را مشروع می دانیم.

آیت الله خاتمی با اشاره به فرمایش پیروز انتخابات مردم هستند رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: انتخابات به معنی واقعی کلمه جشن مردم سالاری دینی است و این یعنی پس از 38 سال از انقلاب و برگزاری 35 انتخابات در کشور مردم پای صندوق رأی آمده اند و این یعنی مردم همچنان خود را صاحب اصلی انقلاب و نظام می دانند برخلاف گذشته که ساواک اسامی را برای نخست وزیر می نوشت و برای مردم تصمیم گیری می کرد.

وی با اشاره به انتخابات 29 اردیبهشت گفت: انتخابات امسال را با سال 88 مقایسه نکنید، اینجا حتی یک نفر ادعای تقلب نکرد در آن زمان تقلب رمز انتخابات شد ولی در این انتخابات صحبت از تخلف انتخاباتی شد و من خواهش می کنم کسی قیاس مع الفارق نشد و کاندیدای رقیب خیلی نجیبانه اعتراض کرد که انتظار از روحانیت نیز همین است.

آیت الله خاتمی بابیان اینکه نمی شود من به شما بگویم افراطی ولی سخن از وحدت کنم گفت: اینکه من بگویم دولتی خلاف مردم این گونه نیست دولتی ها جزئی از مردم و از بطن مردم هستند ولی اختلاف سلیقه همیشه بود ولی تا کسی مانند شما فکر نکرد به او افراطی نگویید.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تا کسی برخلاف شما صحبت کرد به او افراطی نگویید گفت: همه جای دنیا انتخابات فصل الخطاب دارد مگر می شود انتخاباتی به این بزرگی برگزار شود و حاشیه ای نداشته باشد و قانون شورای نگهبان را فصل الخطاب انتخابات معرفی کرده است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ تردیدی در سلامت انتخابات و رأی آوردن منتخب مردم نیست افزود: فاصله رأی بین 16 میلیون تا رأی 23 میلیون فاصله کمی نیست به گفته خود دستگاه قضا و شورای نگهبان تخلف گسترده صورت گرفته و من همین را در خطبه نماز جمعه گفتم و این کجا تشویش اذهان است و من در نامه ام نیز نوشتم که رفاقت بیش از دو دهه با وزیر کشور دارم.

آیت الله خاتمی بابیان اینکه برگزاری چنین انتخابات پرشوری جای تشکر دارد گفت: بازهم تکرار می کنم که عزیزان سعه صدر داشته باشند و دعوا دیگر تمام شده و وقت کار فرارسیده و همه سوار ما یک کشتی هستیم و اگر کشتی آسیب ببیند همه آسیب خواهیم دید و این مربوط به یک جناح خاص نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه وحدت با شعار محقق نمی شود افزود: به هواداران کاندیدایی که رأی نیاوردند میگویم که رئیس جمهور منتخب رئیس جمهور شما نیز هست و به هواداران رئیس جمهور منتخب هم میگویم 16 میلیون عدد کمی نیست و این تعداد را برادر خود بدانید و طوری رفتار نکنید که حساسیت زا شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید به منتقدان افراطی بگویند گفت: انتخاباتی با بیش از 40 میلیون رأی مایه مباهات نظام اسلامی شد و همه در همراهی با مسئولان نظام اسلامی حامی باشیم اما حامی ناظر یعنی آنجایی که کار مناسب دیدیم تشکر و درجایی که ضعفی دیده شد باید انتقاد کرد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان