به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، نسیم نوشت: دولتمردان یازدهم از ابتدای قرار گرفتن در راس قوه مجریه و حتی کمی قبل تر در دوران مبارزات انتخاباتی خود در سال 922 اعلام کردند که قصد دارند مشکلات اقتصادی کشور را از راه پیشبرد مذاکرات هسته ای حل کنند. به همین دلیل هم از همان ماههای اول تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای به کار بردند و سیاست خارجی را به عنوان اولویت اول خود انتخاب کردند. همزمان با نزدیک شدن به شکل گیری توافق هسته ای و در نهایت اجرای برجام یک وعده مهم دیگر هم به وعده های پرشمار حسن روحانی و یارانش اضافه شد، تا انتظارات مردم بالاتر برود. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی اعلام کرد که دولت قصد دارد بعد از اجرای برجام و توافق هسته ای دست به نوسازی نوگان حمل و نقل هوایی بزند و به همین منظور با دو شرکت ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیما وارد مذاکره خواهد شد. مذاکرات برای خرید هواپیما هم دو هفته بعد از اجرای برجام آغاز شد و در نهایت بعد از کش و قوسهای فراوان و رفت و آمدهای متعدد هیاتهای ایرانی و آمریکایی و فرانسوی، حدود یک سال بعد به سرانجام رسید و قرار خرید چند هواپیما امضا شد. طبق این قراردادها دولت تدبیر و امید 16 میلیارد و 600 میلیون دلار برای خرید 80 فروند بوئیگ به آمریکایی ها و 10 میلیارد و 500 میلیون دلار هم برای خرید 100 فروند ایرباس به فرانسوی ها داد. آیا خرید هواپیما اولویت بود؟ اما امروز با گذشت بیش از یکسال از صحبتهای ابتدایی دولتمردان یازدهم برای خرید هواپیما از ایرباس و بوئیگ، این سوال در میان آحاد مختلف مردم مطرح می شود که آیا خرید هواپیما به عنوان یکی از اقدامات اولیه دولت در دوران پسابرجام، واقعا جز اولویتهای کشور بود؟ سوال دیگری هم که می توان در این زمینه از دولتمردان یازدهم پرسید این است که این مقدار پول که صرف خرید هواپیما از دو کشور آمریکا و فرانسه شده است می توانست صرف چه اموری شود؟ آیا دولت می توانست در دوران پسابرجام با این پولها اقدامات مهم تری را هم انجام دهد؟ برای پاسخ به این سوالات نیاز است که بار دیگر ارقام موجود در قراردادهای ایران ایر با دو شرکت ایرباس و بوئینگ را مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار دهیم. با یک محاسبه سرانگشتی می توان به دست آورد که دولت در مجموع برای هر دو قرارداد ایرباس و بوئینگ 27 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. این مقدار پول برای خرید هواپیما با دلار 4000 تومانی چیزی در حدود 110 هزار میلیارد تومان خواهد شد. حالا باید دید که با این 110 هزار میلیارد چه کارهایی می شد انجام داد که نسبت به خرید هوایپما از اولویت بالاتری برخوردار بود. پرداخت 32 بار یارانه نقدی با پول خرید هواپیما یکی از اموری که دولت همواره اعلام کرده در پرداخت آن با مشکل رو به رو است، پرداخت یارانه نقدی است. حتی دولتمردان تعابیری مانند شب عزای دولت و یا اقتصاد برانداز برای آن به کار بردند و یکی وزرای کابینه هم اعلام کرد که در شب پرداخت ایرانه نقدی به مردم نمی تواند راحت بخوابد! طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها دولت هر ماه 3400 میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی می کند. اگر 110 هزار میلیارد تومان پول خرید هواپیما را به این مبلغ تقسیم کنیم به عدد 32 می رسیم. یعنی دولت تدبیر و امید با پول خرید هواپیما به راحتی می توانست 32 بار به مردم یارانه نقدی بدهد و دیگر خبری از شب عزای دولت هم نباشد! چند میلیون جوان ایرانی سرکار میروند؟ اما بر کسی پوشیده نیست که در شرایط فعلی مهم ترین معضل اقتصادی کشور بیکاری و نبود شغل است. دولتمردان یازدهم از 4 سال قبل وعده های متعددی برای حل این مشکل داده اند که تاکنون نتواسنتند به این وعده ها عمل کنند. کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی کشور معتقدند که راه حل برطرف شدن مشکل بیکاری افزایش سرمایه گذاری در کشور است. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی تاکنون ارقام متفاوتی را برای سرمایه لازم جهت ایجاد یک شغل در کشور مطرح کرده است. ربیعی در جایی هزینه ایجاد هر شغل را بین 20 تا 70 میلیون تومان دانسته است. اگر میانگین سرمایه مورد نیاز برای ایجاد هر شغل را 50 میلیون تومان درنظر بگیریم، با 110 هزار میلیارد تومان پولی که قرار است صرف خرید هواپیما شود به راحتی می توان حدود 2.2 میلیون شغل ایجاد کرد. به عبارت ساده اگر دولت 110 هزارمیلیاردتومانی را که میخواهد صرف خرید هواپیما کند را برای اشتغال صرف می کرد 2.2 میلیون جوان بیکار ایرانی به سرکار میرفت! پول خرید هواپیما دو برابر بودجه عمرانی اما مقایسه لایحه بودجه سال آینده هم با رقمی که دولت یازدهم برای خرید هواپیما از دو شرکت ایرباس و بوئینگ اختصاص داده، هم نتایج جالب و تامل برانگیزی را به همراه دارد. دولت تدبیر و امید 320 هزار میلیارد تومان منابع برای بودجه سال آینده در نظر گرفته است که 62 هزار میلیارد آن صرف بودجه عمرانی و 236 هزار میلیارد تومان آن صرف هزینه های جاری خواهد شد. در این شرایط می توان گفت دولت روحانی چیزی در حدود دو برابر پیش بینی خود از بودجه عمرانی کشور در سال آینده را صرف خرید هواپیما کرده است. تخصیص این مقدار پول به پروژه های عمرانی کشور تحولات عجیبی را در حوزه عمران و آبادانی کشور و ایجاد شغل و رشد اقتصادی ایجاد می کرد. این در حالی است که فقط در نیمه اول امسال، حدود 10-8 هزار میلیاردتومان بودجه عمرانی تخصیص پیدا کرده است که رقم مذکور بسیار پایین می باشد! نوسازی 75 باره ناوگان ریلی کشور با پول خرید هواپیما اما اگر نگاهی هم به هزینه های لازم برای نوسازی ناوگان ریلی کشور و مقایسه آن با پول خرید هواپیما بیندازیم بازهم به نتایج جالبی خواهیم رسید. ناوگانی که هم طبق سیاستهای کلان کشور و هم طبق سیاستهای اقتصاد مقاومتی نوسازی آن نسبت به نوسازی ناوگان هوایی کشور از اولویت بالاتر است. اخیرا راشدی رئیس هیات مدیره شرکت رجا در اظهار نظری اعلام کرده که برای خرید واگن و نوسازی ناوگان ریلی کشور به مبلغی در حدود 1500 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم. بنابراین با 110 هزار میلیارد تومان پول خرید هواپیما می توانستیم حدودا 75 بار ناوگان ریلی خود را نوسازی کنیم! این عدد در شرایطی به دست می آید که طبق آمارها تنها 5 درصد از مردم کشور در سال از هواپیما استفاده می کنند و حمل و نقل جاده ای و ریلی مخاطب بسیار بیشتری را در کشور ما دارد. چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در خصوص اینکه خریدن هواپیما با پولهای آزاد شده بعد از رفع تحریمها اولویت است یا خیر فرمودند: "فرض کنیم که پول های ما در بانک های بیگانه آزاد شد - که البتّه آزاد نشده، معلوم هم نیست کِی آزاد خواهد شد، حالا [به آن مطلب ] خواهم رسید- بنا است صرف چه چیزی بکنیم؟ این خیلی مهم است. اولویّت ها را باید رعایت کرد. خب، حالا من یک مثال بزنم، البتّه این مثال را به خود وزیر محترم هم به نظرم گفتم؛ فرض کنید ناوگان هوایی ما نوسازی بشود؛ خب، خیلی کار مهم و لازمی است امّا اولویّت است؟ آیا این اولویّت کشور است؟ فرض کنیم مثلاً سیصد هواپیما بخریم؛ این معلوم نیست اولویّت باشد. این باید بررسی بشود؛ من نظر کارشناسی نمی دهم، من تذکّر می دهم برای اینکه کار کارشناسی بشود؛ من تذکّر می دهم که اولویّتها باید رعایت بشود. این یکی از مسائل بسیار مهم است" با این تفاسیر به نظر می رسید خرید هواپیما با صرف یک سال زمان برای مذاکره و 110 هزار میلیارد تومان پول نمی تواند به عنوان اولویت اول کشور در دوران پسابرجام مطرح شود. قطعا کسی با نوسازی ناوگان هوایی کشور مخالف نیست اما سوال اینجاست که نوسازی ناوگان هوایی کشور باید به عنوان اولویت اول اقتصادی دولت در نظر گرفته شود؟ شاید بهتر باشد که مردم در مورد پاسخ این سوال قضاوت کنند.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان