مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه انقلاب میرزا با حمایت مردم گسترش یافت، گفت: نفوذ بهائیت در نهضت جنگل باعث کودتای رشت شد.

به گزارش لنگرنیوز ، موسی حقانی عصرامروز در مراسم گرامیداشت میرزا کوچک جنگلی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهر، با اشاره به ریشه یابی مشکل در نهضت جنگل، اظهارکرد: در فتح تهران جمعیت یک دست و با یک تفکر نبودند و به عنوان یک مقوله انقلابی در تاریخ با گذشت 110 سال نگرانی ایجاد می کند.

 

وی افزود: در اسناد نهضت جنگل نوشته شد مرحوم میرزا در مسیر راه در نزدیکی قزوین اعلام کرد که قصد دارد از این گروه جدا شود زیرا این چپاول گیری و رفتارهای زشتی که از برخی از افراد سر می زد را قبول ندارد و در بعضی از اسناد آمده که آن افراد قول دادند به این کارها ادامه ندهند و میرزا در فتح تهران شرکت کرد.

 

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران گفت: برخی از یاران میرزا منفعت طلب بودند و اهداف خودشان بر اهداف قیام بیشتر می چربید و ارزشمند بود اما میرزا واقعا کسی بود که برای آزادی ایران، صیانت از مال و جان، مذهب و با شجاعت و رشادت با انگلیس، روس، دولت مرکزی و کودتاگران جنگید و در این آرمان جان سپرد.

 

حقانی با بیان اینکه با بررسی جزئیات باید نهضت جنگل واکاوی شود، خاطرنشان کرد: دشمن خیلی پیچیده آمده به میدان و میرزا دست خالی و تنها بود او نشان داد که می شود جنگید ولی اگر سطح هوشیاری نسبت به دشمن بالا برود و دست نفوذش کوتاه شود می توان پیروز میدان شد.

 

وی نفوذ بهائیت را در نهضت جنگل یکی از مشکلات شکل گیری کودتا در رشت بیان کرد و گفت: این کودتا باعث شد تا میرزا رشت را ترک کند و در ارتفاعات فومن به شهادت رسید.

 

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران افزود: با چند گروه ساختار شکن در مشروطه روبرو هستیم که با بدنه انقلابی باعث نفاق شدند و فاصله بین مشروطه مشروعه و مشروطه خواه در علما زیاد می شود، در جریان دارزدن شیخ فض الله نوری یک سکوت در روحانیت حاکم شد.

حقانی با اشاره به سخنان مرحوم آخوند خراسان درباره اینکه مشروطه طلبان غرب گرا و گروه های افراطی فاسدتر از محمدعلی شاه بودند، گفت: آخوند خراسانی بعدها با سخنان شیخ فضل الله نوری رسید.

 

وی با بیان اینکه اطرافیان و نفوذیان در نهضت میرزا باعث شدند که مردم در مقابل میرزا ایستادند، خاطرنشان کرد: احسان الله خان که بهائی و نفوذی بود در بازار رشت به زنان گفت کفن های سیاه خود را برداریدو این باعث شد مردم جلوی میرزا را بگیرند و بگویند از دین ما دست بردار.

 

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه پایگاه مردمی نهضت میرزا باید بررسی شود، تصریح کرد: باید درک قوی از نهضت جنگل داشته باشیم و از آن درس بگیریم، انگلیسی ها یک شگرد دارند و آن این است که هم جریان و هم ضد جریان ایجاد می کنند.

 

حقانی افزود: افراطی گری و کودتا در نهضت جنگل در اصل یک کودتای بهایی انگلیسی بود که با هوشمندی وارد نهضت جنگل کردند تا با ظرافت به نهضت جنگل لطمه بزنند.

 

وی با بیان اینکه نهضت جنگل در ابتدا با امکانات کم و اعتماد مردم به میرزا رفته رفته مورد استقبال قرار گرفت، تصریح کرد: نفوذ بهائیت و ساختار شکنی در نهضت جنگل و امضای معاهده اعلام جمهوری سرخ در گیلان اگرچه با هوشمندی میرزا و گذاشتن شرایط انجام شد اما روس ها این شرایط را رعایت نکردند، که باعث لطمه زدن به نهضت جنگل شد.

 

مدیر موسسه تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه باید از نهضت جنگل درس بگیریم، گفت: نباید به بیگانگان تکیه کنیم زیرا آنها به دنبال منافع خودشان هستند./تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان