به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، برخی جملات و واژه ها در طول تاریخ آن چنان از مفاهیم ارزشمندی رمزگشایی کرده که شاید کمتر ذهن کنکاش گر بشری، تصورش را می کرد! در سال 1348 ه. ش،  فردی در کسوت یک روحانی در ذیل ترجمه کتاب صلح امام حسن (ع) شیخ راضی آل یاسین، از عنوان «شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ» استفاده کرد که شاید کمتر کسی باور می کرد که ایشان بعد از 44 سال یعنی سال 1392 و در قامت ولی امر مسلمین جهان، از آن، به شکل امروزی رمزگشایی نماید تا ثبات و دقت نظر خود در بهره گیری از عبرت های تاریخی و لزوم استفاده از روش های مختلف در روند کار دیپلماتیک را برای کهنه سیاست مداران کشور خود، یادآور شود.

البته حضرت آیت الله خامنه ای پیش ازاین نیز با تأکیدهای مؤکد مکرر و به طور مشخص در تاریخ 17 مرداد 1375 و در جمع مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، با تشریح دقیق فضای دیپلماسی و ضرورت پرهیز از حالت دفاعى در مسائل سیاسى به عنوان یکى از ویژگی های روحیه انقلابى، فرموده بودند: «نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم تر از حریر و سخت تر از سنگ و پولاد باشند.»


هرچند از این قبیل توصیه ها و هشدارهای ارزشمند سکان دار اصلی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بدعهدی طرف های غربی و لزوم رعایت خطوط قرمز در طول مذاکرات هسته ای منجر به توافق نامه فرجام برجام! اسناد سمعی و بصری و فرامین و دستورات مکتوب بسیاری وجود داشته که می توانست سراج منیر دولت و تیم مذاکره هسته ای در مسیر دستیابی به پیروزی بزرگ در عرصه دیپلماسی بین المللی باشد و توافق هسته ای را به عنوان «شکوهمندترین نرمش قهرمانانه معاصر» تاریخ ساز کند، اما باید که اعتراف کرد که با تصویب چند روز پیش طرح «اس.722» در مجلس سنا آمریکا و نقض اظهر من الشمس برجام! آلزایمرزدگی خودجوش! دست اندرکاران اجرایی کشور،  آن چنان مشهود گشت که می توان ادعا کرد که طرف های متخاصم گفتگو را به ضربه فنی صنعت هسته ای ایران امیدوار کرد، یعنی آن چیزی که در خواب هم متصور نبودند!


به هرحال باید گفت که هرچند نقض مکرر روح و متن برجام! یک بار دیگر نشان داد که تکیه بر بیگانگان و امید به عهد و پایبندی آنان به توافق نامه های منعقده فی مابین بین المللی و بقولی گذاشتن همه تخم مرغ های خود را در یک سبد جهت نیل به اهداف مختلف داخلی، اشتباه مهلکی است اما امید است تا با عبرت از این تجربه تاریخی مکرر، این بار بر همگان و بخصوص بر نسل هایی از انقلاب که کمتر در جریان وقایع سیاسی و تاریخی منتج به پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و ... ازجمله ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد 1332 و وقایع 42 خرداد و ... هستند، ثابت گردد که کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من!


در پایان نیز نباید این موضوع را از قلم جا گذاشت که علیرغم همه کاستی های جبری و اختیاری دولتمردان در ارائه نرمش قهرمانانه در قضیه برجام، یقین داریم که با حول و قوه الهی و تکیه بر رهبری داهیانه نائب برحق امام زمان «ارواحنا فداه» امام خامنه ای مدظله العالی و پایمردی نیروهای اصیل انقلابی  و آگاهی روزافزون نسل های جدید انقلاب، استکبار جهانی آرزوی ضربه فنی صنعت هسته ای انقلاب اسلامی را با خود به گور خواهد برد. انشاء الله


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان