نکاتی مهم درباره «کار تمیز فرهنگی»

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ ۰۹:۴۳ چاپ کد خبر: 82288
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمان آتش به اختیار در دیدار با دانشجویان، در خطبه های نماز عید فطر با تعبیر "کار تمیز فرهنگی" بخشی از کلیات آن فرمان را تبیین فرمودند.

متأسفانه برخی حاشیه سازی های روزهای اخیر، اجازه تبیین ابعاد این دستور هدایتی_راهبردی مهم و جدید را نداد و تا حدودی آن را به محاق برد.

 

در ادامه برخی نکات گفتنی تبیین می شود تا بهانه ای باشد برای توجه دهی و دعوت صاحبان فکر و قلم و ایده در بیان ابعاد بیشتر آن:

۱- نکته امیدبخش این است که فرمان آتش به اختیار در کنار کار خودجوش و تمیز فرهنگی، نشان دهنده اعتقاد عمیق رهبری به رشد و بالندگی جریان انقلاب اسلامی می باشد؛ به طوری که بدنه اجتماعی تفکر انقلابی، این شایستگی را دارد که کم کاری و اختلال نهادهای تعطیل فرهنگی را پوشش دهد.

 

2- کار تمیز فرهنگی مطلقا با اقدامات خودسرانه و هزینه زا تفاوت دارد؛ چرا که در فعالیت فرهنگی تمیز و خودجوش، روش های ترویج ارزش ها «نخبه پسند و مردم فهم» است و می تواند افکار عمومی را اقناع کند. از جمله:
* اهتمام حداکثری به فعالیت فرهنگی ایجابی و در کنار آن -در موارد ضروری- اقدامات سلبی (جذب حداکثری و دفع حداقلی در حوزه فرهنگ)
* ژرف نگری فرهنگی (توجه همزمان به علت و معلول در مسائل فرهنگی)
* صبر راهبردی فرهنگی (سعه صدر، آینده نگری و ظرفیت روحی برای تحمل کردن دیرمحصول بودن اقدامات فرهنگی، استقامت و...)

 

3- کار تمیز فرهنگی با ابتکار و ابداع و آگاهی کامل نسبت به مؤلفه های لازم برای تأثیرگذاری بر مخاطب (اصل تخاطب) قابل انجام است (متناسب با مخاطب و محیط).

در اثر تحولات جدید، مجاری «تأثیرگیری» و «تأثیرگذاری» فرهنگی متحول شده است و این مسأله می بایست به خوبی درک شود.

 

4- کار تمیز فرهنگی به نیازهای واقعی فرهنگی-اجتماعی جامعه می پردازد و در دام "اقدامات واکنشی فرهنگی" قرار نمی گیرد.

بخشی از اقدامات کنونی، ناشی از مسأله سازی کاذب جریان معاند و جریان غربگرا است و پرداختن به آن، اصلا اولویت فرهنگی ندارد.

جریانی وجود دارد که فریبکارانه به برخی موضوعات فرعی ضریب می دهد و برخی موضوعات اصلی را به حاشیه می برد و اینگونه زمین بازی مدنظرشان را به جریان انقلابی تحمیل می کنند.

 

5- تمرکز صرف جریان انقلابی بر نقد رفتارهای نادرست برخی مسؤولان، سبب می شود جریان انقلابی از تخاطب واقعی با مردم و اهتمام به اولویت های فکری-فرهنگی جامعه غافل شود؛ امری که رهبری بر آن تأکید جدی فرمودند.
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : آتش به اختیار

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان