به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، نشریه «فارین پالیسی» در مقاله ای به تبعات ادامه خصومت عربستان با ایران پرداخته و با ذکر برخی فاکتورها، نتیجه گیری کرده که ادامه این مسیر، به تضعیف بیشتر عربستان منجر خواهد شد.

در ادامه نظر مخاطبان فارس را به ترجمه بخش هایی از این مقاله جلب می کنیم:

ترامپ در رویاهای خودش، به محمد سلمان به عنوان یکی از رهبران خاورمیانه نگاه می کند. دشمنی تمام ناشدنی وی با ایران، با موضع تهاجمی جدید ترامپ در قبال ایران همخوانی دارد.

ترامپ با دست گذاشتن روی مشکلات داخلی شورای همکاری خلیج فارس و تقویت این گفتمان که «ایران منشأ اصلی بی ثباتی در خاورمیانه است» یک موقعیت عالی استراتژیک برای ایران ایجاد کرد. این همان کاری است که جرج بوش پسر با حمله به عراق و پایین کشیدن صدام حسین از مسند قدرت، برای ایران کرد؛ صدام از زمان انقلاب ایران، عاملی برای محدود کردن قدرت ایران در منطقه بود.

اگر عربستان روی این سخنان تسلی بخش آمریکایی ها، بیش از حد حساب کند، در سیاست های منطقه ای خود دچار اشتباه شده است. افزایش حملات تند زبانی علیه ایران و همزمان اعمال تحریم علیه قطر که از اعضای شورای همکاری است، قدرت موجود عربستان و بقایای نظم سیاسی عربی را به خطر خواهد انداخت.

عربستان با توجه به روابط موجود با آمریکا، برتری نظامی بر ایران دارد ولی عامل قدرت سیاسی این کشور، داشتن موقعیتی قوی در جهان عرب است ولی همین جهان عرب، با توجه به جنگ های فرسایشی در عراق، لیبی، سوریه و یمن، مشخصاً به یک جامعه شکننده تبدیل شده است.

افزایش خصومت ها با تهران می تواند به طولانی تر شدن جنگ های موجود در جهان عرب و کشیده شدن آتش این درگیری ها به دیگر کشورهای عربی مانند لبنان و اردن و ازهم گسیختگی بیشتر جهان عرب بیانجامد؛ کاری که دستاوردهای ایران در بازی قدرت منطقه ای را بیشتر می کند.

اتفاقاتی که این روزها میان اپورزیسیون سنی مذهب بشار اسد در حال رخ دادن است، می تواند نمونه خوبی برای مقایسه تهدید ناشی از افزایش اختلافات در جهان عرب برای عربستان سعودی و چالش ایران از این ناحیه باشد. برخلاف ائتلاف منظم و بسیار منسجم شیعیان تحت رهبری ایران در سوریه، معارضان سنی مذهب دچار اختلافات درونی بسیار هستند.

انواع و اقسام گروه های سلفی مانند القاعده، غیرسلفی مانند احرارالشام و حتی سکولار مانند ارتش آزاد هنوز مشغول ترسیم نقشه حکومت بر مناطق خارج از کنترل دمشق هستند.

نظر به تقویت رئیس جمهور سوریه از جانب روسیه، ایران و شبه نظامیان شیعه، بعید است که معارضان سنی مذهب به این زودی ها بتوانند تهدیدی موجود برای بشار اسد یا ایران به حساب بیایند.

عربستان با استفاده از اختلافات درونی جامعه اعراب سنی مذهب برای مقابله با قطر، اقدام خطرناکی انجام داده که می تواند در آینده تبعاتی خطرناک برای ریاض داشته باشد.

عربستان گروه اخوان المسلمین را گروهی تروریستی می داند حال آنکه قطر، ارتباط خود با این گروه را حفظ کرده است و علاوه بر آن، اخوان در بسیاری کشورهای عربی، ریشه دارد. یکسان دانستن اخوان المسلمین با گروه های مانند داعش و القاعده که مشروعیت ایدئولوژی سنی مذهبان را هم زیر سوال می برند، کار خطرناکی است زیرا با کنار رفتن اخوان، فضا برای گروه های افراط گرا مانند هیئت تحریر شام (وابسته به القاعده) بازتر و تهدید جدی تری متوجه عربستان و امارات می شود.

منطقه خاورمیانه تحت فشار شدید است و ارتباط مناسب کشورهای مانند قطر، عمان و کویت با ایران، به عنوان عاملی برای کاهش این فشار و موقعیتی برای گفت وگو با کشورهای خارج از جامعه عرب تلقی شود. تحت فشار قرار دادن قطر از جانب عربستان می تواند به ایجاد انشقاق بیشتر در جامعه عرب و تقسیم آن به دو جبهه منجر شود؛ جبهه ای که در یک سوی آن عربستان، امارات، مصر و بحرین و در سوی دیگر کویت، عمان و قطر ایستاده اند و این انشقاق به تضعیف موقعیت عربستان منجر می شود.

قطر تاکنون سیاست خارجی مستقلی از عربستان داشته ولی در بسیاری از موارد مانند جنگ یمن، در کنار عربستان بوده است. اما حالا با وضع تحریم های عربی، ترکیه و ایران به منفذ حیات قطر تبدیل شده اند و وابستگی بیشتر قطر به این دو کشور، برای عربستان ضرر محض خواهد بود.

این امر حتی به تقویت بیش از پیش اتحاد میان ایران و ترکیه می انجامد؛ امری که با توجه به تهدید این دو کشور از جانب حزب کارگران کردستان، پیش از این در حال شکل گیری بود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان