به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، مهرداد بائوچ لاهوتی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در لنگرود بابیان اینکه پدیده زباله امروز همه را مورد آزار و اذیت خود قرار می دهد، اظهار کرد: باید فکری به حال وروز زباله ها کرد و چگونگی مقابله با آن را مدیریت کرد.

وی بابیان اینکه در دنیا از زباله به عنوان طلای کثیف نام می برند، افزود: در اکثر نقاط جهان زباله را یا تبدیل به کود می کنند و یا با سوزاندن آن ها را تبدیل به انرژی می کنند.


نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی به تجربه خود در مدیریت شهری و راهکارهای مقابله با زباله اشاره کرد و گفت: چندین کارخانه در راستای پسماند که در استان فعالیت می کنند و یا شرکت های بزرگ دیگر که در استان وجود دارد نظیر خطوط رشت یا سیستم موبایل انزلی و یا کارخانه انزلی و کشتارگاه صنعتی رشت را درزمانی که مدیرکل شهر و روستا بوده ام یا من ساخته ام و یا پایه گذاری کرده ام.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برای سوزاندن و یا تبدیل 200 تن زباله به کود بالای 400 میلیارد تومان پول لازم است، خاطرنشان کرد: دولت چنین پولی ندارد و بخش خصوصی نیز برای ورود به این بخش راغب نیست.


بائوچ لاهوتی با اذعان به اینکه کارخانه کمپوست تنها راه حل فعلی در مقابله با زباله است، گفت: درزمانی که نه دولت توان دارد و نه بخش خصوصی ایجاد کارخانه کمپوست تنها راه حل مناسب و درخور برای مقابله با کمپوست است.


وی تبدیل زباله به کود یا یک ماده بی ضرر را از مزایای کمپوست کردن زباله ها عنوان کرد و افزود: خوشبختانه 2 میلیارد و پانصد میلیون تومان به حساب شهرداری برای شرکت کمپوست واریزشده اما متأسفانه روی مکان و جانمایی سایت کمپوست حساسیتی وجود دارد.


نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حساسیت های موجود در خصوص جانمایی کارخانه کمپوست منحصر به لنگرود نیست و در همه جای کشور این حساسیت و دغدغه وجود دارد تصریح کرد: حساسیت در مواجهه با ایجاد کارخانه کمپوست و یا مرغداری همیشه وجود دارد اما ما آغاز اعلام به کار آن را اعلام کرده ایم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه مطلب گفت: قرارداد این پروژه بسیار مدرن و مناسب که با یکی از شرکت های وابسته به وزارت دفاع که شرکت بسیار قوی ای است، بسته شده است.


لاهوتی با اعلام اینکه با مردم در خصوص مزایای این پروژه صحبت شده، افزود: ما باید تکلیف زباله ها را روشن کنیم و برای من سلامتی مردم بیشتر از ناراحت شدن چند نفر اهمیت دارد.


وی با اشاره به اینکه ممکن است چند نفر از رفتار ما در ایجاد این سایت ناراحت هم بشوند، بیان کرد: من باید در فردای قیامت جواب بدهم که می توانستم برای مردم تولید سرطان نکنم و هر طور که شده باید این کارخانه برای سلامتی مردم ایجاد شود.


نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به مشکلات ایجادشده برای مردم بخش های شهرستان ازجمله اطاقور اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم در بخش های شهرستان از مخاطرات جدی زباله و شیرابه های آن و همچنین بوهای نامطبوع ساطع شده از آن ها مشکلات پوستی گرفته اند و همچنین ماکیان آن ها را از بین برده است.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کارخانه های ایجادشده امروزی اصلاً بود ندارند، بیان کرد: بسیاری از کارخانه های مطرح اکنون وسط شهر احداث می شوند و ما هم آیتم های لازم ازجمله شرایط زیست محیطی را رعایت کرده ایم.


لاهوتی بابیان اینکه امروز علاوه بر کشور استان گیلان از معضل زباله رنج می برد، گفت: لنگرود از استان مستثنی نیست و از معضل زباله رنج می برد و باید همه تلاش کنند تا معضل زباله از شهرستان برچیده شود.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان