به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،سخنگوی اسبق وزارت خارجه در دوره باراک اوباما، تداوم رهبری آمریکا در جهان را به «تداوم تعهد این کشور نسبت به برجام منوط دانسته است.

بخش هایی از یادداشت او در سی ان ان را بخوانید:

«روز جمعه(امروز) دومین سالگرد انعقاد توافق هسته ای ایران و یادآور این است که آمریکا می تواند از طریق دیپلماسی و تعامل به آن برسد؛ وقتی که رئیس جمهور، وزیر خارجه، دفاع و انرژی دسته جمعی با کارکنان داخلی و کارکنان سرویس خارجی(وزارت خارجه) با هم کار کنند.

من وقتی مذاکرات شروع شد در وزارت خارجه بودم و وقتی که مذاکرات در نهایت به نتیجه رسید و ماه های پس از آن، در کاخ سفید بودم. واشنگتن روی یک درگیری عمدتا حزبی بر سر جزئیات نهایی توافق متمرکز بود. اگرچه اعضای هر دو حزب درباره اینکه ایران به تعهداتش پایبند بماند، تردید داشتند و نبردی تلخ از سوی گروه های لابی پر نفوذ به منظور کشتن توافق از طریق اعمال تحریمهای تازه به راه انداخته شد. این اقدامات، چندین تجربه نزدیک به مرگ را در پی داشت.

اتفاقات زیادی طی دو سال اخیر افتاده که آمریکاییها و متحدان و شرکایمان را امن تر کرده است. ایران قلب و هسته راکتور آب سنگینش را در آورده، تعداد سانتریفیوژهایش را شدیدا کاهش داده و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسیهای سخت و فراگیر را داده است. جامعه بین المللی دید و رویت بهتر و گسترده تری برای نظارت جهت تداوم برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دارد.

هیچ کس نگفته که توافق ایران، بی نقص است. به ندرت پیش می آید که مذاکرات دیپلماتیک با حس بی عیب و نقص بودن از سوی طرف های حاضر در آن پایان یابد. دیپلماسی شامل دادن امتیازاتی هست که همه طرفها را به سمت هدف نهایی مان پیش ببرد. در موضوع توافق ایران، ما تمایل به دریافت امتیازات بیشتر از سوی ایرانی ها درباره توسعه و تولید موشک بالستیک و دیگر اقداماتشان داشتیم اما برای اینکه شرکای  ائتلافی مان(در مذاکرات برجام) را حفظ کنیم، ما مجبور بودیم که متمرکز و دقیق باقی بمانیم.

این کار ما جواب داد. توافق به طرز فعالی در حال بهبود وضعیت امنیت بین المللی است چون ایران در حال رعایت کردن مفاد آن است. انتظار آن است که دولت ترامپ این موضوع را تایید کند که ایران در حال رعایت کردن توافق است.

شرکای مذاکره ای بین المللی ما نشان داده اند که آنها متعهد به پیش رفتن توافق و ایستادن پای ان هستند. بله راحت است که تصور این موضوع را کرد که توافق ایران مسیر توافق پاریس یا سال ها کار با کوبا را برود البته درباره ایران هزینه های شدیدتر و فوری تر به همراه خواهد داشت.

در حالی که ما با کشور تهاجمی مجهز به سلاح های هسته ای در کره شمالی مواجه هستیم، دقیقا می دانیم که عواقب ناپدید شدن تلاش های دیپلماتیک چه هستند. هیچ دولتی(در آمریکا) نباید دعوت به این جدی ترین تهدید(تهدید سلاحهای هسته ای) برای آمریکاییها و متحدان و شرکایمان بکند.  حمایت سفت و سخت از برجام، بهترین راه برای دفع تکثیر سلاح های هسته ای در خاورمیانه است.

مسائل سیاسی نباید در این موضوع یا سیاست خارجی مان تصمیم ساز باشد. برجام برای تیم ترامپ در یکی از تکان دهنده ترین چالش های بین المللی که ما(دولت اوباما) با آن مواجه بودیم، مسیر روشنی رو به جلویی را فراهم می کند.

در دومین سالگرد برجام، بیایید رو به جلو نگاه کنیم. علاوه بر بهبود ملموس و کیفی امنیت جهانی حاصل از توافق، برجام فرصت هایی را هم ایجاد می کند. به طور خاص، برجام فرصتهایی برای رهبری آمریکا در جهان در زمانی که ما در تلاش برای جنگ با تروریسم و جستجوی راه رو به جلو در سوریه بدون حضور یک تهدید احتمالی حرکت ایران به سمت سلاحهای هسته ای یا اطمینان یافتن از مسابقات تسلیحاتی در خاورمیانه هستیم، ایجاد می کند. این همان نقطه ای است که رهبران هر دو حزب گفته اند خواهان کار برای تداوم رهبری جهان هستند. متعهد باقی ماندن به توافق ایران، نحوه و روشی است که ما با آن این کار را می کنیم».

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان