به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، محمدجواد جمالی نوبندگانی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نقد دستاوردهای برجام در دوسالگی شدن انعقاد آن اظهار کرد: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ایران با انعقاد برجام به تأیید جهان رسید.

وی به افزایش فروش نفت در پرتو برجام اشاره کرد و افزود: پس از برجام ما توانستیم نفت خود را باقیمت واقعی تری به فروش برسانیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به لغو تحریم های کشتی های تجاری ایران اشاره کرد و گفت: اکنون کشتی های تجاری ایران می توانند در تمامی بنادر پلو بگیرند و آمدوشد کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی همچنین به لغو تحریم در خصوص خرید هواپیمایی اشاره کرد و گفت: پس از برجام و تلاش های دولت چند هواپیما از نوع بروز آن به ما تحویل داده شد.

جمالی به تحرکات در حوزه علمی هسته ای هم پس از برجام اشاره کرد و گفت: در مباحث اشتراکات علمی با کشورهایی نظیر چک، مجارستان، فرانسه، سوئیس، روسیه و چین توانسته ایم ارتباطاتی در مباحث علمی هسته ای برقرار کنیم.

وی همچنین اشاره به حل مسائل مربوط به سوئیفت افزود: تحریم های بانکی نیز در حد بانک های کوچک برداشته شده و اکنون بانک های جهانی ارتباط هایی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی به موضوع آب سنگین در اراک اشاره کرد و گفت: اجازه فروش آب سنگین اراک پس از برجام میسر شد و توانستیم 6 تن به آمریکا و روسیه بفروشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خرید کیک زرد را از دیگر دستاوردهای برجام برشمرد و افزود: در زمان تحریم کشوری به ما کیک زرد نمی فروخت اما بعد از برجام مشکل خرید کیک زرد برای ایران حل شده گرچه در آخرین خرید، انگلستان کمی کارشکنی می کند.

وی با اشاره به مرتفع شدن برخی از مسائل مربوط به پول های بلوکه شده ایران در خارج از کشور بیان کرد: پول ها و دارایی که در کشورهایی نظیر عمان، هند، کره جنوبی و چین داشتیم تا حد زیادی رفع محدودیت شده و جمهوری اسلامی توانسته به دارایی های خود دست پیدا کند.

جمالی بابیان اینکه در کنار دستاوردهای برجام هنوز توفیقات قابل انتظاری حاصل نشده، اظهار کرد: متأسفانه آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا بانک های بزرگ بین المللی با ما همکاری نداشته باشند.

نماینده مردم فسا در خانه ملت با اذعان به تلاش های آمریکا در فشار آوردن به کشورهای منطقه علی الخصوص ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه علاوه بر اینکه تحریم ها علیه اشخاص، افراد و سازمان ها برداشته نشد بلکه به شدت افزایش نیز پیداکرده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل حقوق بشری، موشکی و سپاه پاسداران و موارد این چنینی از دیگر مواردی بودند که به شدت تحریم علیه آن ها افزایش پیداکرده است.

جمالی با اذعان به اینکه در برجام متأسفانه متحمل زیان های زیادی شدیم، گفت: دولت آقای ترامپ هم اعلام کرده که اعتقادی به این موضوع ندارند و هدفشان این بود که به زعم خودشان به سلاح هسته ای دست پیدا نکنیم.

وی بابیان اینکه ایران تمام تعهدات خود را در برجام انجام داده است، تصریح کرد: در تأسیسات هسته ای اراک کاملاً بتن ریختیم و بیش ازحدی که آن ها مقرر کرده اند حق غنی سازی نداریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در فردم تأسیسات هسته ای صرفاً برای تحقیقات هسته ای کاربرد دارد، گفت: هیچ تغییراتی در فردم حق نداریم اعمال کنیم و در نطنز هم کاهش غنی سازی زنجیره ای را شاهد بوده ایم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده، بیان کرد: طرف آمریکایی تعهدات خود را انجام نمی دهد و این موضوع هم مورد تأیید وزارت خارجه دولت و هم اتحادیه اروپا قرارگرفته است.

جمالی به جستجو برای ارائه راهکار برای حل مسائل مربوط به برجام اذعان داشت و افزود: باید راهکاری ارائه شود که امریکا تعهدات خود را عملیاتی کند.

وی نظارت بر برجام را از وظایف اتحادیه اروپا، روسیه و چین برشمرد و صرفاً ابراز تأسف از سوی آن ها را ناکافی دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای 5+1 باید با فشار به امریکا در جهت اعمال تعهدات خود در برجام پافشاری کنند و در این قضیه کمک کنند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان