به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، برجام یا همان برنامه اقدام مشترک ازجمله سیاست های دولت یازدهم بود که با پیگیری های شبانه روز تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه در آغاز دولت یازدهم آغاز و در طی دو سال گفتگو و ارائه راه حل در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران و به دنبال تفاهم هسته ای لوزان، در سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.

اکنون که دو سال از برجام می گذرد همچنان گمانه زنی ها مبنی بر اینکه آیا ایران توانسته است دستاوردهایی از آن داشته باشد یا خیر با دیدگاه های قابل ملاحظه ای از سوی صاحب نظران مواجه است.

باید در مذاکرات به غربی ها هوشمندانه تر عمل می کردیم

اسدالله عباسی در گفت وگو با خبرنگار فارس در دوسالگی برجام با اعلام اینکه آمریکا در برجام بدعهدی کرده اظهار کرد: تعهداتی که آمریکا در برجام داده صرفاً یک فریبکاری بوده است.

وی با اشاره به پیش بینی های رهبر معظم انقلاب در آستانه گفتگوها با گروه 5+1 افزود: وضع تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپای یکی پس از دیگری بیانگر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به اقدام متقابل و متناسب هیئت نظارت بر برجام تأکید کرد و گفت: ایران تنها با برگشتن به حالت قبل و ازسرگیری فعالیت های هسته ای خود می تواند آمریکا و هم پیمانانشان را ناامید کند.

نماینده مردم رودسر و املش در خانه ملت با اذعان به اینکه خوابی که دشمنان نظام برای ایران دیده اند خوابی آشفته است، بیان کرد: دنیا و کشورهای جهان متوجه شدند که استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیست بین الملل مورد اعتماد نیستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به رفتار دوگانه آمریکایی ها در برجام و حاضر شدن در پای میز مذاکره و دادن تعهدات و از سوی دیگر وضع تحریم های جدی علیه ایران، تصریح کرد: ما معتقد بودیم که آمریکایی ها به تعهدات خود پایبند هستند هرچند باید در مذاکرات به غربی ها هوشمندانه تر عمل می کردیم.

برخی از نیروهای درونی نظام معتقدند باید با آمریکایی ها مدارا کرد/هیئت نظارت بر برجام باید شفاف سازی کند

جبار کوچکی نژاد در گفت وگو با خبرنگار فارس نیز با اشاره به بدعهدی ها و غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی ها در برجام، اظهار کرد: وضع تحریم های جدید علیه ایران از پیش بینی های ما بود و ما شاهد هستیم که هرروز آمریکایی ها به بهانه ای تحریمی علیه ایران وضع می کنند.

وی بابیان اینکه نباید با دشمن مدارا کرد، افزود: برخی از نیروهای درونی نظام معتقدند باید با آمریکایی ها مدارا کرد درحالی که نتیجه مدارا کردن با آمریکایی ها تمدید تحریم ها و تهدید به وضع تحریم های جدید است.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اذعان به بیانات آمریکایی ها مبنی بر اینکه برنده مذاکرات هستند، گفت: دو سال از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک می گذرد اما نه تنها یک قدم آمریکایی ها عقب نشینی نکردند بلکه آمریکایی ها مدعی هستند که در سایه برجام برنده مذاکرات هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هیئت نظارت بر برجام کند عمل کرده و رفتار نامناسب این هیئت به نحوی موردانتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرارگرفته، بیان کرد: هیئت نظارت بر برجام باید شفاف سازی کند چون با ادامه نقض عهدها و وضع تحریم هایی که ما مشاهده می کنیم، برجامی باقی نمانده است.

روزی آقای ظریف به حرف خواهد آمد که خودش برجام را قبول نداشته

محمود شکری از دیگر اعضای مجمع نمایندگان گیلان در گفت وگو با خبرنگار فارس بااشاره به هجمه های دولت نسبت به منتقدان در خصوص برجام اظهار کرد: وقتی به دولت می گفتیم آمریکا و هم پیمانانشان فریبکارند و باید دقت بیشتری در برجام کرد آقای روحانی به ما توهین کرد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه منتقدان دلواپسانی هستند که در فضای تحریم کاسبی می کنند، افزود: وقتی ما می گفتیم برجام فرجامش دو روز بیشتر نیست به این خاطر بود که آمریکا شیطان بزرگ و فریبکار است و تحریم های آمریکا تأییدی بر این رفتارهای خبیثانه است.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی برجام را ماحصل تلاش های برادر رئیس جمهور برشمرد و گفت: یک روزی آقای ظریف به حرف خواهد آمد که خودش برجام را قبول نداشته و ماحصل برجام تلاش ها و دسیسه های حسین فریدون بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برجام را وسیله ای برای مانور دولت در انتخابات نام برد و گفت: روزی مشخص خواهد شد که چه مشکلات عدیده ای با برجام برای کشور به وجود خواهد آمد.

تحریم های علیه ایران از سوی آمریکا بیخود است

محمدصادق حسنی نیز در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به تاریخ تاریخ 38 ساله مجامع آمریکایی علیه ایران اظهار کرد: دولت آمریکا طی 38 سال گذشته چه کاری توانسته علیه ایران انجام دهد که این روزها با تحریم های جدید ایران را تهدید می کند؟

وی بابیان اینکه ما با برجام در تلاش بودیم تا مشکلات را حل کنیم و با جهان ارتباط ما بهتر شود، افزود: متأسفانه آمریکا در اجرای برجام زیر تعهدات خود زده و تأیید کرده که نمی توان به آن اعتماد کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیخود خواند تحریم های علیه ایران از سوی آمریکا افزود: طی چندین دهه از گذشت انقلاب تاکنون مشکلی در سیر حرکت نظام پیش نیامده و امیدواریم این حرکت روزبه روز مقتدرانه تر ادامه پیدا کند.

بدعهدی آمریکا به حساب سایر کشورهای دخیل در برجام نوشته نمی شود/ ایران هراسی به وجود آمده از سوی آمریکا و اسرائیل با برجام از بین رفت

محمدحسین قربانی نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت بابیان اینکه برجام فضایی برای نشان دادن اعتماد عمومی جهان به ایران است اظهار کرد: برجام افتخاری بود که ثابت کردیم با گفتمان و دیپلماسی می توانیم حرف های خود را به دنیا بزنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران در برجام ثابت کرد که انرژی هسته ای صلح آمیز خود را به سمت بمب هسته ای نمی برد، افزود: خوفی که به عنوان ایران هراسی از سوی آمریکا و اسرائیل به وجود آمده بود با برجام از بین رفته است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان پس از برشمردن بهبود روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران با کشورهای جهان به بدعهدی آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها شاکله نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند و ثابت کردند که دشمنی و بی اعتمادی آن ها هیچ ربطی به برجام ندارد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه برجام تابع آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: برجام قراردادی با اروپا بوده و بدعهدی آمریکا به حساب سایر کشورهای دخیل در برجام نوشته نمی شود.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم های چندین دهه آمریکا علیه ایران و مقاومت ملت و دولت در مقابل آن ها گفت: آمریکا علیرغم همه تحریم هایی که برخلاف تعهدات خود در برجام اعمال کرده نشان داد که هیچ پایبندی و نظارتی بر تعهدات خود ندارد.

با بررسی دیدگاه های صاحب نظران و تصمیم گیرندگان مردم در خانه ملت استنباط می شود که علیرغم تلاش های دولت برای حفظ منافع ملی و گرفتن امتیازاتی از سوی گروه 5+1 نه تنها برجام دستاوردهای ملموس و محسوسی نداشته بلکه موجب از دست رفتن امتیازاتی شده که بعضاً جبران ناپذیر است و یا حداقل دست یافتن به آن بسیار سخت است.

نکته ای که دولت باید در ابتدای مذاکرات به آن توجه می کرد اما نکرد اعتماد بیجا به طرف آمریکایی و قبول کردن یکجای پیشنهادات طرفین غربی در برجام بود که با اجرای برجام تمامی مندرجات در آن به مرحله اجرای از سوی ایران درآمد.

نکته قابل ملاحظه بدعهدی آمریکایی ها و کشورهای متعهد در برجام بود که با وضع تحریم ها علیه افراد و اشخاص و نهادها تمامی تعهدات خود را نقض کردند و مجدداً ایران را به قبل از برجام و حتی شرایطی بدتر از قبل کشاندند.

اکنون که تمامی مراحل برجام به پیش رفته و ایران تمامی تعهدات خود را به صورت صد درصد انجام داده و از سوی گروه 5+1 صرفاً بدعهدی شامل ایران شده هیئت نظارت بر برجام باید تصمیمات مقتضی و درخور در مقابله با بدعهدی ها بگیرد و بدون فرصت سوزی و قبل از وضع تحریم های سنگین تر علیه ایران پاسخ کوبنده به ناقضان معاهده های بین المللی بدهد.

نکته قابل تأمل و البته مشترک در اظهار نظر نمایندگان گیلان، بدعهدی آمریکا در قبال ایران از بدو انقلاب اسلامی تا پس از برجام است که خود بیانگر لزوم داشتن حساسیت بیشتر مسئولان در امضای قراردادها و معاهدات بین المللی که آمریکایی ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در آن دخیلند را می طلبد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان