به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر به نقل از  آفتاب جنوب،امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان گچسارانی وجود دارد به قدری زیاد است که جوانان را بر سر یک دو راهی قرار داده است . یا باید قید ازدواج را زده و آن را به تعویق بیندازند، و یا بعد از تلاش های طولانی و مرارت های زیاد یا به سختی به نتیجه خواهند رسید و یا به طور کلی قید آن را خواهند زد.

در بروز این مشکلات نمی توان یک نفر و یا یک نهاد را مقصر دانست بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیاد دست به دست هم داده اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهد.امّا با توجّه به همه تأکیدات و ضرورت های فردی و اجتماعی برای ازدواج، امروز، شاهد افزایش میانگین سن ازدواج در میان جوانان و مشکلات پیش روی این قشر برای این امر خطیر خواهیم بود.

اگر چه بالا رفتن سن ازدواج در بام نفت ایران مسیری را می پیماید که بیم آن می رود در آینده ای نه چندان دور، این شهرستان را با بحران ازدواج رو به رو کند و مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از تأخیر در امر ازدواج در افکار جوانان این شهرستان نیز موجه جلوه کند.

کاهش 84 درصدی ازدواج در گچساران

این درحالی است که عطاء الله گرجی پور ،رئیس ثبت احوال گچساران دراین خصوص می گوید: 288فقره ازدواج در سه ماهه نخست امسال در دفتر خانه های این شهرستان به ثبت رسیده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 84 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی افزود: 530 فقره ازدواج در مدت مشابه سال گذشته در این شهرستان به ثبت رسید.آمار طلاق  نیز در گچساران 43 درصد کاهش داشته که 65 مورد طلاق در سه ماه نخست به ثبت رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 93 مورد طلاق ثبت شده بود.

باید توجه داشت که هزینه های شروع یک زندگی مشترک با توجه به مناسبات اقتصادی و وضعیت نامناسب معیشتی  موجود در جامعه به خودی خود بالاست،حال وقتی این قضیه با پدیده تجمل گرایی و چشم و هم چشمی همراه شودازدواج جوانان را سخت تر خواهد کرد.

یکی از جوانان این خطه در خصوص مشکلات امر ازدواج می گوید:دانشجویی ترم آخر کارشناسی ارشد هستم دلم هم می خواهد که هرچه زودتر ازدواج کنم و تشکلیل خانواده بدهم ولی متاسفانه توانایی این کار را ندارم.

بیکاری سد راه ازدواج جوانان

وی می افزاید:به علت بی کاری وقتی به ازدواج فکر می کنم تمام تن و بدنم بابت هزینه های بالای تاهل می لرزد، گله امروز بنده از مسئولان این است هیچ حساسیت جدی نسبت به امر ازدواج جوانان ندارندو کل حمایتشان به ارائه وام ازدواج خلاصه شده است که آنهم با هزاران مصیبت.

جوان دیگری ادامه می دهد:حدود یک سال است که دریک پروژه کار می کنم که در چند ماه آینده هم پروژه به اتمام می رسد و باز هم آغاز درد بیکاری! پس ما جوانان به چه امیدی و امنیت شغلی با این وضعیت نابسامان اقتصادی و مشکلات معیشتی تشکیل خانواده بدهیم!؟.

 وی می گوید:مسئولین همیشه از معضلات مردم و جوانان عقب هستند و هر وقت بحران ازدواج  ایجاد شد تازه برای ریشه یابی و ارایه آماروارد صحنه می شوند.

یک جوان دستفروش در این شهر می گوید:متاسفانه امروز بسیاری از پسران به خاطر چشم و هم چشمی های دختران باید زیر بار قرض هایی بروند  که تا سالیان سال باید تاوانش را پس بدهند که همین مسئله باعث می شود تا جوانان گچسارانی عطای ازدواج را به لقایش ببخشند.

جوان دیگری می گوید:دراین شهر جوانان بسیاری هستند که بخاطر معضل بیکاری و کمرشکن بودن خرج و مخارج زندگی، علاقه آتشینشان برای ازدواج فروکش کرده و تن به تشکیل خانواده نمی دهند و همینطور سنشان درحال افزایش است.

بی رغبتی جوانان برای ازدواج

درادامه یک دانشجوی دخترگچسارانی تصریح می کند:دختران زیادی در این شهرستان آرزوی ازدواج و آغاز زندگی مشترک حتی با حداقل امکانات زندگی و تشریفات را دارند اما متاسفانه خواستگاری پیدا نمی شود و به نظر می رسد رغبت پسران به امر ازدواج کمتر شده است و این درحالی که دختران دراین شهربیشتر از پسران علاقمند به ازدواج هستند اما فردمناسب پیدا نمی شود.

وی می گوید:بسیاری از جوانان گچسارانی از شغل مناسب و توانایی مالی برای ازدواج برخوردار هستند ولی به بهانه های مختلف تن به ازدواج نمی دهند و این خود جای سئوال دارد که چرا جوانان امروزی نمی خواهند زیر بارتعهد و احساس مسئولیت دریک زندگی مشترک بروند؟!.

کارشناسان اجتماعی معتقدند مردان مجرد بیش از دختران جوان نگران تامین هزینه های ازدواج هستند و ترس آنان از هزینه های سنگین شکل گیری یک زندگی مشترک مانع اصلی تمایل آنها به داشتن یک زندگی مشترک است و چون در جامعه مردها باید برای زندگی مشترک پیشقدم شوند، عواملی نظیر افزایش بیکاری و یا نداشتن درآمد کافی باعث می شود جوانان تمایل کمتری به پیش قدم شدن برای زندگی مشترک داشته باشند.

هرچند بسیاری از خانواده ها معتقدند خرید حلقه ازدواج، اجاره تالار عروسی، ماشین عروس و تزئین آن، هزینه آرایشگاه، هزینه عکاسی و فیلمبرداری، خرید عروسی، سفره عقد، لباس عروس و... از جمله هزینه هایی است که برای آغاز یک زندگی مشترک باید تامین شود که البته در بسیاری از مواد بسیار سخت و یا شاید اصلا امکان پذیر نباشد.

غلامرضا شکوهی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گچساران نیز می گوید: در حال حاضر بیشتر جوانان به دلیل نداشتن شغل و مسکن، میلی برای ازدواج ندارند و همین سبب شده که سن ازدواج در جامعه افزایش یابد.

ترویج ازدواج آسان در سطح جامعه

وی تصریح می کند: باید شرایطی را در جامعه ایجاد کنیم تا خانواده ها به سمت ازدواج آسان کشانده شوند و این نوع ازدواج ها را ترویج دهند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از جوانان به دلیل هزینه های سر سام آور جشن های عروسی، تمایلی برای ازدواج ندارند و متأسفانه خانواده ها در این زمینه سخت گیری های زیادی می کنند که باید تلاش کنیم تا زمینه ازدواج آسان را فراهم کنیم و در این میان رسانه ها نقش بسیار مهمی دارند.

درادامه علی دشتی از کارشناس علوم اجتماعی در این خصوص می گوید: چشم و هم چشمی خانواده ها در برپایی جشن های پرهزینه، تامین جهیزیه خارج از توان والدین و رواج روز افزون جهیزیه های سنگین را می توان از مهمترین دلایل افزایش سن ازدواج دختران و پسران برشمرد.

 وی می افزاید:افزایش حمایت های دولت در پرداخت تسهیلات ازدواج، تلاش برای تکمیل طرح های مسکن مهر و احیای روحیه همکاری بین دوستان و آشنایان برای برپایی جشن های ازدواج از راهکارهای ترویج ازدواج آسان و کاهش سن ازدواج در زوج های جوان است.

دشتی ادامه می دهد: همکاری و همدلی خانواده ها به عنوان بهترین سنت نسل گذشته که در سال های نه چندان دور باعث کاهش هزینه جشن های ازدواج و داشتن نرخ پایین ترین میانگین سن ازدواج در گچساران شده بود می تواند به عنوان یکی دیگراز راهکارهای کاهش سن ازدواج دراین شهرستان باشد.

وی احیای سنت هایی مانند پخت غذا از سوی فامیل و دوستان، برپایی جشن ازدواج در خانه ها به جای تالارهای پرهزینه با کمک همسایگان و تهیه ظرف و وسایل مورد نیاز پذیرایی جشن ازدواج با کمک دوستان که سال های گذشته در این شهرستان رواج داشت از دیگر راهکاری های ترویج ازدواج آسان خواهد بود.

آرامش جسم و روان با ازدواج

وی تصریح کرد: رسانه های ارتباط جمعی برای ترویج الگوگرفتن از زندگی ساده حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) به عنوان موفق ترین زوج عالم یکی دیگر از راهکارهای فرهنگ سازی برای جهیزیه ساده و مهریه های پایین است.

همانگونه که از نظرتان گذشت، یک ازدواج موفق می تواند باعث آسایش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشدو به هر مقدار که ازدواج جوانان بر اساس موانعی که ذکر شد و یا موانع دیگر به تاخیر بیوفتد تاثیرات منفی آن دامان جامعه را خواهد گرفت.

درپایان باید به این نکته اشاره کرد که مشکلات و موانع سر راه جوانان در مسیر ازدواج بسیار فراوان است و متاسفانه وعده هایی هم که مسئولان برای اشتغال و رفع معضل بیکاری داده بود، به سرانجامی نرسیده و حتی بیکاری روند افزایشی هم داشته است. امید می رود در سال های پیش رو با در نظر گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی و کلی خانواده که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شده است، وضعیت اقتصادی و به تبع آن اجتماعی و فرهنگی جامعه رو به بهبود گذارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان