به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،  سید علی شفیعی مدیر گروه جامعه شناسی و پزشکی سلامت انجمن جامعه شناسی کشور با تاکید بر لزوم بررسی خاستگاه طرح هایی مانند توزیع مواد رقیق شده، گفت: این بررسی باعث می شود تحلیلی از گذشته داشته باشیم و هم بدانیم قرار است در آینده چه کاری باید بکنیم.

وی افزود: تقلیل دادن اعتیاد به اینکه عده ای دارند مواد غیر قانونی مصرف می کنند و ممکن است تبعاتی برای افراد داشته باشد، کار نادرستی است.

مدیر گروه جامعه شناسی و پزشکی سلامت انجمن جامعه شناسی کشور  افزود: اساسا اعتیاد یک پدیده چندین وجهی است که ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی در سطح فردی و اجتماعی دارد.

وی به شیوع ایدز در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ از طریق معتادین تزریقی اشاره کرد و بیان داشت: در آن زمان برنامه هایی تحت عنوان برنامه جامع کاهش آسیب شروع که طبق آن سرنگ و سوزن استریل در اختیار معتادان قرار دادند و بعد از آن نیز درمان جایگزین را شروع کردند. از این برنامه به عنوان یک برنامه موفق در دنیا نام برده می شود.

توزیع تریاک دولتی در کمیسیون تخصصی حقوقی مجلس در دست بررسی است

محمداسماعیل سعیدی با بیان اینکه پیشنهاد توزیع تریاک دولتی در کمیسیون تخصصی حقوقی مجلس با حضور نمایندگان دستگاه ها و کارشناسان بررسی شده است، گفت: البته این طرح فعلا در سطح کمیسیون است و تا به صحن علنی مجلس بیاید، باید شاهد تغییر و تحولاتی باشیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع طرح شده، عنوان داشت: این طرح بازتاب بسیار وسیعی در فضای رسانه ای و مجازی داشته است. بر اساس آنچه سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح کرده است، قرار است در صورت تصویب، مواد رقیق شده شامل یکسری قرص ها و مواد رقیق شده در اختیار معتادان قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: مواد رقیق شده باید به راحتی در اختیار معتادینی که می خواهند ترک اعتیاد کنند، قرار گیرد و در حال حاضر نیز این مواد رقیق شده در کمپ های ترک اعتیاد توزیع می شود اما دسترسی به این مواد سختی ها، مشکلات و موانعی دارد زیرا در داروخانه ها به این سادگی، عرضه نمی شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح، راهکار قانونی و منطقی را در پیش پای معتادین می گذاریم، اظهار داشت: قبلا بحث این بود که آیا اساسا معتاد مریض است یا مجرم؟ الان این موضوع حل شده و همه پذیرفته اند که معتاد یک بیمار است و باید درمان شود و به همین دلیل به دنبال راهکار هستیم.

نیاز به اصلاح و بازنگری قوانین مواد مخدر داریم

محمد کاظمی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اجرای طرح هایی از جمله طرح توزیع مواد رقیق شده و چالش های آن، اظهار داشت: در بسیاری از مواقع، موانع مالی و نبود اعتبار باعث می شود قانون به خوبی اجرا نشود.

وی درباره طرح توزیع مواد رقیق شده بیان داشت: بدون تردید نیاز به اصلاح و بازنگری قانون مواد مخدر احساس می شود و این موضوع از مجلس نهم در تمام محافل حقوقی و قضایی مطرح بوده است. نمایندگان دوره دهم نیز با جدیت بیشتری وارد عمل شده اند و اعتقاد دارند قانون حال حاضر که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است باید اصلاح شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح قبلی قانون مبارزه با مواد مخدر در خصوص اعدام حمل کنندگان مواد، گفت: در حال حاضر قانون مصوب مجلس می گوید هر فردی که پنج کیلو تریاک و یا ۳۰ گرم هروئین بفروشد و سابقه دار باشد، محکوم به اعدام می شود و این باعث شده بود تعداد محکومین اعدام در چند سال اخیر افزایش پیدا کند و بدون تردید اعدام یک سرپرست خانواده عوارض و مشکلات زیادی دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان