به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، واکنش ایران به نقض برجام توسط آمریکا چیزی غیر از «خروج از برجام» خواهد بود؛ این موضع مقامات کشورمان در شرایط فعلی است؛ موضعی که وزیر خارجه کشورمان و معاونش طی 24 ساعت گذشته اعلام کرده اند. موضوع واکنش به تحریم اخیر آمریکا روز گذشته در جلسه سران قوا نیز مطرح شد. از سویی دیگر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت از جلسه این هفته هیئت نظارت بر اجرای برجام خبر داد.
ظریف: هدیه خروج از برجام را تقدیم ترامپ نمی کنیم ظریف وزیر خارجه نیز روز گذشته در گفت و گو با روزنامه ایران ضمن پاسخگویی به سوالاتی درباره منطقه، وضعیت آینده برجام، استراتژی دولت ترامپ و تحریم های اخیر تأکید کرد که هیئت نظارت بر برجام تصمیم می گیرد که برجام در چه سطحی نقض شده و بر اساس آن ما تصمیم می گیریم که در چه فضایی به آن واکنش نشان دهیم. وی در این گفت و گو که با عنوان «هدیه خروج از برجام را تقدیم ترامپ نمی کنیم.» منتشر شده، با تأکید بر اینکه انتخاب های ما تا حدی به رفتار و مقاومت اروپا در برابر بدعهدی ها و تخلفات آمریکا بستگی دارد، گفت: اکنون نشانه های امیدوارکننده ای از این مقاومت اروپا را در برابر مصوبه جدید مجلس آمریکا می بینیم. وی در پاسخ به این پرسش که «ایران در جلسه اخیر هیئت مشترک برجام چه مسائلی را به عنوان نقض برجام از سوی آمریکا گزارش داد؟» اظهار کرد: مسائلی مانند تأخیر در نهایی کردن قراردادهای اقتصادی یا سنگ اندازی که آمریکا در اجلاس اخیر گروه 20 در دستور کار داشته از سوی ایران مطرح شد که در پایان تمام طرف ها بار دیگر بر لزوم اجرای کامل برجام تأکید کردند که همه باید به آن متعهد باشند و بحث در زمینه های مختلف هم ادامه دارد. در این حوزه باید به دقت توجه داشت که آنچه نقض شده، در کدام حوزه است. اینکه یک ماده برجام در کجا عملیاتی شود یک بحث و اینکه یک تخلفی از برجام به اطلاع کمیسیون برسد یک مسئله دیگر است. ما شکایت کردیم از اقدام آمریکا اما این که این مسئله به معنی تقابل و خروج از توافق باشد، اتفاق نیفتاده است.
وقتی برجام هنوز کار می کند، خروج از آن در دستور نخواهد بود ظریف افزود: آمریکا با اقدامات خود به دنبال آن بوده است که با متشنج کردن فضای بین المللی امکان سرمایه گذاری در ایران را از بین ببرد که ما آن را نقض برجام می دانیم. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات دستگاه دیپلماسی با کشورهای اروپایی، ادامه داد: در نامه هایی که ما نوشتیم به طور خاص مصادیق نقض برجام را توضیح داده ایم، که بعضی از مسائل مانند قرارداد ایرباس با پیگیری های صورت گرفته حل شد و بعضی مسائل هنوز حل نشده است ولی این که به مرحله ای برسد که ما بخواهیم از برجام خارج شویم، قطعاً در دستور کار نبوده و در شرایطی که هنوز حوزه های رسمی و اصلی برجام کار می کند، ما هدیه خروج ایران از برجام را به آقای ترامپ نخواهیم داد.
انتخاب های ما به رفتار و مقاومت اروپا در برابر بدعهدی های آمریکا بستگی دارد همراهی یا عدم همراهی اتحادیه اروپا در فرض خروج ایران از برجام موضوع دیگری بود که در این گفت و گو به آن اشاره شد. ظریف در پاسخ به این سوال که اگر ایران تصمیم بگیرد که به دلیل بدعهدی آمریکا از برجام خارج شود، در حالی که اتحادیه اروپا به این توافق پایبند بوده، واکنش آنها به این تصمیم چیست، گفت: ما در این رابطه انتخاب های متعددی داریم که تنها یکی از آنها خروج از برجام است. گزینه های دیگری نیز مطرح است که اروپایی ها هم در آن سهیم هستند. ایران باید تصمیم بگیرد که آیا ماندن در برجام منافعش را تضمین می کند یا خروج از آن. اروپایی ها نیز از برجام منافع دارند و از این رو نمی خواهند فضایی به وجود بیاید که آمریکا برای آنها تصمیم بگیرد و همین رویکرد نیز به خوبی خود را در طول ماه های گذشته نشان داده و تداوم دارد. لذا انتخاب های ما تا حدی به رفتار و مقاومت اروپا در برابر بدعهدی ها و تخلفات آمریکا بستگی دارد که اکنون نشانه های امیدوارکننده ای از این مقاومت اروپا را در برابر مصوبه جدید مجلس آمریکا می بینیم. وی در مورد استراتژی ترامپ در برجام هم گفت: ترامپ تلاش می کند که با کمترین هزینه از بهره برداری ایران از منافع برجام جلوگیری کند.ظریف فضای روانی در چندین سال گذشته علیه اقتصاد ایران، تعهدات اروپایی ها به آمریکا و برخی مشکلات در حوزه مقررات مالی و پولشویی را از جمله دلایل رفع نشدن مشکلات بانکی دانست و در عین حال گفت: در حوزه موانع اقتصادی نیز اصلی ترین مسائل کنار رفته اند. نفت ما به فروش می رسد، پول به کشور وارد می شود، بعضی بانک ها هنوز با ما همکاری نمی کنند که این به دیگر مسائل مربوط می شود و برجام عملکرد خود را در این حوزه با موفقیت به ثبت رسانده است.رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه درباره هماهنگی یا عدم هماهنگی جزئیات مذاکرات با رهبر انقلاب تصریح کرد: همواره گفته ایم که همه قصورها و اشکالات بر گردن ماست. هیچ کس در این موضوع تردیدی ندارد و رهبری ما را هدایت می کردند و ما مدیون این هدایت هستیم. ما گزارش های ریز کار را خدمت رهبری انقلاب ارائه می کردیم، ایشان هرجا مصلحت می دیدند وارد جزئیات می شدند و هر جا مصلحت می دیدند به هدایت کلی اکتفا می کردند.ظریف با اشاره به انتقادات منتقدان برجام، گفت: امروز مخالفان به جای ادامه ادعاها باید پاسخگوی پیش بینی های سراپا اشتباه خود باشند. باید بگویند که وقتی از هواپیمای کاغذی بر آسمان انتخابات صحبت می کردند چرا همه پیش بینی هایشان غلط در آمد. وی با یادآوری اعلام صریح و محکم مواضع ایران تصریح کرد: ما حرف های محکم خود را مثل برخی دوستان در مقابل جمعی که برای ما تکبیر بگویند بیان نمی کنیم‏ بلکه در آمریکا و در مقابل آمریکایی ها و رسانه های آنها و نخبگان سیاسی آنها با کمال قدرت و صلابت مطرح کردیم. در ادامه مصاحبه کننده از ظریف پرسید آیا احتمال و برنامه ای وجود دارد که در چارچوب آن بتوان مذاکره با آمریکا در دیگر حوزه ها را نیز پیگیری کرد؟
توضیحات عراقچی درباره نقض برجام رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز با بیان اینکه تحریم های جدید آمریکا هنوز منافع ما را به طور کامل به خطر نینداخته است تصریح کرد: هر وقت هزینه های ما در برجام بیشتر از منافعمان شود، دیگر به تعهداتمان پایبند نخواهیم ماند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما و ایرنا سیدعباس عراقچی که در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حاضر شده بود، با اشاره به اینکه مصوبه اخیر کنگره آمریکا قانون جدیدی است، گفت: حرف های جدیدی زده ولی موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده است و در ادامه دشمنی های آمریکاست.
تحریم های جدید نقض بندهای 26، 27 و 28 است معاون وزیر خارجه کشورمان در عین حال این تحریم ها را نقض برجام دانست و گفت: آمریکایی ها می خواهند به این وسیله اشخاص را بترسانند که با ایران کار نکنند و ما معتقدیم نقض برجام اتفاق افتاده زیرا بر اساس بندهای 26، 27 و 28 برجام، آمریکا متعهد شده است برجام را با حسن نیت اجرا کند، کاری انجام ندهد که عادی سازی تجارت با ایران را تحت تأثیر قرار دهد و اجرای برجام در فضای سازنده باشد.عراقچی با اشاره به اینکه در برجام 2 نوع نقض عادی و نقض فاحش در نظر گرفته شده، افزود: رئیس جمهور آمریکا و دولت این کشور در پی کنار گذاشتن برجام هستند اما می خواهند هزینه این کار را بر گردن ایران بیندازند و شرایط را به گونه ای ایجاد کنند که جمهوری اسلامی ایران احساسی عمل کند، عصبانی شود یا منافع برجام آنقدر برای کشور ما کاهش یابد که مجبور شویم از آن خارج شویم. وی ادامه داد: ایران تا جایی به برجام پایبند است که از منافع برجام منتفع شود و هرجا منفعت ما از برجام کمتر از هزینه ها و مضرات آن باشد جمهوری اسلامی ایران لحظه ای برای خروج از برجام تردید نمی کند. عراقچی افزود: هرگز در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد و اقدامی نمی کنیم که به دست خود منافع کشورمان را از برجام کاهش دهیم. در مورد برجام خودزنی نمی کنیم، هر وقت تعهدات طرف مقابل انجام نشود بدان معناست که نقض فاحش صورت پذیرفته است و ما دوباره به غنی سازی خود ادامه می دهیم.
در حوزه مالی و بانکی هنوز وضعیت عادی نشده است که آن هم به دلایلی غیر از برجام ارتباط دارد عراقچی با تاکید بر اینکه درحمل و نقل و انرژی وضعیت کشور به قبل از تحریم ها برگشته است، گفت: در حوزه مالی و بانکی هنوز وضعیت عادی نشده است که آن هم به دلایلی غیر از برجام ارتباط دارد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد:ما در حوزه بانکی و مالی مشکلات تحریم های اولیه آمریکا، تحریم ناشی از اف ای تی اف ،پولشویی و ضعف های ساختاری را داریم. معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: گشایش هایی در کشور داریم البته شاید سرعت به میزانی که مردم انتظار داشتند نبوده و شاید هنوز نتایج آن در زندگی روزمره مردم بروز نکرده است. این را قبول دارم ولی وظیفه برجام این بوده که موانع را از سر راه اقتصاد ایران بردارد و این وظیفه را انجام داده است.عراقچی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی ادامه داد: فکر می کنند که براثر برجام جمهوری اسلامی ایران قدرتمندتر شده و سیاستش در منطقه رو به جلوتر رفته و به تعبیر آنها تهاجمی تر شده و رفتارش هم درقبال آمریکا عوض نشده است و به همین خاطر فکر می کنند باید این وضعیت عوض شود.موضوع بازرسی از سایت های نظامی ایران، مقوله دیگری بود که مجری از عراقچی سوال کرد. وی در پاسخ گفت: الان یک سال و نیم است که برجام در حال اجراست و هنوز آژانس از ما چنین درخواستی مبنی بر بازرسی و دسترسی به سایت های نظامی را نکرده و اگر هم بکند قاعده و مکانیزم های آن در برجام به روشنی دیده شده است.عراقچی در انتها با تمجید از سپاه، به افزایش حملات دشمنان به سپاه، اشاره کرد و گفت: می خواهند سپاه را تضعیف کنند البته آن ها این آرزو را به گور خواهند برد. معاون وزیر امور خارجه گفت: اگر سپاه را تحریم نکرده بودند باید می آمدند و می گفتند عراقچی در برجام چه کار کردی که حالا آمریکایی ها با ما دوست شدند و در آن صورت معلوم بود چیزی پشت صحنه است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان