لنگرود نماد زیبایی و فرهنگ گیلان

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ ۰۹:۳۴ چاپ کد خبر: 83811
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، نام لنگرود، برای نخستین بار در سال 512 هـ.ق. در متون تاریخی ذکر شده است. این سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملک شاه آلب ارسلان است. در دوره صفویان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول، شهر لنگرود مرکز حوادث مهمی بوده است. فرار احمد خان حاکم لاهیجان از لنگرود و دستگیری اعضای خانواده وی توسط کیا فریدون حاکم گیلان و تحویل آنها به شاه عباس، از جمله رویدادهای مهم این دوره شهر است. نادر برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت و دستیابی به دریا، لنگرود را برای ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی سازی انتخاب کرد و در توسعه آن کوشید. در زمان قاجار نیز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. این شهر، امروزه یکی از مناطق زیبای گردشگری در استان گیلان است.

جاذبه های گردشگری

منطقه شکار ممنوع تالاب چاف در موقعیت حاشیه شهرستان چاف و 13 کیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود و 65 کیلومتری شهر رشت در استان گیلان قرار گرفته است. تالاب چاف، در ارتفاع منفی 25- متری از سطح دریا قرار دارد و از شمال به روستای تازه‏آباد چاف، از شرق به دریای خزر، از جنوب و غرب به روستای چاف بالا محدود می‏شود. آب و هوای آن معتدل و مرطوب با میانگین بارندگی 1300 میلی‏متر در سال است. وسعت تالاب در حدود 800 هکتار است.

مسجد بازار (لنگرود)

مسجد حاج علی/مسجد بازار (لنگرود) این بنا در محله بازار لنگرود واقع گردیده و نوسازی شده است . مسجد به غیر از در منبت زیبای مورخ 1241ه-.ق، فاقد اثر تاریخی و هنری است .

پارک تفریحی فجر لنگرود

پارک زیبای تفریحی “فجر لنگرود” یکی از زیبا ترین پارک های گیلان محسوب می شود و استخر بزرگی هم در میان آن واقع است.

این پارک در کنار تالاب زیبای کیاکلایه، که در حال تخریب شدن است، می باشد.

لیلاکوه

منطقه گردشگری لیلاکوه، به عنوان یک مرکز گردشگری ییلاقی در شمال ایران شناخته شده است که شهر لنگرود در کنار آن قرار دارد. این منطقه مورد استقبال توریست های زیادی قرار دارد چرا که از جهات مختلف این منطقه سر سبز و دیدنی است.اگر بخواهید موقعیت دقیق این منطقه نسبت به لنگرود را بدانید باید بگوییم که لیلاکوه در جنوب غربی لنگرود واقع شده است .برایرفتن به این منطقه زیبا باید ابتدا به لنگرود بروید و در ورودی آن در قسمت میدان فرمانداری، به سمت راست رفته و حدود 3 کیلومتر جاده آسفالته را طی کنید. در همین مسیر می توانید دو روستای پرشکوه و کومله را مشاهده کنید. بعد از آن باید از یک جاده خاکی عبور کنید که از یک مزرعه بزرگ چای رد می شود.

یک مسیر دیگر برای رسیدن به لیلاکوه عطا کوه می باشد که با یک پیاده روی یک ساعته می توانید به هدف خود برسید. از آنجا که روی این قله دکل های مخابراتی و رادیو و تلویزیون است به آن قله دکل نیز می گویند.بیشتر مردم مسیر پیاده روی را برای رسیدن به این کوه زیبا انتخاب می کنند چرا که عبور از باغ ها و مراتع بسیار لذت بخش است و عبور از جنگل لطف دیگری دارد. زمانی که در روزهای صاف و آفتابی این تفریح را انتخاب می کنید علاوه بر سرسبزی دشت ها می توانید از پهنه ی زیبای دریای خزر نیز لذت ببریدشما می توانید در تمام فصل ها به این منطقه بروید و از فضای زیبا و سبز آن لذت ببرید اما زمستان ها و اواخر پاییز چالش هایی پیش روی شماست بنابراین بهتر است از اوقات بهار و تابستان استفاده کنید و به دیدن این منطقه بروید و برای یک روز خود برنامه ریزی کنید تا در کنار طبیعت لیلاکوه سپری کنید.

دریاچه کومله

دریاچه یا استخر طبیعی کومله در استان گیلان واقع است. این دریاچه از 3 آبگیر مجزا تشکیل شده است که طول بزرگترین آبگیر در حدود 1 کیلومتر و عرض آن 400 متر است. فاصله دریاچه تا سواحل دریای خزر و ساحل زیبای چمخاله در حدود 10 کیلومتر و تا ارتفاعات شمالی البرز و کوه پرش کوه در حدود 1 کیلومتر است.در نزدیکی دریاچه امکانات تفریحی از قبیل قایق سواری و روستوران تعبیه شده است. این دریاچه در جنوب روستای کومله واقع در 4 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد. در اطراف دریاچه شالیزارهای کاشت برنج و مزارع چای به چشم می خورد. این دریاچه میزبان شماری از پرندگان کنار آبزی استان گیلان است که عموما برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت میکنند. همواره با عبور از شهرستان لنگرود و با نگاه به آسمان تعدادی اگرت های کوچک و پرستو های دریایی مشاهدی می شود که از سمت دریا (چمخاله ، تالاب امیر آباد) به سمت جنوب لنگرود یعنی بخش کومله در حال پروازند. دریاچه از طریق کیلومتر 2 جاده لنگرود به رامسر، فرعی روستای کومله قابل دسترسی است.

منزل قدیم منجم باشی

خانه منجم باشی در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود از املاک این خاندان است که تا امروز باقی مانده و این خانه به خانواده منجم باشی تعلق داشته که با روی کار آمدن آقا محمد خان قاجار صاحب نام شدند. سالن و تزئینات این خانه نمونه ای از هنر معماری گیلان در دوره قاجار است. این بنا در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خشتی قدیمی نالکیاشر

پل خشتی قدیمی نالکیاشر یکی از آثار باستانی، قدیمی و دیدنی در شهرستان لنگرود، می باشد؛ که قدمتش به حدود دوره صفویه می رسد. پل خشتی قدیمی نالکیاشر لنگرود ، که در مسیر روستای لیالستان از روستاهای لاهیجان، به نالکیاشر است، از ابنیه قدیمی بشمار میایند. که به طرز جالب و زیبای دیدنی بنا شده است.

خانه دریابیگی

یکی از خانه های قدیمی لنگرود، خانه دریابیگی از خانواده های سرشناس گیلان است. این بنا دیوارهای بلند آجری دارد که دو طرف آن به دو بخش برج مانند ختم می شود. بنا از دو طبقه هم کف تشکیل شده است و اتاق های طبقه بالای آن، اُرُسی های چوبی مشبک دارد. در درگاه بنا، دو درِ بزرگ چوبی قدیمی با گل میخ ها و کوبه های قدیمی وجود دارد. درها به یک دالان و هشتی کوچک راه می یابد و پس از گذشتن از دالان و هشتی می توان وارد حیاط بنا شد.بنای اصلی در مقابل درِ ورودی قرار دارد و دو طبقه است. هر طبقه سه اتاق دارد. جلوی هر طبقه، یک ایوان چوبی زیبا به چشم می خورد. در ساختن ایوان ها، نهایت ظرافت و دقت به کار رفته است.تالار شاه نشین بنا سراسر مقرنس کاری شده و دارای گچ بری ها و نقاشی های ارزنده دوره قاجار است. درهای این تالار نیز هر یک شاهکارهای هنری است و با نقاش های گل و بوته و پرندگان به طرز استادانه ای نقاشی شده اند. بر دو طرف هر یک از این درها، تاقچه هایی قرار گرفته که داخل آن، آئینه های سنگی قدیمی نصب شده است. این بنا، از نظر تزئینات داخلی، از آثار تاریخی و هنری مهم گیلان می باشد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان