به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، برنج ازجمله تولیدات کشاورزان شمال کشور است که علاوه بر تأمین قوت اصلی مردم به عنوان شغل و منبع درآمد برنج کاران محسوب می شود.

طبق آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی با در نظر گرفتن مصرف 36 کیلوگرم برنج برای هر نفر سالانه به دو میلیون و 800 هزار تن برنج نیازمندیم که استان های گیلان، مازندران و گلستان بیشترین میزان مصرف برنج کشور را تولید می کنند.

از کل مقدار برنج موردنیاز حدود دو میلیون و 500 هزار تن برنج در داخل کشور تولید می شود و مازاد مصرف برنج به ناچار باید از خارج کشور وارد شود.

با مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت موظف بر تأمین برنج موردنیاز کشور با برنامه ریزی های بلندمدت است.

همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی اذعان دارد که دولت نباید در سه ماه قبل و سه ماه بعد از فصل برداشت که از اردیبهشت تا مهرماه را شامل می شود برنج وارد کند.

به نظر می رسد دولت در این زمینه کوتاهی کرده و با دستوری که شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر لغو ممنوعیت واردات برنج در تمامی فصول را صادر کرده یقیناً واردات برنج برای مافیای آنکه در کمین چنین تصمیمی بودند انجام می شود و به زودی بازار برنج از وجود برنج های نامرغوب و ارزان اشباح خواهد شد.

جبار کوچکی نژاد یکی از اعضای مجمع نمایندگان گیلان در گفت وگو با خبرنگار فارس در خصوص دستور واردات برنج توسط معاون اجرایی رئیس جمهور می گوید: واردات برنج در فصل برداشت آن ممنوع است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید در شرایط ضرورت برنج وارد شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات برنج در کشور، افزود: دولت اجازه توزیع برنج خارجی را در فصل برداشت ندارد و در نامه ای که مجمع نمایندگان گیلان و مازندران به رئیس جمهور داده اند مرقوم شده که باید جلوی این تصمیم گرفته شود.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شدت در حال تعقیب سیاست های دولت در حوزه واردات برنج هستند، افزود: قانون تصریح کرده که وزارت جهاد کشاورزی باید در خصوص میزان واردات برنج پاسخگو باشد.

مهرداد بائوچ لاهوتی از دیگر نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس در واکنش به واردات برنج با دستور معاون اجرایی رئیس جمهور در فصل برداشت آن اظهار کرد: به شدت دنبال این هستیم تا از حقوق برنج کاران دفاع کنیم و مانع از واردات برنج در فصل برداشت شویم.

نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دستور واردات برنج را نوعی خیانت به کشور توصیف کرد و گفت: قوت اصلی ملت باید در داخل کشور تأمین شود گرچه ممکن است شرایط مساعد باشد و برنج وارد کنیم اما تا چند سال آینده هیچ کس قادر به تأمین اقلام مصرفی ما نخواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان واردات برنج را موجب بی رغبتی در کشاورزان برشمرد و افزود: چون کشاورز می بیند کشت برنج توجیه اقتصادی ندارد نهایتاً زمین خود را می فروشد و معضلی شبیه تغییر کاربری ها ایجاد می شود.

ذبیح نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل نیز از دیگر نمایندگان گیلان است که به دولت هشدار داد تا جلوی واردات بی موقع خود را بگیرد.

این عضو مجمع نمایندگان گیلان و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه دولت باید به خواسته مردم و نمایندگان مجلس توجه کند و از واردات برنج جلوگیری کند، افزود: نباید به توزیع برنج خارجی در فصل برداشت اجازه داد و به یقین نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش شدید نشان خواهند داد.

وی واردات برنج را خلاف نظرات و منویات رهبری برشمرد و گفت: واردات برنج تولید و اشتغال ما را تحت شعاع قرار می دهد و کشاورزان با بی مهری ها نسبت به محصولشان رغبتی برای تولید در سنوات و سال های زراعی بعد را ندارند.

محمود شکری دیگر نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فارس در واکنش به دستور معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر واردات برنج به کشور، اظهار کرد: برابر قانون، واردات برنج سه ماه قبل و سه ماه بعد از برداشت آن ممنوع است.

وی بابیان اینکه دولت تنها درزمانی که شرایط استثنایی پیش بیاید می توانند به طریقی برای تنظیم بازار، برنج وارد کنند، افزود: دستور واردات درزمانی که محصول برنج مورد بهره برداری کشاورزان قرار می گیرد ممنوع و خلاف قانون است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه ما نمی دانیم آقای شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور چنین مجوزی را از کجا گرفته است که دستور بر واردات برنج می دهد، تصریح کرد: دولت باید هرچه سریع تر این دغدغه برنج کاران را رفع و موضوع منع واردات را در دستور کار خود قرار دهد.

محمدصادق حسنی از دیگر نمایندگان گیلان نیز در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری گیلان که به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انصاری، نورانی و شهدای کارمند و ترور گیلان با حضور لاریجانی برگزارشده بود، اظهار کرد: 10 درصد برنج تولید شده کشاورزان در دستشان است و به جرأت می توان گفت 90 درصد برنج تولید شده در دست واسطه ها می چرخد.

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه گیلان ظرفیت افزایش تولید برنج به 500 تن را دارد، گفت: اکنون 700 هزار تن تولید برنج در استان داریم که اگر بذر خوب در اختیار برنج کار قرار بگیرد، علاوه بر خودکفایی، صادرات برنج را نیز از استان خواهیم داشت.

کشاورزان گیلانی نیز متفق القول همگی نسبت به این موضوع انتقاد دارند و نسبت به بی توجهی دولت و دستور بر واردات برنج در این موقع از سال ناراضی هستند.

آن ها که هنوز حاصل تلاش خود را جمع نکرده اند با اقدام کم سابقه دولت مواجه شده اند و از رسانه ها و نمایندگان مجلس تقاضای احقاق حقوق خود را دارند.

اقدام اخیر دولت نشان داد علاوه بر اینکه حامی برنج کاران نیست با واردات برنج تیشه بر ریشه اقتصاد مقاومتی می زند و موجب بی رغبتی در کشاورزان برای کشت این محصول استراتژیک می شوند.

به نظر می رسد دولت هیچ گونه برنامه بلندمدتی در تأمین اقلام مصرفی مردم ندارد و وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر اینکه استقلال در تصمیم سازی ها ندارد خود تصمیم گیر سیاست های وزارت خانه مذکور نیست و افزایش قیمت پیاز و یا واردات غیرقانونی برنج در فصل برداشت نمونه ای بر این سیاست های نامتوازن و بی برنامه است.

مردم انتظار دارند تا با فعال کردن بیمه های کشاورزی و افزایش اعتبار سنجی دولت پاسخگوی زیان های احتمالی آن ها باشد و حال آنکه مشاهده می شود دولت نه تنها به سطح درآمد و افزایش بهره وری آن ها کمک نکرده بلکه با واردات بی موقع سعی در برهم زدن تعادل روانی کشاورزان ازجمله برنج کاران را دارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان