به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، کنگره آمریکا اخیرا تحریم های جدیدی علیه روسیه ایران و کره شمالی وضع کرد، خبرنگار تسنیم در مصاحبه اختصاصی  با «خالد ختک» سفیر سابق پاکستان در روسیه و هند انگیزه آمریکا از وضع این تحریم ها را بررسی کرده است که مشروح آن از نظر خوانندگان می گذرد.

تسنیم: مواضع منفی اخیر آمریکا درباره روسیه و ایران که به وضع تحریم های جدید علیه این دو کشورمنجر شد، و پاسخ مسکو که اعلام کرد این اقدام واشنگتن را اعلام جنگ تجاری تلقی می کند، را چگونه ارزیابی می کنید؟

خالد ختک:شاید بسیاری گمان می کردند که با آمدن ترامپ تحولات به گونه ای رقم می خورد که روابط میان روسیه و آمریکا بهتر شود ولی توجه به این نکته ضروری است که در آمریکا احزابی وجود دارند که مواضعشان نسبت به روسیه منفی است، این احزاب که نفوذشان در کنگره آمریکا کم هم نیست باعث شدند تا تحریم های اخیر علیه روسیه وضع شود، این نکته هم قابل ذکر است که نخستین اختلاف میان روسیه و آمریکا این است که از نظر واشنگتن تفاوتی میان ایران و کره شمالی وجود ندارد ولی روسیه هیچ همخوانی میان سیاستهای این دو کشور نمی بیند.

در ثانی سیاست روسیه در منطقه خاورمیانه به این صورت است که از بشار اسد حمایت می کنند، در نتیجه آنها با داعش می جنگند و این خود اختلاف دیگری است که میان آمریکا و روسیه وجود دارد، زیرا همانطور که می دانید خواسته آمریکا دقیقا عکس این است، آنها می گویند تا زمانی که بشار اسد در راس امور باشد سوریه به صلح و ثبات نخواهد رسید. همین دو اختلاف باعث شده تا روابط مسکو و واشنگتن با چالش جدی روبرو شده و حتی به اخراج اتباع یکدیگر نیز منجر شود. این مشکلات انسان را ناخوادآگاه به یاد جنگ سرد و فجایع بعد از جنگ جهانی دوم می اندازد.

تسنیم: در حال حاضر ترامپ کنگره آمریکا را متهم می کند که مسئول اصلی وضع تحریم علیه روسیه هستند، آیا سخنان ترامپ می تواند به این معنا باشد که او مایل است روابط با روسیه ادامه پیدا کند و هیچ تحریمی اتفاق نیفتد؟

خالد ختک: بله سخن شما درست است و دلیل این امر آن است که وی منافع تجاری در روسیه دارد و به همین دلیل نمی خواهد منافع خود را از دست بدهد، علاوه بر این داماد ترامپ نیز منافعی در روسیه دارد و این به آن معناست که قطع روابط با روسیه به سود ترامپ نیست.

باید بپذیریم که ترامپ مرد تجارت است و به سیاست نیز به چشم تجارت نگاه می کند، ولی سنای آمریکا در خصوص مسائل امنیتی اجازه نمی دهد که صرفا منافع ترامپ مدنظر گرفته شود.

تسنیم: کارشناسان می گویند دلیل اصلی تحریم های روسیه، اتحاد این کشور با ایران است؟ آیا درباره قطر  هم صدق می کند؟

خالد ختک: ببینید برنامه های اتمی ایران با حمایت روسیه پیش می رود، و این دو کشور منافع مشترک بسیاری در منطقه خاورمیانه دارند. ولی حکایت قطر به کلی متفاوت است زیرا در کشور قطر نیروهای آمریکایی نیز وجود دارند، و بیشتر از ایران ، ترکیه است که با حمایت های خود سعی می کند قطر را کمک کرده و از بحران خارج کند، و آمریکا هم بدون هیچ مشکلی سیاست های دوگانه خود را پیش می برد، آنها بزرگترین ناو جنگی خود را در قطر دارند و از سویی دیگر به عربستان نیز اسلحه می فروشند. در هر حال آمریکا منافع فراوانی در قطر دارد و اجازه نمی دهد به این سادگی این کشور دچار بحران شدید شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان