به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، ما از طریق مغز و حس هایی که داریم با جهان پیرامون مان ارتباط برقرار می کنیم. اگر طول تمام رگهای خونی مغزمان را اندازه بگیریم، چیزی حدود ۱۰۰۰۰۰ مایل خواهد شد! متاسفانه مغز ما هم درست مانند سایر قسمت های بدن مان با افزایش سن، دچار سالخوردگی خواهد شد.
 با این عادت ها مغزتان را جوان نگه دارید
مغز انسان که زمانی به راحتی اسم هر کسی را به یاد می آورَد، در گذر عمر به جایی می رسد که شاید حتی مجبور شود برای به خاطر آوردن اسم کسی که چند ماه پیش ملاقاتش کرده، با خودش جدال داشته باشد. اما خوشبختانه شواهد علمی نشان داده که شما می توانید فرایند پیری مغز را با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی تان به تعویق بیندازید. این تغییرات دوست داشتنی چه هستند؟ انجام ورزش های هوازی ورزش دارویی قوی برای تمام اندام های بدن است و مغز هم از این تاثیر مستثنا نیست. با بالاتر رفتن سن، اندازه ی مغز شما کوچک می شود، مخصوصا نواحی از مغز که مربوط به حافظه و یادگیری هستند. با کوچک شدن سایز مغز، یادآوری چیزهایی که زمانی به حافظه سپرده بودید، دشوار خواهد شد. ورزش های هوازی یکی از معدود راههایی است که می تواند سایز این قسمت های مغز را حفظ کند که شامل هیپوکامپوس و بخش جلویی مغز می شود. ضمنا ورزش هوازی به شیوه های دیگری هم با پیری مغز مبارزه می کند: با کاهش التهاب، بهبود خون رسانی به مغز و با افزایش ترشح فاکتورهای رشد که به سالم ماندن سلول های مغز کمک می کنند. ورزش هوازی منظم حتی به مغزتات کمک می کند، ارتباط های جدیدی شکل دهد. بنابراین برای حفظ عملکرد ادارک و شناخت مغزتان، هر چه زودتر خودتان را برای یک برنامه ی ورزشی هوازی خوب و منظم و همیشگی، آماده کنید!
 با این عادت ها مغزتان را جوان نگه دارید
مصرف امگا ۳ ی بیشتر غشایی که اطراف هر سلول مغز را احاطه کرده، از یک بیلایر چرب ساخته شده است. یکی از چربی های موجود در این غشاها، امگا ۳ است که نوعی چربی است که به وفور در ماهی های چرب وجود دارد. امگا ۳، غشای سلول های مغز و تمام سلول ها را مایع نگه می دارد. غشای مایع مانند برای عملکرد مغز و سلول ها عصبی و ارتباط بین سلول ها اهمیت دارد. ضمنا امگا ۳، تاثیر ضد التهابی دارد. حتما می دانید که التهاب به سلول ها و ساختارهای مهم درون سلول ها آسیب می زند، مثلا میتوکندری های مولد انرژی و DNA. در واقع التهاب، عاملی برای پیری مغز است. برخی از مطالعات نشان داده اند بین مصرف بیشتر امگا ۳ و کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر، ارتباط وجود دارد. جالب است بدانید پژوهشی دریافته که امگا ۳ می تواند به طور بالقوه از آسیب مغز که با سکته ی مغزی روی می دهد، بکاهد. مصرف امگا ۳ ی بیشتر از منابعی چون ماهی های چرب یا روغن ماهی نیز به ایجاد تعادل در امگا ۶ که بیشتر افراد در رژیم غذایی شان مصرف می کنند، کمک می کند. امگا ۶، از طریق غذاهای فرآوری شده وارد بدن می شود. نسبت بالای امگا ۶ به امگا ۳ در تغذیه، موجب التهاب می شود. مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳ کمک می کند تا این نسبت کاهش پیدا کند. بنابراین با مصرف هفته ای دوبار ماهی های چرب، مغزتان را جوان نگه دارید. خواب کافی و کنترل استرس هم کمبود خواب و هم استرس مزمن، فرایند پیر شدن مغز را تسریع می کنند. محققان میزان خواب افراد را با عملکرد ادراک و شناخت، طی یک دوره ی دو ساله مقایسه کردند و دریافتند آنهایی که کمتر خوابیده بودند، علائم پیری مغزشان، سرعت بیشتری داشت ومهارت های اداراکی شان هم کاهش یافته بود.
 با این عادت ها مغزتان را جوان نگه دارید
چقدر خواب کافیست؟ بنا به توصیه ی پژوهشگران، ۷ ساعت خواب با کیفیت، ایده آل است. استرس مزمن، عوارض بسیار مخربی بر مغز دارد. محققان دریافتند حوادث استرس برانگیز و شرایط استرس زا، باعث کاهش بخش خاکستری مغز می شود. خوشبختانه تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن و حتی تنفس عمیق به آرام کردن استرس کمک می کند. ورزش هم با تاثیرات مثبتی که روی هورمون های مغز مانند سروتونین دارد، و با افزایش ترشح هورمون های کاهنده ی استرس چون اندورفین، از میزان استرس تا حدود زیادی کم می کند. بنابراین لازم است بسته به علاقه و میل خودتان، یک تکنیک ضد استرس در پیش بگیرید تا از سلامت مغزتان محافظت کنید. تامین ریزمغذی های مورد نیاز بدن مغز شما پیوسته به اکسیژن و انرژی نیاز دارد تا به خوبی کار کند. به دلیل فعالیت های سلولی بسیار زیادی که در مغز انجام می شود، دور انتظار نیست که مغز در معرض استرس اکسیداتیو قرار بگیرد. کمبود ریزمغذی ها می تواند در کوتاه مدت، عملکرد مغز را کاهش داده و منجر به پیری مغز در بلند مدت شود. شما به انواع و اقسام ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد سالم مغز نیاز دارید، اما کمبود ویتامین های گروه B مخصوصا ویتامین B12 و اسید فولیک می تواند اثرات بسیار بدی بر عملکرد مغز بگذارد. کمبود ویتامین B12 می تواند موجب اختلال عملکرد اداراک و شناخت شود، که از علائم اصلی آلزایمر است. احتمال کمبود ویتامین B12 با افزایش سن، بیشتر می شود چون جذب این ویتامین با مشکلاتی روبرو خواهد شد. گیاهخواران نیز در معرض کمبود ویتامین B12 هستند چون این ویتامین تنها در گوشت و لبنیات یافت می شود. تغذیه ی متنوع از تمام گروه های غذایی داشته باشید تا ریزمغذی های لازم را به میزان کافی در اختیار بدن تان قرار دهید. اگر گیاهخوار هستید، مکمل ویتامین B12 مصرف کنید. حفظ وزن سالم و ایده آل اضافه وزن داشتن یا چاق بودن، ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهد. عدم کنترل دیابت هم فرایند کوچک شدن مغز را تسریع کرده و تاثیراتش را بیشتر می کند. ضمنا دیابت باعث تصلب شرایین می شود، بیماری که جریان خون به سمت مغز را کاهش داده و ریسک سکته ی مغزی را بالا می برد. چاقی برای سلامت مغز مضر است. مغز و سیستم عصبی شما، از سلول های سفید و خاکستری تشکیل شده اند. بخش خاکستری مغز، از بدنه ی سلول های عصبی درست شده است.
 با این عادت ها مغزتان را جوان نگه دارید
این سلول ها عصبی بدون کمک بخش سفید، نمی توانند با هم ارتباط برقرار کنند. بخش سفید مغز، به ارتباط میان سلول های عصبی و سایر قسمت های بدن کمک می کند. با افزایش سن، بخش سفید مغز از بین می رود، اما افراد چاق، سریعتر این سلول ها را از دست می دهند. مطالعه ای نشان داده که بخش سفید مغز ِ یک فرد چاق ِ ۵۰ ساله، مشابه بخش سفید مغز ِ یک فرد ۶۰ ساله است. بنابراین چاق بودن می تواند مغزتان را ۱۰ سال پیرتر کند. حالا که شیوه های به تاخیر انداختن پیری مغز را دانستید این را هم بدانید که تمام این روش ها برای سلامت قلب تان هم سودمندند!
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان