به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، ابوالفضل صدقی، کارشناس مسائل هسته ای در گفت وگو با راه دانا؛ در خصوص آینده برجام با توجه به وضع تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: برجام هر چه بود دیگر امضا و از سوی ایران انجام گرفت در حال حاضر ما سانتریفیوژهای خود را کم کرده، اورانیوم های خود را از کشور خارج کرده، قلب رآکتور اراک را بتن ریخته، غنی سازی را پایین آورده و بسیاری از اقدامات دیگر را انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه در قبال این اقدامات ایران قرار بود تحریم ها برداشته و تحریم جدیدی وضع نشود تصریح کرد: اگرچه برخی از تحریم ها برداشته شد اما بسیاری از مسائل اصلی نظیر مسائل بانکی هنوز حل نشده و مادر تحریم ها هم به موارد قبلی اضافه شد.

این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه ایران برای مبالغ بالاتر از 10 هزار دلار امکان جابه جایی ندارد تصریح کرد: اگر روزی برخی در ادعا می گفتند تحریم های بانکی برداشته شده است اما امروز همه مسئولان اذعان دارند که برای وارد شدن پول نفت به کشور دچار مشکل شده و نمی توانیم با بانک های بزرگ مراوده داشته باشیم.

صدقی ضمن تاکید بر این نکته که امروز نقض برجام آشکار است تصریح کرد: امروز ما شاهد نقض آشکار برجام هستیم اما زمان آن نرسیده است که زیر برجام بزنیم چرا که همه چیز را از دست داده ایم و در حال حاضر برهم زدن برجام از طرف ایران خسارتی دیگر برای کشور محسوب می شود.

وی عنوان کرد: اگرچه خط قرمز هایی پیش بینی شده بود و رهبری بر حفظ آنها تاکید کرده بود اما در نهایت برجام آنچیزی که از ابتدا ادعا می کردند نشد؛ بدعهدی های آمریکا و تحریم ها در نهایت منجر به نشان دادن ایران به عنوان یک چهره پایبند به توافق در جهان شد.

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه افزود: در حال حاضر ایران باید برای حفظ شرایط موجود تلاش کند و اقدامی در راستای بر هم زدن برجام انجام ندهد همانطور که تا کنون هم اقدامی در این راستا انجام نداده است. اما اگر طرف مقابل به نقض برجام همچنان ادامه دهد این مطلوب ایران نخواهد بود.

صدقی با بیان اینکه بعد از مذاکرات و نقض برجام توسط آمریکا، تمایل دولت به سمت اروپا کشیده شده است عنوان کرد: دولت در حال حاضر می گوید خروج آمریکا از برجام ایرادی ندارد و مهم اتحادیه اروپا است اما جالب این است که قبلا به دنبال بستن با کدخدا بودند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر روند مذاکرات تغییر کرده است و رویکرد از گرایش به سمت آمریکا به سمت گرایش به اروپا تغییر کرده است؛ هرچند معتقد هستم اروپا هرگز طرفداری از آمریکا را رها نکرده و هیچ گاه منافع ایران برایش مهم نبوده است.

این کارشناس مسائل هسته ای با تاکید بر اینکه اعتماد به اروپا از ترس تحریم های آمریکا سیاست غلطی است گفت: برجام در حال حاضر ما را وسط آسمان و زمین نگاه داشته است از یک طرف آمریکا بدعهدی می کند و از طرف دیگر بدعهدی ما به منزله نقض برجام تلقی می شود.

صدقی ضمن اشاره به اشکالات برجان تصریح کرد: اگر از برجام خارج شویم بازگشت به اول خط است در حالی که همه دستاورهای خود را از دست داده ایم و در حقیقت نه تنها هیچ بردی در کار نبوده است بلکه در یک قمار همه چیز را از دست داده ایم.

وی افزود: باید در حوزه های دیگر از جمله موشکی و دفاعی توانمندی های کشور را گسترش داد و از ابزار های دیگر قدرت برای مقابله با تهدیدات و تحریم های آمریکا استفاده کرد هرچند شرایط امروز ما در برجام نتیجه مذاکرات و توافق ضعیفی است که صورت گرفته است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان