به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سکینه الماسی در نشست علنی امروز (شنبه، ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه مخالفت بنده با گزینه وزارت راه و شهرسازی به معنای نادیده گرفتن زحمات مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: در مدت وزارت آقای آخوندی برخی موانع مرتفع نشده است که برخی مشکلات ساختاری در برنامه ها و عملکردهای آخوندی در سطح ملی و منطقه ای وجود دارد. نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دلیل موفقیت کشورها در امر توسعه برخورداری از سیستم پیشرفته ناوگان ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای است، افزود: این موضوع نقش فرابخشی در کشورها دارد اما بیشتر جابه جایی های مسافر و بار در کشور از طریق جاده ها انجام می شود و سهم بیش از ۱۶۰ میلیون نفری در جاده ها در جابه جایی مسافر در برابر سهم کمتر از ۲۰ میلیون نفری در بخش هوایی، دریایی، ریلی نشان می دهد که الگوی حمل و نقل به صورت جدی نیازمند تغییر است. وی ادامه داد: سفرهای جاده ای به نسبت حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر بوده و سبب آسیب جدی به تخریب محیط زیست می شود. الماسی خطاب به آخوندی اظهار کرد: از اقدامات شما در توسعه کمی وکیفی راه آهن مطلع بوده اما با این آهنگ رشد تا چند سال دیگر قرار است نسبت نقش ریل به حمل ونقل جاده ای نسبتی منطقی و علمی باشد. وی با طرح این سوال که اولویت بندی توسعه خطوط آهن به استان ها و شهرهای کشور براساس کدام منطق علمی و نیازسنجی صورت گرفته است، افزود: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی ویژه مسافر ایمنی جابه جایی مسافر و کالا در کشور را ارتقاء داد و همچنین وابستگی حمل ونقل و مسافر را به ناوگان فرسوده هوایی به میزان چشمگیری کاهش داد. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه های کشور در جاده ها کشته می شوند و هزاران ایرانی در سوگ عزیزان خود می نشینند، ادامه داد: آیا می دانید به ازای هر یک از مسافرانی که کشته می شوند چه خسارت مادی و معنوی به کشور تحمیل می شود، آیا وزارت راه و شهرسازی در زمینه ارزیابی ریسک های جاده ای کشور شناسایی لازم را صورت داده و درباره خطرات آن مطالعه جامعی انجام داده است. وی یادآور شد: آیا وزارت راه و شهرسازی نقشه ای از پراکندگی تراکم جاده ای، حوادث و سوانح جاده در دست دارد، به نظر می رسد که ضرورت دارد که نسبت به ساخت جاده ها متناسب با نیازسنجی ها و حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز اقدام شود گرچه در سالیان گذشته شاهد کاهش تلفات جاده ای بوده ایم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته ایم. نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس دهم با بیان اینکه صنعت ساختمان در سال های آخر دولت دهم به دلیل سیاست گذاری های نادرست اقتصادی با رکود بی سابقه ای مواجه شده است، افزود: متاسفانه جثه سهمگین رکود بر این بخش اقتصادی ایران همچنان سایه افکنده و سیاست های دولت یازدهم گره فرو بسته را نگشوده است اگرچه رونق و رکود این صنعت تابع متغیرهای دیگری نیز بوده اما پرسش اساسی این است در این شرایط سخت دوران گذار آیا باید به جامعه نظام مهندسی کشور آن هم با جمعیت ۴۹۰ هزار نفری متخصص و اهل فن این حوزه تکیه کرد یا بالعکس به تصمیماتی مانند تدوین و تصویب آئین نامه اجرایی کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود ۲ سال مخالفت های پی در پی سازمان مهندسی که نه تنها به بدنه کارشناسی لطمه جدی وارد کرد بلکه به طور قطع با اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون شهرداری ها و قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان در تضاد است. وی ادامه داد: شاید در جواب بگویید که ما توافق کرده ایم اما به توافق خود نیز پایبند نبوده و دغدغه جدی مردم به ویژه در رفع مشکلات حوزه مسکن جوانان به گونه ای بوده که حق برخورداری از مسکن که در قانون اساسی آمده به خوبی ادا نشده است، البته این به معنای الزام حضور مستقیم دولت در ساخت و تحویل مسکن نیست و به نظر می رسد که نقش دولت می تواند سیاست گذاری و نظارت باشد. الماسی با بیان اینکه آنچه که موجب دل نگرانی مردم شده این بوده که احساس می شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده است، تصریح کرد: گاهی صداهای مختلفی از دولت به گوش می رسد از سخنان چند روز گذشته رئیس جمهور اینگونه استنباط شد که در دولت این بار اختلاف نظرهای جدی در حوزه مسکن وجود دارد لذا باید به صورت شفاف مشخص شود که سیاست های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم چگونه است چرا که جوانان منتظرند تاثیر همین سیاست ها را به صورت آشکار و ملموس حس کنند. وی با اشاره به اینکه ایران بر روی گسل زلزله قرار گرفته است، افزود: شهادت تاریخ همواره این را بیان می کند که بر اثر عارضه نامهربان زلزله جان های بسیاری گرفته شده آیا برای مقابله با خسارت های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم سازی و اصولی سازی وجود دارد. الماسی ادامه داد: در بازسازی بافت های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نشده و بسیاری از شهرها در صورت بروز زلزله به صورت جدی آسیب می بیند البته این مهم نیازمند هماهنگی ها و همکاری های فرابخشی است اما اگر به چنین چیزی دست نیافته ایم دلیل آن خلاء قانونی یا عدم اجرای قانون است. وی با بیان اینکه بوشهر قلب اقتصاد ایران است، اظهار کرد: نفت، دریا، گاز، انرژی، تجارت، نخیلات و صدها و ده ها فرصت پیدا و پنهان از این استان موقعیتی خاص و منحصر به فرد نه تنها در اقتصاد ایران بلکه در این کره خاکی ساخته است، اما در معادله صرفه و سود آن وزارتخانه عظیم توسعه زیرساخت های بوشهر محلی از اعراب ندارد. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تنها بندر جنوبی ایران که کوتاه ترین فاصله تا مرکز داشته با ۴ کشور به تنهایی هم مرز بوده، ۹۳۷ کیلومتر مرز مشترک با خلیج فارس داشته بزرگترین پایانه های نفتی در این استان بوده، پارس جنوبی و پارس شمالی نگین سربلندی و افتخار ایران را در آغوش خود دارد و در یک کلام بوشهر ایران کوچک بوده که توسعه آن، توسعه ایران عزیز را به همراه دارد. وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال پیش عملیات اجرایی خط آهن بوشهر آغاز شده است، ادامه داد: با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت خدادادی در این استان که از هر نقطه کشور ضرورت ایجاد خط آهن را مبرهن تر می کند، اما در پرونده کاری آخوندی خطی برای اجرای آن متصور نشده و هر چه بوده در حد حرف و شعار است. الماسی یادآور شد: اتوبان جم به فیروزآباد و دیر به بوشهر در پستوی فراموشی قرار دارد. وی با بیان اینکه سیراف ۲۱ قرن پیش پایتخت دریایی تمدن بوده است، افزود: تجارت در این سرزمین بیش از ۲۰ قرن قدمت دارد، طرح ایجاد بندر پارس مدت مدیدی بوده که از دولت دوم اصلاحات در دستورکار بوده اما در عمل به این مهم پرداخته نشده است. الماسی خطاب به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: نقش توسعه حمل و نقل ریلی، جاده ای و بندری در مدیریت شما چیست در حالی که کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران با احداث ده ها بندر بزرگ و توسعه یافته و شبکه های وسیع و پیشرفته ریلی با جدیت مدعی افزایش سهم حمل و نقل خود در دنیا و منطقه هستند. وی اظهار کرد: حتی اگر به باور برخی افراد دو بار استیضاح آخوندی دلایل سیاسی داشته باشد اما بخش زیادی از دلایل این دو استیضاح ضعف های مدیریتی بوده که تاکنون مرتفع نشده است. الماسی با اشاره به برخی ضعف های مدیریتی آخوندی افزود: ضعف مفرط در استفاده از نوآوری های علم و ارتباطات و تکنولوژی، آی تی و آی سی تی در ناوگان جاده ای و ریلی و هوایی و دریایی، پیگیری ضعیف جهت تخصیص و پرداخت اعتبارات، بدهی بالا به پیمانکاران، عدم راه اندازی خط تولید ریلی، ضعف در برخی ادارات کل و ادارات در بنادر که ظرفیت های بالای بنادر در خلیج فارس، خزر و عمان را نادیده گرفته است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جانب جامعه ارزشمند زنان از سپردن مسئولیت سرپرستی یکی از تخصصی ترین جایگاه های مدیریتی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به بانوی دانا و توانا قدردانی کنم
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان