به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، غلامحسین شافعی در آئین افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری مشهدمقدس، ضمن تقدیر از برگزاری این نمایشگاه برای دومین بار در مشهد اظهار داشت: در سال های گذشته مشکلاتی برای برخی موسسات اعتباری و پروژه های بزرگ مشارکتی در استان خراسان رضوی اتفاق افتاد که رغبت سرمایه گذاران را برای حضور در این استان کاهش داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: آنچه جالب توجه است این بوده که پروژه ها و یا سایر مسائلی که در این باره در استان خراسان رضوی روی داد، روزی به عنوان الگوهای موفق و تحول در سرمایه گذاری از آن ها یاد می شد و بعد از گذشت بازه زمانی نقاط منفی آن ها آشکار شد، بنابراین امیدواریم هر نوع فرصت سرمایه گذاری برای هر کجای کشور، با نگاه هم فرصت و هم تهدید واکاوی شود چون در صورت شکست، جذب سرمایه گذاری و اعتمادسازی دوباره با مشکل مواجه می شود.

شافعی با اشاره به چالش ها و مباحثی که در حوزه بانکی کشور وجود دارد، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما سهم بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کوچک است و این موضوع باید به عنوان نقطه کور در اقتصاد مورد توجه قرار گیرد، هم اکنون سهم بازار سرمایه در اقتصاد 5 تا 6 درصد است و برای تامین مالی بیشتر نگاه ها به سمت بانک هاست.

وی تصریح کرد: اقدامی که بانک ها در تمام دنیا انجام می دهند دقیقا همان نقطه هدفی است که در سیاست های اقتصاد مقاومتی ذکر شده، به این صورت که باید مردمی کردن اقتصاد را مورد توجه قرار داد و سرمایه های خرد را تجمیع و در جهت توسعه اقتصادی به حرکت درآورد، اما متاسفانه در دهه گذشته در کشور ما بانکداری به این شکل نبوده و علیرغم جمع آوری سرمایه های خرد اما این سرمایه ها در تولید هزینه نشده و به سمت دلالی سوق پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه بانک ها و بنگاه های اقتصادی باید به صورت دو شریک و در کنارهم فعالیت کنند، گفت: رابطه بانک ها و بنگاه های اقتصادی باید به صورت دو تکیه گاه باشد چون در صورت بروز مشکل برای فعالان اقتصادی قطعا بانک ها نیز دچار ضرر و زیان می شوند.

شافعی، راهکارهایی که در برنامه ششم توسعه درباره بازار سرمایه عرضه شده را نقطه قوتی برای جذب سرمایه ها دانست و اظهار داشت: بخش اصلی توسعه اقتصادی با توجه به بازار سرمایه محقق می شود و در این راستا نیازمند اطلاع رسانی صحیح و تعریف این نوع فرصت سرمایه گذاری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است به عنوان فعالالان اقتصادی در طول دوران ها کمتر شاهد قدرت بانک مرکزی بوده ایم اینکه قادر باشد سیستم بانکی را به رعایت بخش نامه ها ملزم کند و اکثراً شاهد بودیم که بانک ها این دستورالعمل ها را اطاعت نمی کنند و همه به خوبی می دانیم که کمتر اتفاق افتاده بانکی همان نرخ سود تسهیلات را اعمال کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شد که بانک مرکزی باید نظارت خود را افزایش دهد، چون در حال حاضر بانکی وجود ندارد که سود تسهیلات 18 درصدی به تولید دهد.

شافعی با تاکید بر اینکه ظرفیت اقتصادی ایران نیازمند این تعداد بانک و موسسه مالی و اعتباری نیست، عنوان کرد: بانک ها و موسسات باید با یکدیگر ادغام شوند البته دولت مصمم است تا اقتصاد را از وضعیت فعلی تغییر دهد که امیدواریم این موضوع نیز مدنظر وزیران قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بنا بر گفته بسیاری از اقتصاددانان بزرگ دنیا از سال 2025 اقتصاد را بین مرزهای چین و هند پیدا می کنید که بر این اساس 67 کشور دنیا به دنبال احیاء راه ابریشم هستند و با توجه به موقعیت استان خراسان رضوی در این مسیر، مسئولان باید به دور از تفکرات حزبی و جناحی از هم اکنون اقدامات لازم را انجام دهند.

نظام اقتصادی کشور در حال خروج از اتکای تنها به منابع بانکی است

معاون استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه در گذشته در بازار قدیم رسم بود که اگر شخصی دچار مشکل می شد، دیگر بازاریان به وی توصیه می کردند از نقطه ای که سقوط کرده دوباره فعالیت خود را آغاز کند، گفت: نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و فرصت های سرمایه گذاری نیز مصداق رسم گذشته در بازار است. خراسان رضوی مانند سایر استان ها دارای فراز و فرودهایی است و بی نظمی هایی در نظام مالی آن به وجود آمد که در این نظام مالی آثار و نتایج متفاوتی را برجای گذاشت.

محمدمهدی مروج الشریعه با بیان اینکه در چرخه بازار سرمایه 3 رأس مثلث بانک، بورس و بیمه هستند که بورس مصداق بازار سرمایه گذاری و بیمه و بانک نقش استارت آپ ها را برعهده دارند،  بیان کرد: بانک، بورس و بیمه باید در یک جهت دهی و هم افزایی در نظام اقتصادی حرکت کنند چراکه با این کار کشور روبه جهش، پیشرفت و توسعه حرکت می کند و اگر این کار میسر نشود، شاهد مشکلاتی در آینده خواهیم بود.

وی اظهار داشت: اگر در یک نظام سرمایه گذار و تولیدکننده دچار مشکل شود و ورشکست شده یا تولیدش کاهش پیدا کند، سیستم بانکی نخستین مکانی است که زیان می بیند. برخی شرکت ها روش های نوین را برای تامین منابع مالی در چرخه اقتصادی کشور مدل سازی کرده اند و در حال پیاده سازی آن هستند.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نظام اقتصادی کشور در حال خروج از اتکای تنها به منابع بانکی است، گفت: امروز نحوه تامین مالی و چرخه رونق سرمایه و صندوق های اعتباری همان استارتاپ هایی هستند که می توانند در تامین منابع مالی و رونق اقتصادی کشور نقش ایفا کنند.

مروج الشریعه بیان کرد: خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهدمقدس از نقاط مهم تولید پول در کشور هستند و دلیل آن وجود چندین میلیون گردشگری است که سالانه وارد مشهد می شود اما این گردش مالی چشم انداز مناسبی از جهت ورود چندین میلیون گردشگر به مشهد ندارد و تا زمانی که چشم اندازی ترسیم نشود، نمی توان شاهد به وجود آمدن درآمد پایدار و مطمئنی از این صنعت بود.

وی با بیان اینکه امروز صندوق اعتباری پروژه های مسکن بهترین تامین منابع مالی مسکن است، تصریح کرد: خراسان رضوی ظرفیت بالایی دارد و نیازمند تغییر نگاه هستیم و باید نگرش ها را اصلاح کرد و روش سنت گذشته را تغییر داد چراکه با این روش نمی توان به شتاب و پیشرفتی که جهان دارد به آن رسید. قطعا دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری می تواند گامی مثبت برای تغییر این نگاه سنتی به نظام مالی باشد.

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه؛ فرصتی برای شفاف سازی است

همچنین مهرداد جهانتاب مجری برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری مشهدمقدس در این مراسم اظهار داشت:  نمایشگاه بورس، بانک و بیمه؛ فرصتی برای شفاف سازی است. هدف نمایشگاه، ارتباط نزدیک تر با سهامداران، شفاف سازی فعالیت ها و تبادل اطلاعات با فعالان اقتصادی است.

وی افزود: مهم ترین دستاورد نمایشگاه چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی، تبیین هرچه بهتر جایگاه محوری نظام مالی در عرصه اقتصادی کشور و معرفی ظرفیت ها و فرصت های فراوان موجود در این نظام در حوزه های تامین مالی و سرمایه گذاری است. در واقع، برگزاری نمایشگاهی در این وسعت، به وضوح این پیام مهم را می رساند که امروز، نظام مالی و به ویژه بازار سرمایه، حرف های زیادی برای ارائه در عرصه داخلی و بین المللی دارد.

مجری برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری مشهدمقدس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهر مقدس مشهد هر ساله میزبان حجم وسیعی از توریسم داخلی و بین المللی و زائران از نقاط مختلف جهان است، مقوله سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی و فرهنگی برای این شهر با یکدیگر پیوند خورده است.

وی ادامه داد: از سوئی دیگر مشهدمقدس در سال 2017 "پایتخت فرهنگی جهان اسلام" است، از همین حیث لزوم توجه بیشتر در زمینه های سرمایه گذاری در راستای توسعه امکانات شهری و رفاهی برای توریسم و زائران بیش از پیش احساس می شود که برگزاری نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری بستری مناسب برای جذب سرمایه های خرد و کلان در راستای سرمایه گذاری مطمئن، پربازده و قابل اعتماد در این استان است.

جهانتاب تصریح کرد: در نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری تلاش شده کارگزاری های بورس به مردم معرفی شوند زیرا مطمئن ترین بازار برای جذب سرمایه های خرد هستند که از آن ها غفلت شده است. تنها باید اشاره ای کوچک داشته باشیم به این نکته که برقراری ارتباطات جدید بین نهادها و شرکت های سرمایه گذاری، معرفی بیشتر بانک ها و ظرفیت های بورس به مردم، مکاتبه با چندین شرکت سرمایه گذاری خارجی، افتتاح بیش از صدها حساب جدید از سوی مردم در بانک ها و فعالیت بیشتر کارگزاری های بورس استان از دستاوردهای این نمایشگاه در سال گذشته بود.

مجری برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری مشهدمقدس اضافه کرد: در این نمایشگاه سعی کرده ایم تا با دعوت از بانک های مجاز و آگاه سازی مردم نسبت به فعالیت های موسسات مالی غیرمجاز، بسترهای هدایت نقدینگی به سوی موسسات مجاز را فراهم کرده و مردم را نسبت به عواقب سرمایه گذاری در موسسات مالی غیرمجاز آگاه کنیم. همچنین از آنجا که مردم هنوز تصور می کنند بهترین سرمایه گذاری در ایران، سرمایه گذاری در بخش زمین و مسکن است، با توجه به اینکه کاهش قیمت نفت در چند سال آینده قیمت زمین و مسکن چندان گران نخواهد شد، قاعدتاً بهترین مکان برای سرمایه گذاری بورس است بنابراین در این نمایشگاه سعی شده تا مردم را درباره مزایای ورود به بورس اگاه کنیم.

جهانتاب معرفی محصولات و توامندی شرکت های حاضر در بورس، فرهنگ سازی عمومی و بالا بردن سواد مالی اقشار جامعه، ارتقای صنعت مالی کشور و بالابردن سطح تعاملات بین شرکتی، ارتقای سطح تعاملات بین المللی صنعت مالی ایران با کشورهای همسایه، جلب توجه جامعه به صنعت مالی در زمان برگزاری نمایشگاه، به وجود آوردن فضای تعامل و مذاکره و جذب علاقه مندان، متخصصان و فعالان صنعت مالی زیر یک سقف را تنها بخشی از اهداف برگزاری نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری مشهد مقدس عنوان کرد.

وی افزود: سال گذشته نخستین نمایشگاه بانک، بورس، بیمه و فرصت های سرمایه گذاری با 28 غرفه در مساحتی 1090 مترمربعی برگزار شد حال آن که امسال با رشدی 100 درصدی با 70 غرفه در مساحتی 1700 مترمربعی برگزار می شود از همین حیث تعداد بازدیدکنندگان که سال گذشته حدود 18 هزار نفر بود امسال به بیش از 70 هزار نفر خواهد رسید.

جهانتاب در خاتمه اظهار امیدواری کرد دومین نمایشگاه بانک، بورس، بیمه مشهدمقدس با حضور اصحاب صنعت مالی کشور، مشهد را به جایگاه واقعی خود در بازار سرمایه برساند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان