به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، کره شمالی یکشنبه -12 شهریور - ششمین آزمایش هسته ای خود را  آزمایش کرد. این آزمایش که از آن بمب هیدورژنی پیشرفته  یاد می شود، قابلیت حمل بر روی موشک دوربرد را دارد و  قدرت آن 10 برابر بیشتر از آزمایش قبلی کره شمالی بوده است. هدف پیونگ یانگ از آزمایش هسته ای جدید چیست؟ بمب هیدروژنی کره شمالی برای آمریکا تهدید  است یا فرصت؟ این آزمایش چه تاثیری در معادلات شبه جزیره کره خواهد داشت؟ آمریکا برای خروج از بن بست  بحران شبه جزیره کره با چه گزینه هایی روبرو است؟ در مقاله پیش روی به برخی از این پرسش ها پاسخ داده می شود.

* مختصات فنی بمب هیدروژنی کره شمالی


کره شمالی روز یکشنبه -12 شهریور- ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته ای خود را انجام داد. همه شش آزمایش هسته ای این کشور در سایت زیرزمینی «پانگی-ری» واقع در کوهستان های این کشور انجام شده است. آزمایش کره شمالی موجب وقوع زمین لرزه 6.3 ریشتری در بخش هایی از این کشور شد. مقامات کره جنوبی و ژاپن نیز انفجار این بمب هیدروژنی را 10 برابر قوی تر از پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی که سال گذشته انجام شد، توصیف کردند. سازمان نروژی نظارت بر وقوع زمین لرزه نیز پس از بررسی زلزله ناشی از این انفجار، قدرت آن را 120 کیلوتُن اعلام کرد. این در حالی است که قدرت بمب «پسربچه» که در سال 1945 در هیروشیمای ژاپن فرو ریخت 15 کیلوتن و قدرت بمب «مرد چاق» که در پایان جنگ جهانی دوم در ناکازاکی ژاپن فرود آمد، 20 کیلوتن بوده است. در این باره «کیون وای سو»، استاد مهندسی هسته ای دانشگاه ملی سئول درباره قدرت بمب هیدروژنی کره شمالی گفت: مقیاس قدرت این بمب به حدی بوده که هرکسی می تواند هیدروژنی بودن آن را تایید کند. در این باره «دیوید آلبرایت»، فیزیکدان و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن  نیز گفت: رسیدن به این سطح تولید بمب های هیدروژنی به تجهیزات پیشرفته ای نیاز دارد. سطحی که کره شمالی به آن دست یافته و می تواند شهرهای بزرگ دنیا را تهدید کند. در نهایت عبدالقدیر خان  پدر بمب اتمی پاکستان در این باره گفته که بمبی با این قدرت می تواند هر شهری را در یک چشم به هم زدن ویران کند. 'در واقع بمب های هیدروژی از بمب هسته ای بسیار قوی تر هستند و اگر به فرض، یک بمب هسته ای بتواند منطقه ای به شعاع یک و نیم تا دوکیلومتر را ویران کند، یک بمب هیدروژنی می تواند یک شهر را کاملا نابود کند.


* واکنش ها به ششمین آزمایش بمب هسته ای کره شمالی


پس از آنکه کره شمالی آزمایش یک بمب هیدروژنی را موفقیت آمیز خواند، جامعه جهانی نسبت به آن واکنش نشان داد. آزمایش بمب هیدروژنی در کره شمالی، واکنش های بین المللی از سراسر جهان در پی داشته است.


1-آمریکا


بلافاصله بعد از آزمایش  جدید هسته ای کره شمالی، در روز یکشنبه-12شهریور - نشستی در 'اطاق تعیین موقعیت' کاخ سفید با حضور ترامپ و دستیارانش برای بررسی مسئله کره شمالی تشکیل شد و در جریان آن با 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن هم در یک تماس تلفنی مشورت شد. ترامپ دقایقی قبل از تشکیل نشست در پیام توییتریش نوشت: ««کره شمالی یک آزمایش هسته ای بزرگ انجام داده است. گفتار و کردار آنها کماکان برای ایالات متحده بسیار پرمخاطره و خطرناک است. کره شمالی، کشوری سرکش است که باعث شرمساری چین شده؛ [پکن] در تلاش است که کمکی انجام دهد، اما موفقیت اندکی به دست می آورد. کره جنوبی هم دارد به این درک می رسد که همان طور که به آنها گفته ام، صحبت از مماشات با کره شمالی کارساز نخواهد بود. آنها فقط یک چیز می فهمند!»در این میان  ' جیم متیس' وزیر دفاع آمریکا بعد از تشکیل نشست اضطراری در 'اطاق تعیین موقعیت' ، به کره شمالی هشدار داد 'هرگونه تهدیدی علیه آمریکا و تمام قلمروات آن شامل جزایر «گوام» و یا تهدید علیه متحدان آمریکا با یک پاسخ عظیم نظامی روبرو خواهد بود'.


2- اتحادیه اروپا


امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از جامعه بین المللی، بویژه شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا درخواست کرده تا با جدیت بسیار به آزمایشهای هسته ای کره شمالی واکنش نشان دهند. در همین حال، رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه درباره بحران کره شمالی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفتگوی تلفنی داشت. دو طرف در بیانیه ای مشترک تاکید کردند که «رفتار تحریک آمیز» رهبر کره شمالی وارد دور تازه ای شده است. «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا نیز در واکنش به آزمایش اخیر بمب هیدروژنی کره شمالی گفت، جامعه جهانی باید از طریق افزایش فشارها، مانع تداوم اقدامات بی ثبات کننده این کشور شود.وی افزود، آخرین اقدام کره شمالی، فاقد حس مسئولیت و تهدیدی علیه جامعه جهانی به شمار می رود. نخست وزیر بریتانیا یاد آور شد، در چارچوب تهدیدهای ناگوار ناشی از اقدامات خطرناک و غیرقانونی کره شمالی، هفته گذشته با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن گفت وگو کرده که در آن، هر دو طرف برلزوم اقدامات سخت گیرانه تر شامل افزایش روند اعمال تحریم های جاری و تدابیر جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید داشتند. در همین حال فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این آزمایش را نپذیرفتنی و رفتاری تحریک آمیز دانسته است. وی همچنین از این کشور خواسته با جامعه جهانی یک «گفتگوی راستین و معنا دار» را آغاز کند. خانم موگرینی همچنین تاکید کرده است: «پیام اتحادیه اروپا روشن است. کره شمالی باید برنامه های هسته ای و موشکی خود را به گونه ای بازگشت ناپذیر و ملموس کنار بگذارد.»


3- آژانس بین المللی انرژی اتمی وناتو


سازمانهای بین المللی به رویداد هسته ای در کره شمالی واکنش نشان دادند. آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای آزمایش هسته ای کره شمالی را «بسیار تاسف بار» خوانده و آنرا «نقض کامل» خواسته های بین المللی خوانده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز رفتار «بر هم زننده ثبات» پیونگ یانگ را نگران کننده خواند. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اقدامات پیونگ یانگ را تهدیدی برای صلح منطقه و کشورهای جهان خواند.


3- کره جنوبی :


رئیس جمهور کره جنوبی، خواستار «شدیدترین پاسخ ممکن» به این آزمایش شد و گفت: بایستی با اقدامات بیشتر از جمله تحریم های شورای امنیت، پیونگ یانگ را بیش از پیش منزوی کرد.


4- چین و روسیه :


وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه ای اعلام کرد، آزمایش اخیر کره شمالی منافع و امنیت چین را به خطر می اندازد و پیونگ یانگ نباید با این گونه آزمایش ها به امنیت منطقه لطمه بزند. چین، بار دیگر از کره شمالی خواست؛ مذاکرات 6 جانبه (شامل کشورهای روسیه، چین، آمریکا و دو کره) را که از سال 2008 تاکنون متوقف شده از سرگیرد. روسیه هم آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی را «نگرانی بزرگ و جدی» خواند.


* نشست اضطراری شورای امنیت درباره بمب هیدروژنی کره شمالی


پس از آزمایش جدید هسته ای کره شمالی  به درخواست آمریکا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی، شورای امنیت ساز مان ملل نشست اضطرای انجام داد. اگر چه در این نشست همه اعضای شورای امنیت در تقبیح  آزمایش جدید کره شمالی صدای واحدی داشتند، اما به دلیل تفاوت دیدگاه اعضای شورای امنیت درباره نحوه برخورد با پیونگ یانگ، این نشست بدون نتیجه پایان یافت.


آنچه مسلم است اینکه بازیگران درگیر در بحران کره شمالی تنها محدود به شبه جزیره کره و دو کشور شمالی و جنوبی در این شبه جزیره جنجالی نیست و علاوه براین ژاپن، چین، روسیه و آمریکا هرکدام با دلایلی خاص همچون دلایل جغرافیایی و یا امنیتی خود را درگیر بحران کره شمالی می دانند. البته در این میان خط کشی و مرز خاصی را می توان میان دو گروه از این بازیگران داشت و در حالی که ژاپن، کره جنوبی و آمریکا را در جبهه مقابل و به شدت مخالف کره شمالی قرار داد، اما روسیه و چین را به عنوان دو بازیگر نزدیک به کره شمالی معرفی کرد.


واکنش هرکدام از این دو گروه نسبت به تحولات هسته ای کره شمالی متفاوت است، همان گونه که اهداف هر کدام نیز متفاوت می باشد. براین اساس قابل پیش بینی است که حداکثر تلاش آمریکا با حمایت ژاپن و کره جنوبی مترکز بر اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی خواهد بود. آمریکا اشاره ای به قطعنامه مورد نظرش نکرده اما در تحریمی که کمتر از 20 روز پیش از طریق شورای امنیت علیه کره شمالی و با رای مثبت چین و روسیه وضع کرد، انتظار داشت تا بتواند درآمد کره شمالی را از صادرات به خارج از کشور به یک سوم کاهش دهد، اما حال آزمایش بمب هیدروژنی جدید کره شمالی نشان داد، تحریم اخیر هیچ نتیجه ای دربر نداشته است.


براین اساس حال ممکن است آمریکا بخواهد با هدف فشار بیشتر بر پیونگ یانگ به سراغ تحریم واردات نفت خام و محصولات پتروشیمی به کره شمالی رود. به گفته رسانه های غربی  دولت آمریکا در پیش نویس قطعنامه ای که  بعد از آزمایش جدید هسته ای کره شمالی تقدیم شورای امنیت سازمان ملل کرده خواستار مصادره دارایی های رهبر کره شمالی شده است. این قطعنامه همچنین به دنبال وضع تحریم های نفتی علیه کره شمالی و ممنوع کردن صادرات منسوجات این کشور است. اما پیش نویس جدید آمریکا به دلیل  ملاحظات چین و روسیه با تغییراتی روبرو شد و در نهایت یک هفته بعد  - در 20 شهریور -به صدور قطعنامه دیگر شورای امنیت سازمان ملل منجر شد.


این نهمین قطعنامه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی از سال 2006 تاکنون به شمار می رود که به اتفاق آراء تصویب می شود. این قطعنامه کره شمالی را از دو منبع مهم درآمد یعنی "فروش منسوجات و در آمد نیروی کارگری آن در خارج" محروم کرد. البته چین و روسیه بر اهمیت از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات با کره شمالی و خودداری از دامن زدن به تنش ها تاکید کردند.  پکن و مسکو پیشنهاد تعلیق دوجانبه، یعنی تعلیق آزمایش های موشکی بالستیک و هسته ای کره شمالی را در ازای تعلیق تمرین های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی به منظور کمک به آغاز مذاکرات، مطرح کرده اند. موضوعی که با مخالفت نماینده آمریکا در ساز مان ملل روبرو گشت و تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کردند که چین و روسیه با ورود به بحران شبه جزیره کره، مستقیماً پیونگ را تحت فشار قراردهند. البته این پیشنهاد نیز با پاسخ منفی مقامات چین و روسیه مواجه شد. سفرای روسیه و چین در سازمان ملل با درخواست آمریکا مبنی بر برخورد مستقیم با پیونگ یانگ مخالفت و بر لزوم حل مسئله هسته ای کره شمالی از راه مذاکره تاکید کردند.


* ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی و سناریوهای پیش روی آمریکا


آزمایش 12 شهریور پیونگ یانگ  ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی محسوب می شود. اکنون این پرسش مطرح می شود که آمریکا برای خروج از بن بست بحران شبه جزیره کره با چه گزینه هایی روبرو است؟ به عبارت دیگر بعد از آزمایش هسته ای جدید کره شمالی چه سناریوهایی در برابر پیونگ یانگ در پیش روی دارد؟ اگر چه بعد از آزمایش جدید هسته ای کره شمالی، برخی در آمریکا – مثل جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل - بر این باورهستند که برای مهار پیونگ یانگ باید از طریق کره جنوبی به کره شمالی  باید حمله کرد، اما این سوال مطرح است که گزینه نظامی  آمریکا در شبه جزیره کره چقدر  قابلیت اجرایی دارد؟ و آیا می تواند آمریکا را از بن بست موجود در شبه جزیره کره خارج سازد؟ به اعتقاد اغلب ناظران سیاسی، در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در برابر کره شمالی  3 گزینه بیشتر در پیش رو ندارد:


1- جنگ با پیونگ یانگ که به یک قدرت هسته ای مجهز به موشک های بالستیک دوربرد تبدیل شده است.


2-  پذیرش کره شمالی به عنوان یک قدرت هسته ای و آمادگی به سازش با پیونگ یانگ.


3- پیدا کردن راهی برای حذف کیم جونگ اون و رهبران ارشد نظامی و فروپاشی از درون حکومت کره شمالی .


* بمب هیدروژنی کره شمالی برای آمریکا؛ تهدید یا فرصت


اگر چه آزمایش جدید کره شمالی در روزهای اخیر با واکنش مقامات غربی و شبه جزیره کره مواجه شده، اما به اذعان بسیاری از کارشناسان و رسانه های غربی، بمب هیدروژنی پیونگ یانگ باعث شده تا این کشور به یک قدرت  هسته ای تبدیل شود و آمریکا  باید با پرهیز از رویکرد سخت در شبه جزیره کره، بایستی با پذیرش قدرت جدید هسته ای کره شمالی، در صدد همکاری با این کشور برآید:


الف) نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی به موضوع آزمایش های هسته ای کره شمالی پرداخته و ضمن اشاره به فرایند ساخت بمب توسط این کشور و چالش های پیش روی ایالات متحده نوشته است: دونالد ترامپ می تواند هر آنچه می خواهد، فریاد زند، ولی ما هم اکنون در جهانی زندگی می کنیم که قدرت آمریکا نسبت به قبل بسیار کمتر شده است.کره شمالی دارای ذخایر زیادی از سلاح های هسته ای است که می تواند موشک های بالستیک این کشور را مسلح کند، از جمله موشک های بالستیک بین قاره ای جدید که قادر به حمله به ایالات متحده هستند؛ بدان معنا که بازی به پایان خود رسیده است.


فارن پالیسی در ادامه به دو ارزیابی موجود در مورد توان هسته ای کره شمالی اشاره کرده و نوشته است: دو ارزیابی واقعی در مورد سلاح های هسته ای کره شمالی وجود دارد؛ یکی از گزارش ها که در 28 ژوئیه توسط جامعه اطلاعاتی ـ و نه فقط سازمان اطلاعات دفاعی ارائه شده ـ بر خلاف آنچه شما ممکن است شنیده باشید، ارزیابی کرده که کره شمالی سلاح های هسته ای را برای نصب روی موشک های بالستیک تولید کرده است که شامل نصب روی موشک های کلاس« ICBM » نیز می شود. ارزیابی دیگری که در اوایل ژوئیه منتشر شد، اعلام کرد، کره شمالی دارای شصت سلاح هسته ای است، که معمولا بالاتر از آن چیزی است که در رسانه ها برآورد می شود؛ بنابراین، با کنار هم قرار دادن این گزارش ها، روشن است که پنجره خلع سلاح هسته ای کره شمالی توسط دیپلماسی یا اجبار بسته شده است. این نشریه آمریکایی افزود: برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی، پیچیده تر و پیشرفته تر از آن چیزی است که تصور می شود و هم اکنون پیونگ یانگ با داشتن زرادخانه ای عمده از سلاح های هسته ای، شبه جزیره کره و ایالات متحده را جدی تهدید کرده است. فارین پالیسی ادامه داد: کاملاً واضح است که خلع سلاح اتمی کره شمالی از طریق دیپلماسی یا زور امکان ندارد. گزینه نظامی قابل اعتمادی هم وجود ندارد، چون کره شمالی دست کم شصت موشک دارد و حداقل یکی از آن ها می تواند به خاک آمریکا برسد. فارین پالیسی بعد از اشاره به واقعیاتی درباره قدرت اتمی و موشکی کره شمالی که همه تهدیدات جدید علیه آمریکا هستند، در پایان یادداشتش نوشت: «به جهان جدید خوش آمدید. نگویید که به شما هشدار ندادم.»


ب) بحران کره شمالی راه حل نظامی ندارد. این عنوان مقاله روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا است. واشنگتن پست درباره آزمایش جدید کره شمالی و پیامدهای آن می نویسد: چاره ای نداریم، باید بپذیریم.کره شمالی امروز یک قدرت هسته ای و موشکی است. برو برگرد ندارد. حتی اگر هم باورمان این باشد که این رژیم خودنمایی می کند و آنطور هم که وانمود می کند، قوی نیست و اصلا معلوم نیست آیا تا این اندازه در علم و فناوری پیشرفت کرده است یا نه، باز هم تمام این شک و تردیدها چیزی از واقعیت کم نمی کند. بله، کره شمالی حقیقتاً به یک قدرت هسته ای و موشکی تبدیل شده است.کره شمالی صبح روز یکشنبه یک فقره آزمایش زیرزمینی انجام داد و مدعی شد که یک بمب هیدروژنی را آزموده است. این انفجار قویتر از انفجار 6 بمب هسته ای بود که این رژیم پیش از این از سال 2006 تاکنون آزمایش کرده است. بقیه جهان یعنی کشورهای در دایره آمریکا و کشورهای در دایره چین همه مبهوتند و دست پاچه شده اند و نمی دانند با این چالش فزاینده ای که این رژیم سرکش به بار آورده است چه کنند. باید قبول کرد، بحران کره شمالی هیچ راه حل نظامی ندارد. ولوآنکه رئیس جمهوری ' ترامپ' چند هفته قبل واکنش تندی به این بحران بروز داد و از ' آتش، خشم و قدرت صریح، که جهان تا به حال آن را تجربه نکرده است' سخن گفت، باید بپذیریم که گزینه جنگ با کره شمالی کاملاً مردود است. به نوشته واشنگتن پست، دولت ترامپ باید واقعیت را قبول کند و بداند که تنها راه حل دفع این بحران این است که چین و سایر کشورها حقیقتاً در این زمینه احساس مسئولیت کنند و با تحریم و یک سری اقدامات دیگر از قبیل عملیات سایبری و اطلاعاتی، فشار را بر کره شمالی بالا ببرند. شورای امنیت هم اخیراً کره شمالی را هدف تحریم قرار داد، اما این قطعنامه فقط زمانی موثر خواهد بود که چین آن را با جدیت و شدت عملی قوی اجرا کند. چین تا حال که خیلی دل به این کار نداده و بطور جدی پیگیر آن نبوده است.


ج)نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی به موضوع آزمایش های هسته ای کره شمالی پرداخته و ضمن اشاره به فرایند ساخت بمب توسط این کشور و چالش های پیش روی ایالات متحده نوشته است: دونالد ترامپ می تواند هر آنچه می خواهد، فریاد زند، ولی ما هم اکنون در جهانی زندگی می کنیم که قدرت آمریکا نسبت به قبل بسیار کمتر شده است. کره شمالی دارای ذخایر زیادی از سلاح های هسته ای است که می تواند موشک های بالستیک این کشور را مسلح کند، از جمله موشک های بالستیک بین قاره ای جدید که قادر به حمله به ایالات متحده هستند؛ کاملاً روشن است که خلع سلاح اتمی کره شمالی از طریق دیپلماسی یا زور امکان ندارد. گزینه نظامی قابل اعتمادی هم وجود ندارد، چون کره شمالی دست کم شصت موشک دارد و یکی از آن ها می تواند به خاک آمریکا برسد. این بدان معناست که بازی به پایان خود رسیده است.


نتیجه گیری


در مجموع آنچه ذکر شد می توان چنین نتیجه گیری کرد که:


1- به نوشته «فارن پالیسی» کره شمالی امروز یک قدرت هسته ای و موشکی تبدیل شده است؛ در واقع کره شمالی با آزمایش های هسته ای خود به جمع 9 کشور برخوردار از سلاح های هسته ای  پیوسته است. کاملاً روشن است که خلع سلاح اتمی کره شمالی از طریق دیپلماسی یا زور امکان ندارد.


2- نکته بعدی اینکه، ایجاد تنش در منطقه جز بالابردن خطر در شبه جزیره کره نتیجه دیگری در پی نخوهد داشت. همچنانکه به نوشته واشنگتن پست بحران کره شمالی هیچ راه حل نظامی ندارد و دست پاچگی در مقابل اعمال تحریک آمیز این رژیم فقط خطر را تشدید خواهد کرد.


3- امروز آمریکا و متحدان این کشور در منطقه شرق آسیا هیچ ابزار موثری برای مقابله با دولت کره شمالی ندارند و تنها برگ برنده آنها که تحریم های فزاینده بین المللی و تهدید به اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ است، عملا نتیجه ای در برنداشته است.


4- با وجود واکنش به شدت تند غرب و محور واشنگتن، سئول، توکیو اما چین بعد از آزمایش بزرگ بمب هیدروژنی کره شمالی همچنان معتقد است که مذاکرات می تواند نتیجه بخش باشد. در جریان جلسه اخیر شورای امنیت درخصوص کره شمالی، نمایندگان روسیه و چین با وجود محکومیت اقدامات کره شمالی خواستار خویشتنداری و گفت وگو بودند و روسیه اعلام کرد طرفین به جای احساسی برخورد کردن با منطق بیشتری گفت وگو کنند. نماینده روسیه همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست تا نقش پررنگ تری را در این بحران به دست گیرد تا راه حل دیپلماتیک پیدا شود.


5- نکته دیگر در این باره اینکه، رهبر 33 ساله کره شمالی که حدود 6 سال است که زمامداری کره شمالی را بر عهده گرفته است، توانسته است از شکاف منافع بین آمریکا و چین و فرصت ماه های نخست استقرار ترامپ در کاخ سفید و فقدان استراتژی عملی دولت جدید آمریکا علیه پیونگ یانگ، نهایت استفاده را برده و با آزمایش های جدید موشکی و اخیراً هسته ای آماده است تا با دست بالا در پشت میز مذاکره از ایالات متحده آمریکا و کشورهای متحد واشنگتن در منطقه (ژاپن و کره جنوبی) امتیاز بگیرد.


6- به گفته رسانه های غربی دولت آمریکا در پیش نویس قطعنامه ای که  بعد از آزمایش جدید هسته ای کره شمالی تقدیم شورای امنیت سازمان ملل کرده خواستار مصادره دارایی های رهبر کره شمالی شده است. این قطعنامه همچنین به دنبال وضع تحریم های نفتی علیه کره شمالی و ممنوع کردن صادرات منسوجات این کشور است.با این حال مشخص نیست که واشنگتن در ارائه و تصویب قطعنامه تحریمی جدیدش علیه کره شمالی بتواند موافقت "چین و روسیه" را جلب کند. ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه بعد از آزمایش اخیر کره شمالی اعمال تحریم های جدید علیه کره شمالی را بی تاثیر عنوان کرده و افزوده تبادل تهدید نظامی "بی معنی و خطرناک است." از طرف دیگر چین نیز به عنوان بزرگ ترین تامین کننده و فروشنده نفت موردنیاز کره شمالی، بسیار طبیعی است که تحریم نفتی علیه این کشور را به دلیل از دست دادن بازار انحصاری خود نپذیرد. با درک همین ملاحضات جدی است که ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیگر از گزینه نظامی سخنی به زبان نمی آورد و حتی تاکید می کند که گزینه نظامی آخرین  راه حل بحران شبه جزیره کره است .افزون بر این عمده تلاش دولتمردان کاخ سفید در این مدت،  همراه کردن پکن و مسکو برای تحریم های جدید بر ضد کره شمالی معطوف شده است .گزینه ای که به اذعان محافل داخلی آمریکا در مسیر حرکت هسته ای و موشکی کره شمالی خللی به وجود نیاورده است. بر همین اساس برگشت به میز مذاکرات تنها گزینه باقی مانده در پیش روی آمریکاست.گزینه ای که با آزمایش جدید موشکی قاره پیما و ششمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ، کفه ترازو به نفع کره شمالی  سنگینی می کند.


 فرهاد همتی – کارشناس مسائل شرق آسیا


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان