به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که وارد کردن مسائل غیر از برنامه هسته ای ایران به توافق هسته ای برجام، اشتباه است.

وی گفت: «نگرانی ها درباره مسائل غیرهسته ای ایران بایستی توسط ساز و کارهایی که مرتبط هستند مرتفع شوند. درباره موشک های بالستیک، ساز و کارهایی وجود دارند که اجازه استفاده از آنها را می دهند. درباره مسائل حقوق بشر [ایران]، شورای حقوق بشر وجود دارد. در هم آمیختن سیب و پرتقال، اشتباه است، به ویژه در موضوعات حساسی مانند توافق هسته ای ایران.»

وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که علاوه بر روسیه کشورهای اروپایی هم در حال تلاش برای نجات توافق هسته ای هستند.

 نشانه ها حاکی است ترامپ قصد دارد در گزارش بعدی به کنگره کشورش اعلام کند که ایران به توافق هسته ای با گروه 1+5 پایبند نبوده است.

دولت آمریکا به موجب «قانون توافق هسته ای ایران» که در سال 2015 در کنگره آمریکا تصویب شده و به امضای رئیس جمهور وقت این کشور رسید، بایستی هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند. موعد بعدی ارائه این گزارش 15 اکتبر است.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره گزارش های مربوط به مذاکره مجدد در خصوص برجام، آن را رد کرد و گفت: «بازگشایی برجام، چیزی نیست که ما یا دیگر طرف های این توافق خواستار آن باشیم  چنین اقدامی به منزله بی احترامی به توافق خواهد بود.»

 وی همچنین تصریح کرد خروج آمریکا از برجام پیام بسیار نادرستی به کره شمالی ارسال می کند.

لاوروف گفت: «در حال حاضر به کره شمالی گفته می شود اگر از برنامه هسته ای خود دست بکشد، تحریم ها رفع می شوند. اگر توافق ایران فروبپاشد، کره شمالی خواهد گفت چرا باید با شما که به تعهداتتان عمل نمی کنید وارد مذاکره شوم؟»

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان