به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «جان کربی» تحلیلگر امنیت ملی و بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که بعنوان سخنگوی وزارتخانه های خارجه و دفاع آمریکا در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا فعالیت داشت، طی یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه آمریکایی «سی ان ان» تصریح کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به طور قطع هیچ دلیلی برای لغو برجام ندارد.

وی ادامه داد که ترامپ می بایست به توصیه های ژنرال های خود گوش فرا دهد و همچنان توافق هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را حفظ کند.

سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا درباره پیامدهای از بین بردن برجام گفت: «کناره گیری کردن در شرایط کنونی از برجام، بر اعتبار آمریکا تأثیر می گذارد  و پیام راهبردی اشتباهی را ابلاغ می کند».

در این یادداشت آمده است، در جلسه استماع روز سه شنبه کمیته نیروهای مسلح سنا، معتبرترین و متفکرترین عضو تیم امنیت ملی ترامپ که رفتار بسیار سنجیده ای دارد، گفت که معتقد است برجام به بهترین شکل در راستای منافع آمریکا است.

وی ادامه داد، این ژنرال، «جیمز متیس» همان وزیر دفاع آمریکا بود.

کربی اینگونه نوشت، اگر این جلسه را از دست دادید، این حرف هایی است که در آن زده شد:

سناتور «آنگوس کینگ» اینگونه گفت: «آیا معتقدید که باقی ماندن در برجام در حال حاضر در راستای منافع امنیتی ما است؟ این یک سؤالی است که جواب آن آری یا خیر است».

متیس پاسخ داد: «بله سناتور، هست».

کربی ادامه داد، مردی که مسئول تضمین آمادگی نظامی ما برای دفاع از کشور است، به وضوح گفت که معتقد است که یک راه برای تحقق این هدف، حفظ برجام است.

بر اساس این گزارش، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز در تصدیق حرفهای متیس گفت که ایران توافق هسته ای را نقض نکرده است و برجام «گسترش توانمندی هسته ای ایران را به تعویق انداخته است».

این مقام سابق دولت اوباما ادامه داد که برجام ایران را به تعهدات دائمی مبنی بر اینکه هرگز تسلیحات هسته ای را دنبال نکند، متعهد کرده است. این مسئله صحت دارد که محدودیت های خاصی بعد از یک بازه زمانی برای ایران تسهیل می شود اما نظام بازرسی ها تا ابد برجای خود باقی است و اگر ایران برای تقلب کردن تلاش کند، ما از آن مطلع می شویم و تمامی تحریم های هسته ای که لغو شده بود، مجدداً برجای اول خود بازمی گردد.

در این یادداشت نوشته شده است، هفته گذشته، دانفورد، همچنین به سناتورها گفت که درباره تأثیری که کناره گیری آمریکا از برجام بر اعتبار واشنگتن خواهد گذاشت نگران است.

کربی ادامه داد، دانفورد در جملاتی که احتمالاً اشاراتی به کره شمالی دارد، گفت: «برای من قابل فهم و توجیه است که پایبندی ما به توافقاتی که امضا کردیم تا زمانیکه نقضی صورت نگرفته است، بر تمایل دیگران برای امضای توافقات تأثیر خواهد گذاشت».

وی توضیح داد، دانفورد در واقع احساسات ماه گذشته ژنرال «جان هیتن» فرمانده فرماندهی راهبردی آمریکا را منعکس کرد که به مخاطبان اندیشکده «هادسن» گفته بود، وقتی ایالات متحده آمریکا، توافقی را امضا می کند، «وظیفه ما پایبندی به مفاد آن توافق است».

کربی سپس اینگونه گفت، سخت است که با وجود تمامی این موارد و گفته های رهبران ارشد نظامی وی، ترامپ بتواند از این توافق خارج شود یا حتی حاضر نشود هفته آینده پایبندی ایران را به برجام تأیید کند.

کربی نوشت، ما هم اکنون شاهد گزارشاتی هستیم مبنی بر اینکه ترامپ در تلاش است به نوعی تقسیم وظایف کند و به موجب آن حاضر نشود پایبندی ایران به برجام را تأیید کند و قصد دارد تصمیم گیری درباره وضع یا عدم وضع تحریم ها علیه ایران را به کنگره محول کند.

وی ادامه داد، این مصداق سناریوی «هم خدا را می خواهد و هم خرما را می خواهد» است که به طور قطع که حس خوبی به رئیس جمهور آمریکا می دهد اما به یک توافق واقعی پایان می دهد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا گفت، ترامپ به طور قطع معتقد است که باید کاری کند اما آن کار نباید انجام شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی که یک هیأت بین المللی است و طبق مفاد برجام مسئولیت تأیید پایبندی ایران به توافق را دارد، تاکنون در تمامی گزارشات سه ماهه خود، وظیفه اش را انجام داده است.

کربی ادامه داد که تصمیم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام در واقع در تناقض با عقاید و نظرات ژنرال های خود وی می باشد.

وی در بخشی از گزارش خود نوشت که امیدواریم که ترامپ این مسائل را به ذهن بسپارد که هیچ مشکلی در خاورمیانه با یک ایران مسلح به سلاح های هسته ای آسان تر نمی شود. این توافق در واقع همان کاری را که می بایست انجام داده است. راههای زیادی برای رسیدگی به دیگر اقدامات اشتباه ایران وجود دارد.

این تحریم های هسته ای بود که ایران را به میز مذاکره آورد و اگر به صورت یکجانبه و بدون دلیل این تحریم ها را بازگردانیم، آمریکا و نه ایران به برجام پایبند نبوده است و این خارج از کنوانسیون بین المللی است و این پیام القا می شود که ما نه شریک قابل اعتمادی هستیم و نه اعتبار داریم.

وی در پایان یادداشت خود نوشت، زمان آن است که پیام راهبردی درستی را ابلاغ کنیم. زمان آن رسیده که دست از استدلال کردن درباره برجام دست برداریم. زمان آن رسیده که ترامپ به حرف ژنرال های خود گوش دهد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان