با لاک ناخن نقش مذهبی می کشم!

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ ۱۰:۱۱ چاپ کد خبر: 87458
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، قدیم ترها فرضیه ای وجود داشت که هنر برای آدم نان و آب نمی شود و اگر راه هنر را پیش بگیری فردا هشتت، گرو نه خواهد بود و ختم کلام بی پول و مستأصل می مانی. همین شد که جمعیت کثیری به سمت شغل های دولتی سرازیر شدند تا یک لقمه نان بخور و نمیر اما به موقع در بیاورند و زندگی شان را کارمندی بگذرانند. اما در چندسال اخیر شاهد حضور هنرمندانی هستیم که از کودکی خلاف این جریان فکری حرکت کردند و در جواب آدم هایی که هنر را بدون آینده می دیدند، لبخند زدند و قلم موهایشان را توی رنگ زدند و دنیای شاد و زیبایی برای خودشان خلق کردند. دنیایی که حسرت همه را با خود برانگیزد. بزرگترکه شدند دیگر لنگ جواب آزمون استخدام و اجاره کار و دفتر نماندند و در اتاق کوچکشان شروع به کار کردند و دست به کارهای بزرگی زدند. «زهرا ناصرخاکی» یکی از همان هنرمندهایی ست که در اتاق کار و زندگی اش کارهای بسیار زیبایی تولید می کند و حالا بعد از چندسال، از هنر دستانش درآمد دارد. با این هنرمند جوان همراه شدیم تا از حال و هوای آرام اما رنگی رنگی ذهنش سر دربیاوریم.

در دانشگاه سرکلاس مدام نقاشی می کشیدم

«زهرا ناصرخاکی» متولد ۱۶ فروردین ۱۳۷۲ در کرج است. دختر آرام و هنرمند کرجی از بچگی عاشق نقاشی بود اما به دانشگاه که رسید زبان انگلیسی خواند. با این حال سر تمام کلاس هایش نقاشی می کشید! بعد از آن رفت سراغ علاقه کودکی اش تا نقاشی را به صورت حرفه ای یاد بگیرد. اینطور شد که کم کم برای خودش سفارش گرفت و کار به اینجا رسید. زهرا درباره کارهایش می گوید:«در زمان دانشگاه، سرکلاس مدام جلوی دستم کاغذ بود و نقاشی می کشیدم. حتی اگر کاغذ نداشتم روی دست دوستانم نقاشی می کردم. کار به جایی رسیده بود که دوست داشتند سرکلاس کنار من بنشینند. با این حال درست است که آموزش نقاشی دیده ام اما اینطور نیست که همه کارهایی که انجام می دهم و شما می بینید، ربطی به کلاس داشته باشد. به طور مثال ماندالاها را خودم کار می کنم. ماندالا یک هنر است که مهد آن در هندوستان است و برای افزایش تمرکز انجام می شود؛ که واقعا هم روی تمرکز تاثیر دارد و تا حدی شبیه تذهیب خودمان است. من هم خوشم آمد و کار کردم. اولین ماندالایی که کشیدم یک روز و نیم طول کشید. به مرور دستم راه افتاد و همینطور برای خودم ماندالا می کشیدم و طرح های مختلفی به آن اضافه کردم.»

قرار نبود اینستاگرامی کار کنم

صفحه اینستاگرام زهرا پر است از هنرنمایی هایش که می گوید اصلا قرار نبود اینطوری باشد ولی همه چیز طوری پیش رفت که اینستاگرامش بازنشر کارهای هنری اش باشد و خیلی اتفاقی بتواند از این راه کسب درآمد کند. زهرا در این باره می گوید:« با اینکه زبان خواندم اما همیشه دوست داشتم با هنر کسب درآمد کنم. بعد آینده خودم را اینطور تصور می کردم که یا آموزشگاه نقاشی دارم و نقاشی درس می دهم، یا در خانه سفارش کار می گیرم. اما فکر نمی کردم با گذاشتن چند عکس در اینستاگرام بتوانم درآمد داشته باشم. چون صفحه من از اول اصلا هنری نبود. یک صفحه کاملا شخصی بود که عکس و شعر می گذاشتم. اما وقتی نقاشی های سرکلاس و دانشگاه را گذاشتم، دیدم خیلی استقبال می شود و صفحه قبل را پاک کردم. راستش اوایل خوشم نمی آمد که اینطوری سفارش بگیرم. ولی دیدم بقیه از کارهایم خیلی خوششان می آید. گفتم چه اشکالی دارد؟ بگذار اینطوری سفارش بگیرم. آن اوایل چون نرخ و بازار دستم نبود قیمت ها را پایین می دادم. اما الان کار به جایی رسیده که وقتی به فروشگاه های مختلف سر می زنم طرح هایم را همه جا می بینم.»

قاب های محرمی ام پرطرفدار شد

یکی از کارهای جالب توجه زهرا که این روزها طرفداران زیادی هم دارد طراحی هایش روی قاب های تلفن همراه است که به گفته خودش با اینکه یک ماه و نیم است که این کار را انجام می دهد، فروش بسیار خوبی داشته است. آنقدر که برای مغازه قاب فروشی سوال شده که زهرا اینهمه قاب را برای چه می خواهد:« از قبل روی قاب گوشی خودم و اطرافیانم با لاک طراحی ناخن نقاشی می کشیدم و برخی که می دیدند و خوششان می آمد سفارش می دادند. اما من قبول نمی کردم. تا اینکه یک ماه و نیم پیش سفارشات را قبول کردم و اتفاقات بسیار جالبی افتاد. یک سری کارهای محرمی که طراحی کرده بودم خیلی دیده شد. طوری که یک نفر می گفت وقتی در هیئت عزاداری گوشی تلفن همراهش را دستش گرفته همه خوششان آمده و کار به جایی رسیده که چند نفر در آنجا سفارش دادند و قاب های محرمی گرفتند. آنقدر در این مدت قاب خریدم که برای آقای مغازه دار سوال شد. وقتی گفتم نقاشی می کشم مرا راهنمایی کرد تا قاب ها را با قیمت ارزان تری بخرم. قاب های گوشی خیلی محبوب شدند. طوری که یکی از دوستانم می خواهد برای گرفتن یکی از این قاب ها گوشی اش را عوض کند.»

هرچیزی بوم نقاشی من است

زهرا روی همه چیز نقاشی می کند و به گفته خودش هرچیزی که احساس کند خالی ست، باید سراغش برود و آن را با طرح هایش پر کند. برای همین کمتر چیزی از دستش جان سالم به در می برد(!) مگر اینکه رنگی رنگی و نقاشی شده باشد. برای همین دفتر، کتاب، جامدادی، کیف پول و حتی کمد قدیمی خانه شان تا اینجای کار بوم های نقاشی زهرا شده اند. زهرا درباره محیط خانه و اتاقش می گوید:«اتاق خودم که جای خالی ندارد. در هال و پذیرایی هم همینطور است. یک قسمت از خانه که اختصاص به تابلوهای من از کربلا دارد. خانه خواهرها و برادرم هم همینطور است. یکی از خواهرهایم بابت بعضی کارهای من حسابی ذوق می کند. همین ذوق کردن ها و تشویق های اعضای خانواده باعث تشویق من شد که واقعا جای تشکر دارد.این اتفاق بین دوستانم هم افتاده، اگر در مناسبت های مختلف به جای نقاشی هایم هدیه دیگری بدهم ناراحت می شوند انگاری که فحششان داده ام!»

خواهر و برادرم دوست دارند جای من باشند

بسیاری از مردم هنوز این تصور را دارند که کار کردن و شغل داشتن یعنی یک شغل اداری و دولتی که صبح های زود برای رسیدن به آن بیرون زد و بعد از ظهرها به خانه برگشت. اما محیط کار زهرا اتاقش است. اتاقی که حکم محل کارش را پیدا کرده است و ساعت های زیادی در آن می گذراند. او در این باره می گوید:« من در خانواده تحصیلکرده و فعالی بزرگ شدم. یکی از خواهرهایم پزشک است. آن یکی پژوهشگر است و برادرم هم مهندس است. همه شان شرایط شغلی خوبی دارند و به اصطلاح به جایی رسیده اند. اما همه دوست دارند جای من باشند. چون در خانه هستم و با آرامش کار می کنم. به قول خودشان هم فال است و هم تماشا. من از وضعیت خودم بسیار راضی هستم. متاسفانه برای پیدا کردن کار همه می خواهند صرفا پول در بیاورند. نمی خواهند یک کار خوب و حرفه یاد بگیرند. حتی اگر به هنر ورود کنند دوست دارند زود نتیجه بگیرند. اما ۴سال طول کشید تا به وضعیت فعلی رسیدم و هنوز جای کار زیادی دارم.»

زهرا توانسته در ۲۴ سالگی برای شغل مورد علاقه اش را با دستان خودش پیدا کند. وقتی از او در رابطه با آدم هایی می پرسیم که مدام از نبود کار گلایه می کنند جواب جالبی می دهد:« به نظرم من بیشتر کسانی که می گویند کار نیست تا حدی راحت طلب هستند. به نظر من خدا به همه استعدادهایی داده است و هیچ کس در این دنیای بی استعداد نیست. هرکس بالاخره به درد یک کاری می خورند. باید تلاش کند و استعدادهایشان را پیدا کنند و توقع بازدهی سریع نداشته باشند.»

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : حفظ لاک ناخن

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان