به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: اخیرا آمریکا اقداماتی علیه ایران انجام داده و قصد دارد بازار انرژی و فروش نفت، گاز و پتروشیمی ایران را با اخلال مواجه کند. آمریکا با مشتریان نفت و گاز ایران رایزنی هایی می کند که خرید خود را در این زمینه از ایران کاهش دهند و در صورت نیاز به نفت می توانند از نفت آمریکا بهره ببرند.

کاری که ایران در این بخش باید انجام دهد اجرای اقتصاد مقاومتی در سیاست های نفتی است. در مجامع بین المللی همیشه تحریم نفت خام اثر بیشتری نسبت به تحریم فرآورده های نفتی دارد. به طور معمول فرآورده های نفتی خیلی قابل تحریم نیستند و این موضوع به عنوان یک مزیت محسوب می شود که تاکنون از آن بهره نبرده ایم. ایران صادرکننده نفت خام است و برای صادرات فرآورده های نفتی خیلی کار جدی انجام نشده است.


به نظر می رسد تا وقتی این نقطه ضعف را برطرف نکنیم و خام فروشی کنیم، دشمن به ما فشار می آورد. خام فروشی همیشه نقطه آسیبی است که دشمن می تواند از آن ناحیه به ما فشار بیاورد و ما باید به سمتی برویم که به جای نفت، فروشنده فرآورده باشیم. اما این نکته وجود دارد که اگر صادرات نفت ایران نسبت به گذشته قطع شود هنوز ظرفیت تبدیل نفت به فرآورده در پالایشگاه ها فراهم نشده و یک معضل اصلی محسوب می شود. برای رسیدن به این هدف می توانیم پالایشگاه هایی را در خارج از کشور اجاره و نفت خام را تبدیل به فرآورده کنیم و بعد به صادرات آن بپردازیم. این کار حتی در کوتاه مدت نیز قابلیت اجرا دارد و می توان از ظرفیت های خالی پالایشگاه ها بهره برد.


در بلندمدت نیز باید سیاست ساخت و توسعه پالایشگاه ها را پیش گرفت تا بتوانیم به جای صادرکننده نفت خام، صادرکننده بزرگی در فرآورده های نفتی باشیم. از سوی دیگر باید به فکر بازارهای جدید و رقابتی برای فروش نفت خام باشیم تا بتوان سهم ایران را در اوپک نگه داشت.


اکنون بازارهایی که ایران انتخاب کرده سنتی است و روی چند کشور اصرار به فروش دارد، اما این رویه باید با تغییراتی همراه شود که منافع کشور را به دنبال داشته و ریسک پایینی را دارا باشد. بازاریابی پویا و فعال که اکنون شاهد آن هستیم باید با سرعت بیشتری پیگیری و دنبال شود. مورد دیگری که برخی کارشناسان مطرح می کنند تخفیف دادن برای فروش نفت خام است که ایران تاکنون این کار را نکرده و امیدوارم هیچ زمانی هم به این سمت و سو حرکت نکند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان