چگونه کودکان مغلوب زندگی شهری شدند؟

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ ۱۱:۱۱ چاپ کد خبر: 87552
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، شکوفه اویار حسینی در گفت وگو با شهر فردا با اشاره به اثرات زندگی شهرنشینی بر کودکان گفت: نخستین اتفاق شهرنشینی دور شدن کودکان از حقوق طبیعی خود است به این معنا که کودکان از نور آفتاب در آپارتمان به دور مانده و غالبا دچار کمبود ویتامین D می شوند که می تواند ریشه برخی پرخاشگری های آنان باشد.

وی افزود: از سوی دیگر زندگی آپارتمان نشینی امکان جست و خیز را از کودکان گرفته و انرژی ای که باید در قالب فعالیت بدنی و تخلیه هیجانات خارج شود ،محقق نشده و کودک با مراقبت و نهی پدر و مادر برای جلوگیری از آزار همسایگان امکان بازی و جیغ زدن وشادی های کودکانه را پیدا نخواهد کرد.

این رفتارشناس تصریح کرد: در زندگی شهری کودکان ناچار با برنامه های تلویزیون یا cd کارتونی سرگرم می شوند ،این در حالیست که انیمیشن های هالیودی عمدتا با آموزش غیر مستقیم پرخاشگری ،تحریکات جنسی و بی تدبیری همراه است.

اویار حسینی با اشاره حساسیتهای مذهبی در ایران گفت : هرچند انیمیشن های هالیودی که شخصیتهای انسانی دارند با حذف مستقیم تحریکات جنسی به بازار می آیند ،اما فراموش نکنیم اثربخش ترین آموزش در کودکان آموزش غیر مستقیم است ،که وقتی انیمیشن ها دارای شخصیت حیوانی یا تخیلی هستند از دایره توجه والدین خارج می شوند.

تنهایی کودکان در سایه مادران شاغل

این کارشناس علوم رفتاری ادامه داد: از دیگر عوارض زندگی شهری تنهایی کودکان است که به واسطه شاغل بودن مادران بوجود آمده است. مادرانی که بیش 8 ساعت خارج از منزل هستند و به هنگام ورود به منزل هم همه وظایف خانه را به دوش می کشند و باید به سرعت نقش زنانه خود را در آشپزخانه ایفا کنند ،بعضا دارای کودکانی می شوند با عادتهای آرامش بخش نظیر جویدن ناخن،استمناء،کندن مو و غیره که عمدتا به علت کمبود نوازش ایجاد شده است.

اویار حسینی گفت: بررسی ها نشان می دهد کودکان زیر 2 سال هر یک ربع ، کودکان 2تا 3 سال هریک ساعت و کودکان زیر 6 سال هر 2 ساعت یکبار نیاز به لمس شدن ،بوسیده شدن و نوازش دارند.

وی ادامه داد: در آپارتمانهای شهری خبری از بازیهای خانوادگی نیست ،و حتی بازی با همسالان به کودکان مهد یا کلاسهای آموزشی منحصر می شود که فاقد ارزشهای روانی بازی با همسالان دارای رابطه عاطفی وخانواده است.

این مشاور با اشاره به اثرات مهدکودک گفت: اساسا کودکان زیر6 سال نباید تحت آموزش مستقیم قرار گیرند ،این در حالیست که قالب کلاسهای آموزشی مهدکودک ها اعم از مهد های دو زبانه یا مهد قرآن آموزش های نظیر مدارس  و مستقیم است ،حال آنکه تنها آموزشهایی باید در این سن انجام شود که به واسطه بازی انجام شود و کودک بتواند هروقت خسته شد از بازی خارج شود.

اویار حسینی تاکید کرد: پژوهشها نشان می دهد کودکانی که در روستاها بزرگ می شوند چون امکان تخلیه هیجانات خود را پیدا کرده و تحت آموزشهای غیرضروری قرار نمی گیرند عمدتا باهوش تر و بدون مشکلات روحی زندگی شهری هستند همین کودکانند که نابغه های کنکور می شوند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : حزب هوشمند

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان