به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، روح الله مؤمن نسب، کارشناس فضای مجازی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه سرا اظهار داشت: بزرگترین ضربه ای که ما در حوزه تجارت الکترونیک خوردیم، نبودن بایدها و نبایدها و چهارچوب های قانونی بود.

وی با بیان اینکه سال ها در تجارت الکترونیک یک ماده قانونی نداشته ایم و قانون هم که تصویب شد، به طور کامل اجرا نشده و نظارتی بر آن نیست، افزود: برای راه اندازی یک سوپر مارکت چندین مجوز نیاز است اما همین سوپر مارکت اگر در اینترنت راه اندازی شود، هیچ نظارتی بر آن نیست.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه نماد تجارت الکترونیک آمده است و مخاطبین بهتر است به این برچسب ها دقت کنند، گفت: مخاطبان اگر نماد تجارت الکترونیک را در سایت فروشگاهی مشاهده نکردند، قطعا آن سایت شناسنامه دار و قابل اعتماد نیست.

مومن نسب با بیان اینکه جوامعی در حوزه آی تی و تجارت الکترونیک توسعه پیدا می کنند، که بایدها ونبایدها در آن ها تبدیل به فرهنگ شود و افراد نسبت به این مسئله آگاه باشند، تصریح کرد: در آمریکا به عنوان مرکز آی تی جهان، 217 ماده قانونی در راستای قانونمند کردن فضای مجازی تدوین، تصویب و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه 9 ماده قانونی آن ها برابر با 1200 صفحه است، خاطرنشان کرد: تجارت در بستر الکترونیک به معنای تجارت الکترونیک نیست.

رئیس مرکز آموزش سواد فضای مجازی با اشاره به این که بستر فناوری اطلاعات کشور ما مزیت ساز برای داخل کشور نیست، اظهار داشت: نخبگان حوزه آی تی کشور ما که از قابلیت های بالایی برخوردار هستند، اظهار می کنند که اگر به ما مانند شبکه های پیام رسان خارجی و صهیونیستی امتیاز دهند، در طول سه ماه عضوهای بیشتری را نسبت به آن ها جمع آوری می کنیم.

مومن نسب با اشاره به لزوم آشنایی کاربران با ابعاد مختلف فضای مجازی گفت: فضای مجازی بعد دیگری از زندگی حقیقی افراد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همان طور که در زندگی حقیقی با مباحث تجارت و اقتصاد در ارتباط هستیم، در فضای مجازی هم مفاهیمی چون تجارت الکترونیک یا اقتصاد مجازی، هویت مجازی، فرهنگ مجازی، مرز مجازی و... مطرح است.

پایان پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان