به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما ضمن پاسخ به ادعاهای اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

*  آنچه از ترامپ شنیدیم، چیز تازه ای نبود

وی در ارزیابی از راهبردهای آمریکا در قبال ایران و ادبیات غیر دیپلماتیکی که ترامپ استفاده کرد، عنوان کرد: صحبت های دیشب آقای ترامپ و آنچه که در آن کاملا مشهود بود، ادبیات غیر مناسب ایشان در این سخنان بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این ادبیات را در سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل کم و بیش شنیدیم و تحلیل هایی که بعد از این سخنرانی در مجمع عمومی توسط رسانه های آمریکایی انجام شد، مخصوصا بعد از سخنرانی فاخر و با نزاکت روحانی در نشست مجمع، همه گفتند که آقای ترامپ در این مجمع عمومی، ایران را با نوع سخنرانی، ادبیات و مطالبش پیروز کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: تحلیل های امروز بر این نکته تأکید دارند که آقای ترامپ حرفی برای گفتن نداشت و یکی از تحلیلگران برجسته آمریکایی نوشته بود آقای ترامپ نداشتن استراتژی خود را پشت پرده یک رشته حرف های تند و سخیف پنهان کرده بود.

وی یادآور شد: آنچه بدیهی بود و توقع هم می رفت و به همین دلیل مردم و مسئولان ما به هیچ وجه دچار یک حرکت پیش بینی نشده و تعجب نشدند این بود که نوع نگاه غلط آمریکا به ایران، دارای سابقه تاریخی حداقل 40 ساله است. البته 40 سال نیست، چون آمریکایی ها با کودتای 1332 و سرنگون کردن حکومت منتخب مردم نشان دادند از ابتدا انتخاب هایشان در ایران غلط بوده و از ابتدا مقابل مردم ایران ایستاده و از دیکتاتوری حمایت کردند. در 40 سال گذشته با این انتخاب های غلط خودشان را در مقابل این مردم قرار دادند و با مردم ایران و انقلاب خصومت کردند.

وزیر خارجه گفت: آنچه دیشب از ترامپ شنیدیم، چیز تازه ای نبود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص تناقض ترامپ در بیان اظهاراتش درباره ایران از جمله ملتی با تمدن و به کار بردن واژه تروریست برای مردم ایران، خاطرنشان کرد: صحبت چند ساعت قبلش، خود آقای ترامپ است، این صحبت رسمی صحبتی است که به عنوان رئیس جمهور آمریکا مطرح می کند و حتما تعدادی آدم که مقداری بیشتر فکر کردند این را نوشته اند، البته در همین صحبت هم ایشان نتوانست در چارچوب عمل کند و با استفاده از عباراتی که برای مردم ایران کاملا عبارات زننده ای است.

وی افزود: کسی که متحدانش در منطقه دیکتاتوری های معروف منطقه هستند. کسی که روز بعد از انتخابات باشکوه 29 اردیبهشت به منطقه می آید و با یک تعداد حکام خودکامه انتخاب نشده ای که کشورشان روی صندوق رای را هیچ وقت ندیده، رقص شمشیر انجام می دهد، بعد این فرد به مردم و دولت ایران با آن الفاظی که ایشان استفاده کرد، خطاب می کند، نفرت همه مردم را به خودش متوجه می کند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: کسی که نسبت به سپاه که عزیز همه مردم ایران و افتخار همه مردم ایران است و مردم ایران احساس می کنند، سپاه در کنار ارتش ضامن تمامیت ارضی این کشور بوده، از خود مردم است با آن الفاظ شایسته خودش خطاب می کند، حواسش نیست که آن چند تعارفی که انجام داده که حتما مردم ایران خیلی بیشتر از آن را شایسته هستند، هیچ توجهی را جلب نمی کند، بلکه آن توهین هاست که مردم را ناراحت می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: کسی که حاضر است برای چند صد میلیارد دلار پول که از کشورهای منطقه برای سلاح های بی فایده اش اخذ کرده و یا حتی می توان گفت این پول را به زور گرفته است؛ چون خودش اعلام کرده اگر این قراردادهای تسلیحاتی را نمی پذیرفتند من به منطقه سفر نمی کردم. این فرد برای خوشامد کسانی که به اصطلاح آنها را سرکیسه کرده اسم تاریخی خلیج فارس را به غلط استفاده کند و به همه ایرانیان در سراسر دنیا نشان دهد که از چه شخصیتی برخوردار است و همینطور به سایر کشورهای دنیا نشان دهد که ایشان خیلی اهمیتی برای واقعیات، تاریخ و جغرافیا و حقایق امروز منطقه قائل نیست.

*توئیت هایی که می توانست زمینه ساز یک فاجعه بزرگ در منطقه باشد

ظریف درباره اینکه گفته می شود ترامپ در سخنرانی اش به اشتباه این واژه جعلی را بیان کرده، افزود: خیر، من احساس می کنم ایشان برای خوشامد کسانی که از آمریکا خریدهای بزرگ تسلیحاتی کرده اند، این عبارات را به کار برده است. شاهد بودید بعد از اعلام حصر کشور قطر توسط 4 دولت عربی، ترامپ چهار توئیت کرد که می توانست زمینه ساز یک فاجعه بزرگ در منطقه ما باشد و می توانست علائم و نشانه های غلطی را به کشورهای منطقه و به برخی جوان هایی که امروز در این کشورها زمام امور را به دست گرفته اند، بدهد و فاجعه عمده دیگری را در منطقه ایجاد کند.

وی افزود: چرا که قبلا علائم غلطی که برای اینها فرستاده شده باعث شده 30 ماه گذشته ما شاهد فاجعه واقعا وحشتناک در یمن باشیم که هنوز ادامه دارد و مردم یمن دارند هزینه این علائم غلط و سیاست های بلندپروازانه تجاوزکارانه برخی افراد تازه وارد به سیاست در منطقه ما را می دهند. این نشانگر وابستگی است که ایشان پیدا کرده به این هزینه های سنگین تبلیغاتی، هزینه های سنگین شخصی که توسط برخی از این کشورها انجام شده است.

ظریف درباره یاغی خطاب کردن ایران توسط ترامپ نیز افزود: اگر قرار باشد از این واژه ها استفاده شود، حتما فردی که تعهدات کشور خودش را زیر پا می گذارد از روزی که مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده گرفته، تقریبا هر تعهدی که دولت آمریکا به آن پیوسته بوده زیر پا گذاشته است. ایشان خیال می کند با تغییر یک دولت آن هم از مسیر انتخابات می تواند تعهدات را زیر پا بگذارد. حتی وقتی انقلاب می شود، دولت ها وارث تعهدات دولت قبلی هستند.

وی عنوان کرد: در آمریکا که انقلاب نشده در آمریکا یک انتخابات صورت گرفته است. از روزی که ایشان بر سر کار آمده هر تعهدی اعم از داخلی و خارجی مثل قانون تامین بیمه سلامتی، که آخرین تیر را بر این قانون زد، از جمله پیمان همکاری پاسفیک، توافقنامه پاریس و خروج از یونسکو که در حمایت از رژیم صهیونیستی انجام شد، را زیر پا گذاشت

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: اینقدر این اقدامات را صورت داده که ریچارد هاس مسئول شورای روابط خارجی آمریکا می گوید اگر دولت ترامپ یک دکترین در سیاست خارجی داشته باشد، آن «دکترین خروج» است.

* اگر تعبیری برای کلمه «یاغی» داشته باشیم، کسی است که متعهد به هیچ موازین بین المللی نیست

ظریف افزود: اگر تعبیری برای کلمه «یاغی» داشته باشیم، کسی است که متعهد به هیچ مقرره و موازین بین المللی نیست. از طرفی نوع ادبیاتی که ایشان چه در سخنرانی مجمع عمومی و چه در سخنرانی دیروز استفاده کرد، شاید بیش از هر کس دیگری برازنده این عبارت باشد که علیه مردم بزرگ ایران به کار برد.

*هیچگاه استفاده از سلاح شیمیایی را توسط هیچکس تایید نمی کنیم و به محکم ترین شکل محکوم می کنیم

به گزارش فارس، وی در واکنش به اتهامات ترامپ درباره سکوت ایران در قبال استفاده سوریه از سلاح شیمیایی نیز خاطرنشان کرد: ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی هرگونه استفاده از این سلاح ها توسط هر کسی صرفنظر از اینکه قربانی چه کسی است و چه فرد و کشوری مسئول این اقدام است، محکوم می کند و ما بر این سیاست همواره تاکید کرد ه ایم و در بالاترین سطوح دنبال شده است.

ظریف ادامه داد: در بحث سوریه ما ضمن اینکه نقش فعالی در خلع سلاح شیمیایی در سوریه داشتیم، تاکید کردیم که این موضوع یک نقص عمده دارد و اینکه گروه های تروریستی و تکفیری براساس اسنادی که ما از بیش از 4 سال قبل حتی در اختیار دولت آمریکا قرار دادیم این گروه ها و سازمان ها در سوریه دسترسی به سلاح شیمیایی داشتند و ضرورت داشت خلع سلاح شیمیایی برای این سازمان ها صورت بگیرد و یکی از نقائص عمده این بود که اینها خلع سلاح شیمیایی نشدند و تمام سازوکارهای بین المللی متمرکز شد بر خلع سلاح دولت سوریه.

وی افزود: زمانی که در بحث اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون، آمریکا از این اتهام برای حمله تجاوزکارانه علیه سوریه استفاده کرد، ما و تعداد دیگری از کشورها فورا اعلام کردیم که باید تحقیقات شیمیایی در محل انجام شود و براساس این تحقیقات در محل معلوم شود که آیا سلاح شیمیایی استفاده شده است و چه روشی برای پخش این مواد در خان شیخون استفاده شده و آیا سلاح شیمیایی در پایگاه هوایی شعیرات سوار هواپیما شده است؟

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه استفاده از سلاح شیمیایی و نقل و انتقال آن آثاری بر محیط باقی می گذارد که قابل تشخیص است، عنوان کرد: آمریکا و غربی ها به ویژه آمریکا مانع شدند از اینکه تحقیقات میدانی در محل انجام شود و مشخص شود چه کسی و به چه نحوی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

ظریف گفت: در زمانی که در جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده می شد، وقتی به شورای امنیت مراجعه می کردیم یک برخورد بود، وقتی به دبیرکل سازمان ملل مراجعه کردیم یک برخورد دیگر بود. آقای خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت در آن زمان حاضر شد 6 بار تیم هایی را به منطقه جنگی اعزام کند. امروز به ما می گویند خان شیخون و شعیرات امن نیست، آن زمان هم منطقه جنگی امن نبود ولی آن زمان تیم هایی اعزام شدند و در منطقه نمونه برداری کردند و هر بار تایید کردند که عراق هم علیه سربازان و هم غیرنظامیان از این سلاح ها استفاده کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یکی از سؤالات ما این است اگر در زمان یک جنگ توانستند چنین کنند، چرا در مورد سوریه نتوانستند. آن زمان ما هر چه به شورای امنیت مراجعه می کردیم حاضر نشدند علیرغم گزارش های تهیه شده توسط دبیرکل سازمان ملل، یک بار علیه صدام موضع گیری کنند تا پایان جنگ یک بار علیه صدام موضع گیری نشد. در قطعنامه های شورای امنیت، فقط یک مورد به استفاده از این سلاح ها علیه سربازان ایرانی اشاره کردند بدون اینکه عامل آن را معرفی کنند.

وی با اشاره به سابقه آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت در عدم برخورد با سلاح شیمیایی، خاطرنشان کرد: ایران به عنوان قربانی سلاح شیمیایی از ابتدا یک موضع داشته و دارد. ما مخالف این سلاح ها هستیم و همچنین مخالف سلاح هسته ای هستیم. ما هیچگاه استفاده از سلاح شیمیایی را توسط هیچکس تایید نمی کنیم و به محکم ترین شکل محکوم می کنیم.

* ادعاهای ترامپ نمی تواند کسی را گول بزند

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرانی و عدم اشاره ترامپ به این موضوع، بیان کرد: زمانی که این فاجعه اتفاق افتاد دولت آمریکا در ابتدا ادعا می کرد هواپیمای جنگی را مورد حمله قرار داده بعد که ابعاد فاجعه مشخص شد و ما مکالمه برج مراقبت با هواپیما را در صحن شورای امنیت پخش کردیم، چاره ای نداشتند که بگویند اشتباه کردیم. یادمان نرفته تنها چند سال بعد فرمانده آن ناو مدال شجاعت دریافت کرد. این اقدامات آمریکایی ها کاملا نشان می دهد ادعاهایی که ترامپ درباره احترام به مردم ایران عنوان کرد نمی تواند کسی را گول بزند.

*آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجع رسیدگی و پایبندی ایران به تعهداتش

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره برجام و اظهارات ترامپ درباره برجام و اینکه گفت من پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کنم نیز گفت: در برجام کاملا مشخص شده که تنها مرجع رسیدگی و پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی است و برجام چارچوب نظارت آژانس را خیلی دقیق مشخص کرده و در بندهای  74 تا 78 ضمیمه یک برجام کاملا مشخص شده که چگونه این نظارت باید انجام شود و هم پروتکل الحاقی و هم پادمان نشان می دهد که نظارت چگونه باید صورت گیرد.

وی افزود: مذاکرات ما دو نکته را نشان داد، یک نکته اینکه ما همه مقررات را در برجام دیده بودیم نشانگر این واقعیت بود که ما از ابتدا به دولت آمریکا اعتماد نداشتیم و برجام براساس اعتماد تدوین نشده بود، بلکه براساس بی اعتمادی تدوین شده بود و این موضعی بود که از ابتدای مذاکرات مسئولان ایران از جمله رهبری بر این تأکید داشتند که آمریکا قابل اعتماد نیستند.

*برجام براساس بی اعتمادی کامل مذاکره شده

وزیر خارجه عنوان کرد: برجام سند محکمی است که تمام این موضوعات در آن دیده شده است و هیچ چیز را براین اساس که بعدا معلوم می شود قرار نداده بودیم. نکته دوم این است که اگر شما به حرف های دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ توجه کرده باشید و نامه معروف یکی از سناتورهای آمریکایی به همراه چند نفر دیگر نوشته بودند و گفتند که برجام را پاره می کنیم، 9 ماه گذشته و هنوز این اتفاق نیفتاده و این نشانگر استحکام برجام است. نشانگر این است که امروز تمام صاحبنظران می گویند اگر آمریکا از برجام تخطی کند، خودش را در دنیا منزوی کرده است.

ظریف ادامه داد: دو نکته در کنار اینکه مشخص است ترامپ و دولت آمریکا در هیچ شأنیتی از نظر برجام نیست که پایبندی ایران را تایید کند، اما دو نکته را نشان داده یک اینکه برجام براساس بی اعتمادی کامل مذاکره شده و تمام مقررات در آن درج شده است. البته این نشان نمی دهد که برجام یک سند کامل است. برجام براساس بده بستان حاصل شده است حتما نکاتی دارد.

وزیر خارجه عنوان کرد: از ترامپ شنیدید که آمریکایی ها بسیار از آن نکات عصبانی هستند و نکاتی هم دارد که مورد علاقه ما نیست، اما همان نکاتی که در آن درج شده با رعایت، دقت و ریز و براساس بی اعتمادی نوشته شده و سند مستحکمی است که به این راحتی نتوانستند از آن عدول کنند.

*اقدامات مناسبی را در برابر اقدامات آمریکا انجام داده و می دهیم

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات ترامپ و نقض برجام گفت: بله، هم صحبت های دیشب ایشان و هم صحبت هایی که در مجمع عمومی عنوان کرد سازگاری با بندهای 26و 28 و 29 برجام نداشت. این نکات را قبلا به خانم موگرینی به عنوان مسئول هماهنگ کننده کمیسیون مشترک اعلام کردیم و در جلسات کمیسیون مشترک بررسی کردیم.

وی افزود: ما اقدامات مناسبی را در برابر اقدامات آمریکا انجام داده و می دهیم و هیأت نظارت بر برجام چارچوب های لازم را برای نحوه برخورد با اقدامات آمریکا را مشخص می کند. برجام با دقت تدوین شده انواع نقض ها را داریم نقض هایی را داریم که تخطی هستند نقض هایی را داریم که کوتاهی هستند و همچنین نقض فاحش و برای هر یک هم در چارچوب کمیسیون مشترک اقداماتی تدوین و تعریف می شود و هم در چارچوب سیاست های ایران.

*از تابستان سال گذشته تا 2 هفته قبل 9 نامه درباره کوتاهی ها و تاخیرهای آمریکا در برجام نوشته و به 1+5 ارسال کرده ایم

ظریف با اشاره به نامه وی به موگرینی که در یکی سایت ها منتشر شده است، خاطرنشان کرد: اگر به سایت میدل ایست آی مراجعه کنید این نامه در ماه اسفند نوشته شده است. این نامه دو ماه بعد از روی کار آمدن ترامپ نوشته شده و به کل اعضای 1+5 است.

وی افزود: از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل 9 نامه درباره مواردی که آمریکا در اجرای تعهدات برجامی اش کوتاهی کرده، در برخی موارد کوتاهی و در برخی تاخیر بوده، اولین نامه درباره تاخیر آمریکا در اجازه دادن به صدور مجوز خزانه داری آمریکا برای خرید هواپیماهای ایران بود. سال گذشته در تابستان نامه را نوشتیم و نامه منجر به آن شد که آمریکا قبل از جلسه کمیسیون مشترک، هم اجازه های بوئینگ را صادر کرد هم ایرباس را.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از آن تاریخ تا امروز 9 نامه نوشته ایم و کوتاهی ها و موارد نقض در آنها ذکر شده است. یکی نامه ای است که در مارس 2017 من برای خانم موگرینی نوشتم و بعد از آن هم نامه نوشتم.

*ظرف فردا و پس فردا نامه ای در رد صحبت های ترامپ خواهم نوشت

ظریف افزود: ظرف فردا و پس فردا نامه ای در رد صحبت های ترامپ خواهم نوشت. البته بیانیه ایران دیشب به عنوان سند شورای امنیت در سازمان ملل ثبت شد اما موارد تناقض صحبت های دیروز ترامپ با مواد 26و28 و 29 برجام در نامه ای جداگانه ای به ثبت کمیسیون مشترک خواهد رسید. بر خلاف ادعای دیروز ترامپ که ایران، برجام را نقض کرده این ما بودیم که تاکنون موارد متعدد کوتاهی های آمریکا را ثبت کردیم و اینها در اسناد موجود است.

*برای ما مقررات داخلی آمریکا اعتباری ندارد/برجام قابل پایان یافتن توسط هیچ یک از اعضا نیست

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارجاع برجام به کنگره توسط ترامپ نیز گفت: برای ما مقررات داخلی آمریکا اعتباری ندارد. آمریکا موظف است به تعهدات بین المللی اش در قالب برجام که یک قطعنامه شورای امنیت است. برجام بر خلاف آن که ترامپ یا تصور می کند یا القا می کند یک توافق بین ایران و آمریکا نیست که نیاز به تصویب کنگره داشته باشد یا اینکه کنگره بتواند در آن اخلال کند یا رئیس جمهور آمریکا بتواند آن را باطل کند.

وزیر خارجه تصریح کرد: همانطور که موگرینی هم به صراحت اعلام کرد برجام قابل پایان یافتن توسط هیچ یک از اعضا نیست. برجام سازوکار خودش را دارد و ما به سازوکارها و مقررات داخلی کشورها خیلی توجهی نداریم.

به گزارش فارس، ظریف گفت: آنچه که برای ما مهم است این است که آمریکا متعهد است مواردی که تحریم های گذشته را اسقاط کرده، تمدید کند و به آنها پایبند باشد. اگر از اینها تخلف کند حتما ایران اقدام مشابه و متقابل انجام خواهد داد. اینکه ما چه اقدامی کنیم با تصمیم هیأت نظارت و همچنین با منافع ایران که تا چه حد ایران از منافع برجام بهره مند است،  ارتباط پیدا می کند.

ظریف خاطرنشان کرد: علیرغم همه کارشکنی ها و بدعهدی های آمریکا به لطف خدا و به برکت استقامت مردم کشورمان تا الان توانستیم از بسیاری از امکاناتی که بعد از برجام ایجاد شده منجمله سرمایه گذاری خارجی، امکانات مالی جدید و مهمتر از همه باز شدن امکان فروش نفت و باز شدن روش های تعاملات بانکی استفاده کنیم.

وزیر خارجه یادآور شد: البته آمریکایی ها چه در دولت گذشته و هم به صورت فزاینده در دولت کنونی بدعهدی کردند و موارد نقض داشتند و ما این موارد نقض را پیگیری کردیم اما این بدان معنا نبوده که این موارد نقض به حدی برسد که از نظر هیأت نظارت بر منافع حضور ایران در برجام فزونی یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: صراحتا هم در مذاکرات و هم در طول دو سال گذشته اعلام کردیم که هر زمان ایران احساس کند اقدامات طرف مقابل در لغو تحریم ها نسبت به منافع ایران کافی نیست ایران می تواند انتخاب های خودش را داشته باشد که یکی از این انتخاب ها، خروج از برجام است.

به گزارش فارس، ظریف گفت: ما از ابتدا براساس بدبینی و بی اعتمادی، درباره برجام مذاکره کردیم و برای همین است که مکانیسم خروج ما از برجام در خود برجام دیده شده است. گفته ایم اگر تحریم ها برگردد و در حوزه هایی که برای ما اهمیت داشته آمریکا و یا هر کس دیگر این حوزه ها را مجددا برگرداند و نتوانیم نفت مان را بفروشیم و کشتیرانی داشته باشیم و ... در آن زمان ما این حق را داریم که درباره ادامه حضورمان در برجام تصمیم بگیریم.

وی گفت: ما با حفظ تحقیق و توسعه در حوزه هسته ای شرایطی را فراهم کردیم که اگر روزی به دلیل خطای راهبردی طرف مقابل به این نتیجه برسیم که ادامه حضورمان در برجام به منفعت کشور نیست، شرایطمان از نظر هسته ای در شرایطی خواهد بود که حتما می توانیم بهتر از زمانی که وارد مذاکرات برجام شدیم و پیشرفته تر از آن فعالیت صلح آمیز هسته ای خود را ادامه دهیم.

ظریف همچنین عنوان کرد که قرارداد بوئینگ از نظر ما مشکلی ندارد و اگر دولت آمریکا مانع اجرای قرارداد توسط این شرکت شود از تعهداتش در برجام تخلف کرده است.

*آمریکا با سیاست های خود، خودش را در دنیا منزوی و بی اعتبار می کند

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره دلیل حمایت سه کشور اروپایی از برجام، با بیان اینکه آمریکا با سیاست های خود، خودش را در دنیا منزوی و بی اعتبار می کند، افزود: هیچ کشوری این آمادگی را نخواهد داشت که با دولت آمریکا وارد تفاهم شود، چون رئیس جمهور آمریکا رسما اعلام می کند که تفاهم ها با دولت آمریکا فقط به اندازه دوره یک رئیس جمهور اعتبار دارد. این باعث بی اعتباری آمریکا می شود و این را دنیا خوب می فهمد و دنیا متوجه می شود که باید در مقابل این حرکت ایستادگی کند. اقدامی که دیروز توسط موگرینی و سه کشور اروپایی صورت گرفت، فقط منحصر به برجام نیست، یک نگرانی از نحوه رفتار دولت ترامپ است که به یک نگرانی دامن زده که این دولت به تعهدات بین المللی اش پایبند نیست و این می تواند برای نظم بین المللی مشکلاتی ایجاد کند.

وی افزود: البته این یک امتیاز برای ماست، اگر 5 سال قبل را نگاه می کردید هر وقت آمریکا می خواست تحریمی علیه ما اعمال کند اروپایی ها فورا به خط می شدند ولی امروز اروپایی ها در مقابل آمریکا ایستاده اند و زیاده خواهی های آمریکا را نپذیرفتند. اروپایی ها باید تصمیم بگیرند منافعشان در کجاست. اروپا هم منافع حیثیتی در برجام دارد و هم منافع دارد به عنوان یک روش.

ظریف ادامه داد: برجام یک روشی است که برای اروپا اهمیت دارد، ممکن است در فرهنگ سیاسی آمریکا رسیدن به تفاهم و راه حل مذاکره شده، خیلی جایگاهی نداشته باشد چون آمریکایی ها ممکن است عادت کرده باشند با زور دیدگاه هایشان را بر دیگران تحمیل کنند ولذا برجام برای آمریکایی ها یک مقدار سخت است.

*اروپایی ها منافع اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حیثتیتی در تداوم برجام دارند 

وزیر خارجه گفت: برجام یکی از حوزه هایی است که آمریکا ناگزیر شده در یک بده بستان واقعی وارد شود تا حدی که ترامپ آن را بی آبروترین قرارداد دولت آمریکا تلقی می کند. از نظر من اینگونه نیست که برجام کاملا یک طرفه به نفع ایران باشد، ولی این نشانگر آن تفکر و گرایشی است که عادت کرده به تحمیل. اروپایی ها چون هیچکدامشان ابرقدرت در صحنه بین المللی نیستند، کشورهای موثری هستند که از روش های دیگری برای پیگیری منافعشان استفاده می کنند و برای آنها دیپلماسی بسیار مهمتر از آمریکاست. اروپایی ها به این منطقه نزدیکترند و منافع امنیتی دارند که در این منطقه آشوب جدید و تشنج تصنعی براساس اتهامات واهی شکل نگیرد. اروپایی ها منافعی دارند، اینکه اروپایی ها منافع در قبال ایران داشته باشند چیز بدی نیست کما اینکه ما باید منافع داشته باشیم و هیچ رابطه اقتصادی بدون منافع قابل دوام نیست.

ظریف عنوان کرد: اروپایی ها منافع اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حیثتیتی در تداوم برجام دارند و به همین خاطر تاکنون مقاومت کرده اند.

وی افزود: البته ما در ماه های آینده خواهیم دید که اروپا تا چه حد آمادگی این را دارد در مقابل زیاده خواهی های آمریکا مقاومت کند و این نه تنها نشان خواهد داد که آیا برجام ادامه خواهد یافت یا نه، بلکه نشان خواهد داد آیا اروپا می تواند نقشی قابل توجه در صحنه بین المللی داشته باشد یا نقشی دنبال رو را ایفا کند.

* در برجام تصمیم گرفتیم راجع به سایر موضوعات وارد بحث نشویم

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره توان موشکی ایران و اینکه آیا کشوری را تهدید می کند؟ خاطرنشان کرد: ما در بحث هسته ای تصمیم گرفتیم یک موضوع را حل کنیم و حل همان موضوع هم 13 سال طول کشید و نشانگر پیچیدگی موضوع بود. تصمیم گرفتیم راجع به سایر موضوعات وارد بحث نشویم، اگر وارد بحث جدی با اروپایی ها درباره آن موضوعات شده بودیم حتما به حقانیت موضع ما پی برده بودند. الان در بحث هسته ای آنکه در مقابل ما قرار گرفته منزوی شده و حرف ما مورد حمایت است.

وی یادآور شد: اگر نگاه کرده باشید متحدان نزدیک آمریکا، فقط سه کشور وابسته در منطقه که متاسفانه با اشتباه، امنیت خودشان را به آمریکا واگذار کردند و فکر می کنند امنیت را می توانند با پرداخت هزینه های گزاف خریدهای تسلیحاتی بخرند و امنیت را با تسلیحات بخرند که این تفکر اشتباه است. آنها باید امنیتشان را در منطقه جستجو کنند و اگر به واقعیات منطقه برگردند، خواهند دید که بهترین حامی امنیت آنها یک همکاری منطقه ای است و ایران خواهان امنیت همه کشورهای منطقه است. شاید سخنرانی ترامپ بیش از آنکه سخنرانی ترامپ باشد سخنرانی نتانیاهو بود که توسط ترامپ بیان شد و در مجمع عمومی و سخنرانی دیروز اولین کسی که به ترامپ تبریک گفت، نتانیاهو بود.

ظریف عنوان کرد: شاید نیاز است همسایگان ما در خلیج فارس به خودشان بیایند که با چه کسانی همپالگی شده اند با نتانیاهو و یک سازمان تروریستی.

وی ادامه داد: در موضوع هسته ای امروز حقانیت موضع ما کاملا مشخص است. در سایر موضوعات بحث نکردیم و اجازه ندادیم وارد این موضوعات شویم به خاطر اینکه نمی خواستیم موضوع را آنقدر پیچیده کنیم که قابل حل نباشد. ضمن اینکه معتقدیم دفاع ما در حیطه صلاحیت و اختیارات خود ما است و به کسی اجازه نمی دهیم در حوزه دفاعی ما وارد شود. به همین دلیل است موضوع موشک و مسائل منطقه ای به هیچ وجه در برجام جایی ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: البته ترامپ تلاش کرد با یک منطق کاملا برعکس این مسائل را به هم ربط دهد، که همه دنیا فهمیدند بسیار پایه استدلالی ضعیفی دارد و اصلا استدلالی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: بارها گفته ایم ایران هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کرد و در آن جنگ پیشرفته ترین سلاح ها در اختیار متجاوزان داده می شد و یک تلاش وسیع راهبردی بین المللی به سرکردگی آمریکا وجود داشت که از دسترسی ایران به کمترین ابزار دفاعی جلوگیری کنند. ما را به این سمت سوق دادند که نیازهای دفاعی مان را خودمان تامین کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها اشتباهات زیادی در منطقه ما کردند و نمی خواهند نتیجه آن را بپذیرند، خاطرنشان کرد: امروز نگران نفوذ ایران در منطقه هستند، چون ما انتخاب های درست کردیم و آنها انتخاب های غلط کردند. آنها مردم ما را از دسترسی به حداقل ضرورت های دفاعی محروم کردند. ما امنیت و پیشرفت مان را از مردممان کسب می کنیم. مردم ما به اتکا به خودشان امکانات لازم دفاعی خود را تولید کردند که هیچ وقت یک صدام دیگر مردم ما را تهدید به حملات موشکی و شیمیایی کند. مردم ما این شرایط را با گوشت و خون خود لمس کردند و این دستاورد به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

ظریف تصریح کرد: دفاع ما قابل مذاکره نیست.

وی تصریح کرد: ما امروز در منطقه ای زندگی می کنیم که به قول ترامپ سلاح های زیبای آمریکایی، سلاح های مرگباری است که امروز مردم یمن را به خاک و خون می کشد و صدها میلیارد دلار سلاح آمریکایی به این منطقه سرازیر شده و منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده و در چنین شرایطی ایران که هیچگاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده ولی مورد تجاوز قرار گرفته و مردم ما با مقاومتشان متجاوز را پشیمان کردند، حق داریم امکانات دفاعی داشته باشیم و حق داریم اجازه ندهیم کسی درباره این امکانات دفاعی دخالت کند به همین خاطر است موضوع موشک های ما هیچ وقت موضوع مذاکره نبوده است.

به گزارش فارس، ظریف خاطرنشان کرد: اما اگر روزی قرار باشد در این زمینه بحث کنیم نه مذاکره، حرف برای گفتن در این زمینه زیاد داریم. ایران کمترین هزینه دفاعی را در منطقه دارد. عربستان در 2016 معادل 63 میلیارد هزینه کرده است. امارات با یک و نیم میلیون نفر شهروند 22 میلیارد دلار سال گذشته هزینه تسلیحاتی داشته است. ایران با 80 میلیون جمعیت هزینه تسلیحاتی اش به مراتب کمتر از آنهاست، اما به لطف خدا و به یمن این مردم قوی ترین کشور منطقه است.

وی افزود: آنها خیال می کنند با خرید این ابزارها می توانند امنیت ایجاد کنند. هیچ وقت نمی توانند چنین کنند. ما حرف برای زدن زیاد داریم. حرف برای اینکه چگونه آمریکا با سرازیر کردن اسلحه به منطقه و دامن زدن به تشنج باعث یک رقابت تسلیحاتی بین متحدان خودش شده و هر کدام از آنها، کما اینکه در بحران اخیر خلیج فارس شاهد بودیم، سعی می کنند با خرید بیشتر تسلیحات از آمریکا زمینه را برای حمایت های بیشتر آمریکا از خودشان فراهم کنند. این وضعیت بسیاری خطرناکی را در منطقه ایجاد کرده است.

وی گفت: اگر زمانی قرار باشد در این زمینه بحث شود ایران است که مدعی است که چرا با این سیاست های غلط منطقه ما را به یک بحران همیشگی مسابقه تسلیحاتی تبدیل کرده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: غربی ها بدانند اگر یک روزی در حوزه هایی که آنها برای خودشان اعلامیه می کنند قرار باشد صحبتی شود حتما مثل بحث هسته ای که از پاسخ دادن به نظرات و استدلال های ایران ناتوان بودند و نهایتا حق مردم ایران را پذیرفتند. اینها با ادعای غنی سازی صفر شروع کردند و در چندین قطعنامه فصل هفت گفتند ایران حق ندارد غنی سازی کند ولی امروز حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناختند.

وزیر خارجه بیان کرد: اگر قرار باشد یک وقتی مذاکره کنیم و چنین قراری را نداریم چون دفاع خود را موضوع مذاکره نمی دانیم، آنها حرفی برای زدن ندارند و حتما طرف مدعی ما خواهیم بود.

*ما دنبال جنگ بین هیچکس نیستیم

وی تصریح کرد: ایران به دنبال تجاوز علیه هیچ کشوری نبوده و نیست، در طول 300 سال گذشته ایران که به لطف خدا از لحاظ جغرافیایی، امکانات مادی، معدنی و انسانی غنای کامل دارد چشمداشتی به سرزمین هیچکس ندارد و در سرزمین خود احساس آرامش می کند، ما را در شرایط ویژه ای قرار داده که ذاتا به دنبال ثبات، آرامش و امنیت هستیم نه مثل ترامپ که در مبارزات انتخاباتی اش اعلام کرد تا زمانی بین ایران و عراق جنگ بود، ما راحت بودیم.

ظریف عنوان کرد: ما دنبال جنگ بین هیچکس نیستیم. ما دنبال درگیری نیستیم. همیشه خواستیم درگیری را در یمن، سوریه و عراق پایان دهیم.

وزیر خارجه به طرح های ایران برای حل بحران های منطقه اشاره کرد و افزود: طرح 4 ماده ای ما برای حل بحران سوریه بعد از انتخاب روحانی در دور اول توسط ایران مطرح شد. طرح 4 ماده ای ما برای حل بحران یمن که بلافاصله بعد از شروع حملات تجاوزکارانه عربستان مطرح کردیم، همه این طرح ها نشانه یک واقعیت است که ایران همیشه یک سیاست را دنبال کرده مقابله با افراط، خشونت و تلاش برای صلح و آرامش در منطقه، این سیاست و نیاز ذاتی ما و خاستگاه امنیت ملی جمهوری اسلامی با توجه به شرایط ویژه جمهوری اسلامی است.

* موفق شده ایم اجماع امنیتی سازی علیه ایران را نابود کنیم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره راهبرد ترامپ و اینکه آیا ترامپ می خواهد با ایران با الگوی عراق و لیبی برخورد کند؟ خاطرنشان کرد: آقای ترامپ ممکن است آرزوهایی داشته باشد ولی ایران موفق شده اجماع امنیتی سازی علیه ایران که دولت های قبلی آمریکا با تلاش ایجاد کرده بودند، نابود کند و امروز به ویژه در حوزه برجام اجماع به نفع ایران در جهان شکل گرفته و آمریکا کاملا منزوی شده و سیاست کنونی ترامپ محکوم به شکست است و ایران با تدبیر، درایت و استقامت مانع از این می شود که ترامپ و صهیونیست ها بتوانند از ایران یک کیس امنیتی و یک موضوع امنیتی در سطح جهان ایجاد کنند.

ظریف درباره خاستگاه اتهامات ترامپ علیه ایران گفت: ناکامی؛ آمریکایی ها سیاست های غلطی را انتخاب کردند. ترامپ وقتی نامزد ریاست جمهوری بود به اینها معترف بود. هر قدر عقب برگردیم از کودتای 28 مرداد شروع کنیم که آمریکایی ها حکومت ملی دکتر مصدق را سرنگون کرده و یک حکومت کودتا و دیکتاتوری کودتا را در ایران سرکار گذاشتند بعد از آن از ساواک حمایت و همه گونه فشار بر ملت ایران اعمال کردند و بعد از انقلاب تلاش های زیادی را صورت دادند و چه انتخاب غلطی را آمریکایی ها می توانستند انجام دهند که انجام ندادند.

*عربستان و امارات طالبان را به رسمیت شناختند

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکایی ها در منطقه ما همه راه های غلط را انتخاب کردند، خاطرنشان کرد: الان گله دارند که چرا در منطقه منزوی هستند و چرا ایران در منطقه نفوذ دارد؟ عربستان و امارات دو کشوری بودند که طالبان را به رسمیت شناختند و اینها با حمایت از افراطیون در یمن و سوریه و عراق باعث به خاک و خون کشیدن مردم شدند و این اشتباهات راهبردی آنها و آمریکا در منطقه، آنها را به جایی رسانده که شکایت می کنند چرا ایران در منطقه قدرتمند است.

وی گفت: قدرت ایران در منطقه به خاطر انتخاب های درست ایران در منطقه است. ما از ابتدا انتخاب های درست در منطقه داشتیم. ما در کنار مردم منطقه بودیم، ما هیچگاه به دنبال دخالت در امور مردم نبودیم. اگر راجع به عراق، یمن و سوریه صحبت می کنیم حرفمان در همه موارد یک جمله است «هیچکس حق ندارد برای مردم این کشورها تعیین تکلیف کند». شما نمی توانید هزاران کیلومتر آن طرف تر بنشینید و بگویید این فرد می تواند بر این کشور حکومت کند و این فرد نمی تواند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: این سیاستی بوده که آمریکایی ها دنبال کردند و برخی کشورهای کوچک منطقه ما خیال کردند می توانند از این سیاست تقلید کنند. برای مردم خط قرمز تعیین کردند.

وی ادامه داد: آنها برای مردم ایران خط قرمز تعیین کردند. سیاست آمریکا برای تغییر رژیم سیاست جدیدی نیست، سال هاست که تلاش کردند و شکست خوردند و سال هاست که انتخاب های اشتباه کردند. آنها کشورهایی بودند که پشت صدام ایستادند و بعد صدام علیه آنها اقدام کرد. آنها کشورهایی بودند که به ارعاب و ترور در منطقه ما دامن زدند و امروز خودشان قربانی شدند. باید قبل از هر چیز برای اینکه آینده متفاوتی را رقم بزنند دوباره برگردند و به اشتباهاتشان نگاه کنند که آیا اشتباهات با متهم کردن دیگران حل می شود؟ اگر مشکلاتتان قرار بود حل شود 40 سال است ایران را متهم می کنید.

ظریف افزود: در جنگ تحمیلی، ایران را متهم می کردید. چه دستاوردی داشتید مگر غیر از این شد که صدام همان اسلحه هایی که به آن داده بودید و سلاح های نو در زرورق که در جبهه ها می دیدیم به محض ناامید شدن از اینکه در ایران موفق شود به سمت خودتان برگرداند. فراموش نکنند که تاوان اشتباهات خود را می دهند و هر چه تلاش کنند این اشتباهات را با اسم دیگری برای شهروندانشان توضیح دهند ممکن است راه نفس کش موقتی پیدا خواهند کرد ولی مشکلشان را حل نخواهد کرد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: آنها اشتباهاتی را در 40 سال گذشته مرتکب شدند و امروز ثمره اشتباهاتشان را تجربه می کنند، به جای این کارها بهتر است برگردند و بر اشتباهات غلط و راهبردیشان مرور کرده و آن را اصلاح کنند. اگر بخواهند ادامه دهند و سرشان را زیر برف کنند و با اتهام زدن به ایران و نیروهای مقاومت ، راه به جایی نمی برند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز نیروهای مقاومت هستند که جلوی داعش ایستادند. چه کسی مانع شده دمشق، اربیل و بغداد به دست داعش بیفتد؟ مردم عراق و سوریه و نیروهای مقاومت مانع شدند، با متهم کردن اینها مشکلی از خودشان حل نمی کنند و تنها به افراط، خشونت، ترور و افراط در منطقه دامن می زنند.

ظریف گفت: اقدامات صورت گرفته در شرق سوریه نشان داده اولویت اول برای آمریکا مبارزه با داعش نیست و اولویت آنها چیز دیگری است.

* ارتش و سپاه ما از بطن مردم برخاستند

به گزارش فارس، وی در بخش دیگری از این گفت گو درباره اینکه چرا ترامپ و آمریکایی ها مشخصا با سپاه دشمنی می کنند؟ عنوان کرد: نقش سپاه در کنار ارتش در دفاع از جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی ما غیر قابل تردید است. اینها نیروهایی بودند که با استفاده از حمایت مردم ایجاد شدند. ارتش و سپاه ما از بطن مردم برخاستند و با حمایت مردم توانستند در برابر ارتش تا به دندان مسلح صدام مقاومت کنند و حماسه مقاومت در جنگ را رقم بزنند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که داشتند برای ناکام کردن حرکت استقلال طلبانه توسط مردم ایران، حمله صدام به ایران بود که در آن برنامه ناکام ماندند. تلاش کردند با فشارهای دیگر بر مردم، تحمیل خشونت و تکفیر بر منطقه ما، سیاست های مخربی را در منطقه دنبال کنند. در آنها با حمایت های مستشاری برادران ما در سپاه ناکام ماندند و معلوم است که باید از آنها کینه داشته باشند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: متاسفانه دولتمردان آمریکا تحت تاثیر القائات افرادی قرار می گیرند که این افراد منافع ویژه ای را دارند و حتما منافع آمریکا را دنبال نمی کنند. یکی از نخبگان آمریکایی توئیتی نوشته بود که ترامپ با شعار آمریکا اول وارد شد، امروز نه تنها آمریکا و حتی اسرائیل اول نیست، بلکه حزب لیکود اول است و سعودی دوم است و شاید آمریکا در مراحل بعدی قرار گرفته باشد. من احساس می کنم حتی گروه های تروریست سوم هستند و بعد منافع آمریکا در چه درجه ای از اهمیت قرار گرفته است.

وی گفت: دولت های قبلی آمریکا در گذشته همین حرف ها را تکرار کردند. برخی از افرادی که از مردم ایران سرخورده شدند و از این مردم فرار کردند؛ چون مردم ما ادعاهای دروغین آنها را نمی پذیرفتند رفتند و حرف هایی را برای آنها راجع به انتخابی و انتصابی نوشتند و  بعد کسانی که آن صحبت ها را کردند ناگزیر شدند از صحبت هایشان عدول کنند. این نشان می دهد دولت آمریکا به جای توجه به واقعیات، بیشتر به گروه های فشار توجه می کند.

*سیاست های آمریکا در جهت منافع ملی آمریکا نیست

ظریف خاطرنشان کرد: نتیجه آن می شود که سیاست های آمریکا در جهت منافع ملی آمریکا نیست بلکه سیاست های این کشور بیشتر منافع کسانی را به پیش می برد که بیشترین توان تحمیل نظراتشان را بر مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی آمریکا دارند. این یکی از مشکلات سیاست ورزی در آمریکا است که بعضی اقلیت های پر سر و صدا البته با امکانات مالی گسترده که قبلا صهیونیست ها از این امکانات برخوردار بودند و امروز متاسفانه برخی از همسایگان ما در حاشیه جنوبی خلیج فارس با اسراف بی حد و حصر منابع مالی مردم خودشان و هزینه کردن در شرکت های تبلیغاتی در آمریکا تلاش می کنند آنها هم گروه های فشاری را ایجاد کنند. این باعث می شود سیاست آمریکا بیشتر در خدمت این گروه های فشار قرار بگیرد تا منافع ملی مردم آمریکا.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره دشمنی آنها با سپاه عنوان کرد: آن کسانی که این هزینه ها را می کنند، یک کینه عمیقی دارند و هم اینکه در مراحل مختلف سیاست هایی که علیه ایران داشتند توسط مقاومت مردم ایران که سمبل و نمادش سپاه پاسداران است، به ناکامی کشیده شده و این یک نگرانی نهادینه ای را ایجاد کرده است.

وی درباره اینکه ترامپ بی پرده علیه ایران سخن گفت، اظهار داشت: به این دلیل است که احساس ناتوانی به شدت وجود دارد. از دیروز یک اجماع جهانی در برابر حرکت ترامپ وجود داشت. حتی در داخل آمریکا، بر خلاف گذشته که هر حرفی علیه ایران شنونده داشت، امروز حرف های ایشان شنونده زیادی ندارد و این باعث شده ایشان با لحن خشن تری در این زمینه صحبت کند و امید داشته باشد این لحن خشن تاثیرگذار باشد.

به گزارش فارس، ظریف همچنین گفت: بازارهای مالی و اقتصادی در طول ماه های گذشته به لفاظی های آمریکا توجه زیادی نکردند. از ابتدای دوران ترامپ بیشترین میزان سرمایه گذاری و قراردادها توسط شرکای ایران شکل گرفته و انشالله کشور با آرامش کامل به سمت توسعه و پیشرفت در جهت اقتصاد مقاومتی پیش می رود. هر چه ترامپ بی پرده تر صحبت می کند، آمریکا در دنیا منزوی تر می شود و بنگاه های اقتصادی جهان به این نتیجه می رسند سیاست های ایران معقول تری است و لحن ایران را با ترامپ مقایسه می کنند و به این نتیجه می رسند اگر قرار باشد محل امنی برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد، در ایران است.

*ایران جذاب ترین محل برای جذب سرمایه گذاری خارجی

وی افزود: ما 38 سال است در برابر فشار خارجی توانستیم کشور را بسازیم این به این خاطر است که امنیت ما از درون ما سرچشمه می گیرد. درست است که می خواهیم با دنیا می خواهیم همکاری کنیم. ما سر ناسازگاری و جنگ با دنیا نداریم، ما دنبال ثبات و امنیت در منطقه هستیم، ولی ثبات و پیشرفت مان را از بیرون نمی خریم. ایران یک محیط بسیار جذابی برای سرمایه گذاری از سوی جامعه بین المللی دیده می شود. گفته شد ایران جذاب ترین محل برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: علیرغم همه این لفاظی ها هم سرمایه داخلی در جهت تولید و اشتغال استفاده خواهد شد و هم سرمایه خارجی و مشارکت خارجی در طرح های زیربنایی و عمرانی کشور ادامه می یابد. در هفته های گذشته قراردادهای مهمی در حوزه فاینانس توانستیم نهایی کنیم و این نشانگر حرکتی آرام و رو به جلو است.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به ایجاد یک معاونت اقتصادی در وزارت خارجه خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در خدمت بخش خصوصی و دولتی خواهد بود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان