به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان عصر روز سه شنبه در سفر بسیار مهم و حساسی، راهی دمشق پایتخت سوریه شد و این سفر تا عصر روز جمعه (28 مهر) ادامه داشت. سرلشکر باقری در این سفر، با مقامات عالی رتبه ای از کشور سوریه دیدار و گفت وگو کرد. در اولین گام، وی با رئیس ستادکل نیروهای مسلح این کشور دیدار کرد و مورد استقبال رسمی وی قرار گرفت و سپس در دیدارهای آتی با وزیر دفاع و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و رایزنی کرد.
در مذاکرات با سپهبد «علی ایوب»، طرف سوری و طرف ایران به موضوعات متعددی پرداختند که از آن جمله می توان به دستاوردهای محور مقاومت در سوریه اشاره کرد. رؤسای ستادکل نیروهای مسلح ایران و روسیه در این دیدار، آخرین وضعیت میدانی و وضعیت تحرکات امنیتی در مناطق مختلف را به بحث و تبادل نظر گذاشته اند. بخش دوم مذاکرات خصوصی طرفین نیز، حول محور افزایش همکاری های دفاعی - امنیتی بوده و ایران و سوریه گام موثری در جهت افزایش این همکاری های در آینده برداشته اند، چیزی که سپهبد علی ایوب رئیس ستادکل نیروهای مسلح سوریه پس از مذاکرات خصوصی با سرلشکر باقری، در یک نشست خبری مشترک به آن اشاره کرده وگفته بود:ما همچنین روند روابط دوجانبه و تمایل مشترک برای تقویت این روابط را که در راستای منافع دو کشور و دو ارتش است، به طور مفصل بررسی کردیم، و دو طرف درباره مسائل مطرح شده به ویژه در خصوص مبارزه با تروریسم و مشکلات پیش روی مقاومت دیدگاه های یکسان و مشترکی داشتند. او همچنین تاکید کرده بود که، "ما همچنین بر ادامه جنگ با تروریسم تا نابودی کامل آن و بازگشت امنیت و ثبات به تمام خاک سوریه تاکید کردیم." نشست خبری مشترک با سپهبد ایوب این مذاکرات، نهایتا به امضای یک یادداشت تفاهم همکاری میان سرلشکر باقری و سپهپد علی ایوب رئیس ستادکل ارتش سوریه ختم شد که حتما می تواند منجر به گسترش همکاری های نظامی دو کشور در حوزه های مختلف شود. سفر سرلشکر باقری رئیس ستاکل نیروهای مسلح کشور، از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است؛ در واقع با این سفر، سرلشکر باقری عالی ترین مقام نظامی ایران است که به کشور سوریه سفر کرده است، سفری که پس از فتوحات بسیار بزرگ ارتش سوریه و محور مقاومت در حلب، دیرالزور، المیادین، حمص و منطقه تنف انجام شده است.
یکی از مهمترین نکات در خصوص این سفر اما، نکته قابل تاملی بود که سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان از دمشق خطاب به اسرائیلی ها بیان کرد و بسیاری از رسانه های منطقه به ارزیابی آن پرداختند. سردار باقری در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود، اعلام کرد: من در دمشق هستم تا این پیام دوستی و تداوم برادری و همراهی را به عزیزانمان در ارتش سوریه، رهبری سوریه و ملت سوریه عرض کنم که در برابر تهدیدهای صهیونیست ها و تروریست ها و هرگونه تهدیدی که نسبت به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه صورت گیرد، ما در کنار شما هستیم. اینکه صهیونیست ها هر وقت اراده کنند این سرزمین را در فضا و زمین مورد تجاوز قرار دهند، قابل پذیرش نیست و همان قدر که ارتش و مردم سوریه از این تجاوزات ناراحت و آزرده می شوند، ما در ایران هم همین احساس را داریم و در مقابله با این تهدیدها، در کنار ملت و ارتش سوریه قرار خواهیم داشت. شاید بتوان این اظهارات سردار باقری در مورد حملات گاه و بی گاه جنگنده های اسرائیلی به مناطق مختلف سوریه را "یک پیام نظامی" تحلیل کرد، پیامی که صراحتا اعلام کرده که ایران در مقابله با این تهدیدات - حملات نظامی اسرائیل به سوریه - در کنار ارتش و ملت سوریه است. اسرائیل تاکنون بارها به مواضع ارتش سوریه در نقاط مختلف این کشور از جمله قنیطره، دمشق، حمص و برخی مناطق دیگر حملات هوایی کرده است و ایران نیز بارها این حملات را محکوم کرده و دولت سوریه هم بابت این حملات و به دلیل نقض حاکمیت کشورش، به سازمان ملل متحد شکایت کرده است. در عین حال، پیشروی های ارتش و محور مقاومت در سوریه سرعت زیادی گرفته و تقریبا کار داعش در این کشور تمام است؛ "شهر رقه" که روزگاری پایتخت خودخوانده داعش بود هم آزاد شده است، در سوی دیگر میدان هم محور مقاومت توانسته در یک اقدام بزرگ، حصر 3 ساله شهر دیرالزور را شکسته و دژ نفوذناپذیر داعش در المیادین را هم فتح کند و حرکت به سوی مرزهای عراق و میادین انرژی در البوکمال آغاز شده است بر همین اساس، سیطره داعش بر مناطق مختلف خاک سوریه به کمتر از چند درصد رسیده است، واضح است که اسرائیلی ها چرا در نقاط مختلف، زیرساخت ها و تجهیزات ارتش سوریه را هدف قرار می دهند. علت اصلی از این اقدام، ایجاد خلل در روند مبارزه با تکفیری ها است، چه اینکه پیش از این نیز، اسرائیل در بلندی های جولان با تاسیس بیمارستان صحرایی، میزبان مجروحان تکفیری ها هم بوده است. قطعا اگر ارتش سوریه و محور مقاومت از نبرد با تکفیری ها به ویژه داعش و تروریست های جبهة الشام فراغت یابند، مقاومت اسلامی و مردم منطقه، با پایان نبرد در سوریه و پیروزی مقاومت اسلامی، توجه شان معطوف به مسئله اصلی جهان اسلام یعنی "فلسطین" خواهد بود. بازدید سرلشکر باقری از مناطق عملیاتی در حلب از سوی دیگر، حضور سردار باقری در مناطق مختلف سوریه از جمله حلب و لاذقیه، باعث شده که جان تازه ای در روح نیروهای مقاومت و ارتش سوریه دمیده شود و قطعا پیام این حضور، حمایت میدانی و همه جانبه ایران از دولت قانونی سوریه و نیروهای محور مقاومت در نبردهای سوریه است. حالا رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران از قلب دمشق به اسرائیلی ها یک پیام مهمی داده که ایران در مقابل تهدیدات نظامی اسرائیل، بی تفاوت نیست بلکه در کنار ارتش سوریه است. باید دید، در آینده نه چندان دور که پیروزهای میدانی در سوریه کامل تر می شود، ارتش سوریه چگونه با این تجاوزرات اسرائیلی ها برخورد خواهد کرد. انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان