به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، پس از تدوین و ابلاغ سند تحول بنیادین، تلاش شد تا نظام تعلیم و تربیت کشور که سال ها درگیر حافظه محوری است با تغییر جهت به سمت پرورش خلاقیت دانش آموزان حرکت کند و در این رابطه صرف نظر از وضعیت کیفیت آموزش در کلاس های درس و محتوای کتاب های درسی دانش آموزان که تا چه اندازه در بحث تربیت دانش آموزان خلاق موفق عمل کرده اند، تلاش شده با برگزاری جشنواره جابربن حیان و خوارزمی از دانش آموزان پژوهشگر و خلاق حمایت شود. جشنواره خوارزمی که با هدف  ارج نهادن به مقام پژوهشگران، مخترعان و شناسایی، تقدیر و حمایت از استعدادها ی جوان در زمینه های مختلف علمی وفناوری هر سال برگزار می شود در مواردی عجیب منجر به دلزدگی دانش آموزان از پژوهش یا خروج آنها از ایران و ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی شده است. * دو دوره شرکت در جشنواره خوارزمی و حالا خروج از کشور محمد دانشجوی رشته نرم افزار که در ایام دانش آموزی دو دوره در جشنواره خوارزمی شرکت کرده است، می گوید:  هر بار بنا به دلایلی طرحم رد شد، حالا هم موفق شده ام از دانشگاهی در یکی از کشورهای اروپایی برای تحصیل پذیرش بگیرم و قصد خروج از ایران را دارم. محمد ماجرای دو دوره حضورش در جشنواره خوارزمی را اینگونه تعریف می کند: « سال اول که در جشنواره خوارزمی حضور یافتم مقاله ای را ارائه کردم که تا مرحله بررسی وزارت علوم پیش رفت اما در این مرحله اعلام کردند، مقاله ام در حد دانشجویی است و از یک دانش آموز پذیرفته نیست بنابراین هیچ رتبه ای به مقاله ندادند. پس از آن چند مقاله و طرح دیگر داشتم اما چون خاطره خوشی از جشنواره نداشتم تصمیم گرفتم تا در آن شرکت نکنم. در دوره پیش دانشگاهی مجدد، اختراع جدیدم را در جشنواره شرکت دادم، این اختراع در رابطه با تجهیزات آزمایشگاهی بود و یک  هفته در دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه تهران مورد بررسی و استفاده قرار گرفت و تاییدیه ای را هم به من دادند. اختراع جدیدم، دستگاه آزمایشگاهی بود که 5 دستگاه آزمایشگاهی دیگر را در خود جای می داد و با حداکثر 5 میلیو تومان قابل خریداری بود در حالیکه خرید هر یک از این دستگاه ها به صورت مجزا هزینه بسیاری را داشت، همچنین این دستگاه، فرآیندی را در مراحل آزمایش که به طور معمول سه ساعت به طول می انجامید را در دو دقیقه انجام می داد. طرحم را در جشنواره خوارزمی شرکت دادم و تا مرحله وزارت علوم هیچ ایرادی به ما نگرفتند و در لیستی که در دانشکده شهید رجایی مشاهده کردیم در بخش شایستگی طرح های اول رتبه دوم را  کسب کرده بودم اما در مرحله داوری وزارت علوم جزو رتبه های یک تا سه در بخش زیست شناسی و پزشکی نبودم. اینبار پس از رد طرحم در مرحله داوری وزارت علوم به دنبال علت ماجرا رفتم اما در پاسخ به من گفتند که روش ساخت دستگاه شما را داریم و چه نیازی به آن است؟ بعد از شنیدن این صحبت ها تصمیم گرفتم تا از دانشگاه های خارجی پذیرش بگیرم و کشوری که با درخواست من موافقت کرد را انتخاب کرده و قرار است از ایران خارج شوم. دلیل رد دستگاه را رعایت نکردن استانداردهای آزمایشگاهی عنوان کرده بودند در حالیکه استانداردهای آزمایشگاهی جزو ابتدایی ترین اصول ساخت یک دستگاه است و این سوال مطرح است که آیا داوران قبل از مرحله بررسی وزارت علوم شناخت کافی از استانداردها نداشتند که طرح من را برای رفتن به مراحل بالاتر تایید کردند؟» یکی دیگر از دانش آموزان که در جشنواره خوارزمی شرکت کرده است در رابطه با مراحل داوری جشنواره می گوید: «در مرحله کشوری سال گذشته، حدود 97 طرح از دانش آموزان تهران برای داوری مرحله کشوری به عنوان طرح های منتخب به وزارت علوم فرستاده شدند اما در نهایت حدود 60 طرح در مرحله نهایی بررسی شدند و هنوز تکلیف بیش از 30 طرح دیگر که گُم شده اند همچنان مشخص نیست و پیگیری ما هم به نتیجه ای نرسیده است.» * هزینه های چندین میلیونی برای کسب رتبه در جشنواره خوارزمی برخی کارشناسان معتقدند که جشنواره خوارزمی علاوه بر شناسایی و معرفی برخی از دانش آموزان نخبه و پژوهشگر می تواند بستری را برای تنفر سایر دانش آموزان پژوهشگر از موضوع پژوهش فراهم کند به گونه ای که هر سال تعداد شرکت کنندگان آن کاهش می یابد و از سال گذشته 7 هزار نفر کاهش داشته است. محمد علی دشتی پور مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران با بیان اینکه برخی گزارش ها از هزینه بیش از صد میلیون تومانی برای برخی پروژه های تحقیقاتی حکایت دارد، درباره جشنواره خوارزمی عنوان می کند: معمولاً طبقه مالی ضعیف به دلیل وجود هزینه های بالای پژوهش از طرفی و نحوه داوری و اجرای جشنواره خوارزمی که احتیاج به گذراندن چند دوره مشاوره و تحمل هزینه دارد از سوی دیگر، نمی توانند در این جشنواره حضور داشته باشند بنابراین نخستین آفت جشنواره خوارزمی مطالبه یک اثر علمی و عملیاتی بدون مشابه در سطوح دکتری داخل و خارج از کشور از یک دانش آموز 16 ساله است، این مسئله باعث می شود دانش آموزان برای کسب افتخار به مرحله های بسیار سخت افتاده و گرفتار مشکلات برداشت های علمی دیگران شوند. وی افزود: بسیاری از دانش آموزان به دلیل رد شدن در جشنواره به شدت افسرده و نسبت به جامعه و کشور بدبین شده اند، ثبات در تیم اجرایی برگزارکننده و هسته های مرکزی داوری در سال های اخیر در بخش کشوری با وجود اعتراضات بسیار و مشکلات جدی در بحث داوری، عدم بررسی تخصصی آثار در مرحله آخر وزارت علوم، ترس از لو رفتن طرحهای دانش آموزی، عدم پاسخ مناسب تیم اجرایی به شبهات و شایعاتی مبنی بر وجود برخی مشکلات داوری ها، تشکیل مراکز و سایت های کاسب کارانه حول این جشنواره برخی از مشکلات جدی هستند. انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان