به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «ویزا تا چند روز آینده صادر نمی شود» همین جمله کافی است تا آنهایی که کیسه هایشان را برای زوار دوخته اند راه باز شده را پیش بگیرند و با سوءاستفاده از ناامیدی مسافران سرگردان جیب هایشان را خالی کنند.

این حکایت این روزهای صدور ویزای اربعین در کرمانشاه است که ناتوانی کنسولگری عراق در تسریع صدور روادید، عده ای زیادی از هم وطنان را به دردسر انداخته و باعث شده پای کارچاق کن ها به این موضوع باز شود.

در اطراف دفاتر زیارتی و حتی کنسولگری عراق عده ای هستند که فقط کافی است بو ببرند که شما زائرید و برای گرفتن روادید به مشکل برخوردید آنگاه با ژست کمک کردن جلو می آیند و راه چاره پیش پایت می گذارند؛ راهکارشان برای خلاصی زوار، پرداخت مبالغی تا چندبرابر مبلغ ویزاست و مسافران هم که برای نجات از وضعیت پیش آمده چاره ای دیگر ندارند مجبور به پرداخت این مبالغ می شوند.

همیشه قبل از اجرا و انجام چنین مراسمی، مسئولان صحبت می کنند که همه چیز هماهنگ است و امکانات و ظرفیت های لازم برای میزبانی آماده شده است، اما به مرحله اجرا که می رسد انگار باید گره ای در کار ایجاد شود تا دلالان بتوانند سربزنگاه به عنوان ناجی وارد شده و کار را تسهیل کنند.

کنسولگری عراق که برای پاسخگویی به حجم بالای تقاضای صدور ویزای اربعین به مشکل برخورده و هزاران گذرنامه در این مرکز دپو شده، مسئولان دفتر وزارت امور خارجه به عنوان تسهیل گر در امر صدور روادید اصلا پاسخگو نیستند، دفاتر زیارتی هم که می گویند مدارک ارسال شده و کاری از دستشان برنمی آید و بالاخره این وسط تنها کسی که کار از دستش بر می آید همین کارچاق کن ها هستند!

بازار گرمی دلالان در روزهای اخیر که روند صدور ویزا متوقف و پس از آن به کندی انجام می گیرد بیشتر شده و اصلا هم معلوم نیست حالا که صدور ویزا برای بقیه ۱۰ تا ۱۲ روز طول می کشد این دلالان چطور ۲ روزه این کار را انجام می دهند.

دپوی ۴ هزار ویزا در کنسولگری عراق 

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد روند کند صدور ویزای اربعین اظهار داشت: کنسولگری عراق در کرمانشاه با وجود تلاش بی وقفه امکان صدور روزانه بیش از ۱۰۰۰ ویزا را ندارد.

حامد دارابی از تحویل بیش از ۴ هزار گذرنامه به کنسولگری عراق در کرمانشاه خبر داد و گفت: با این روند فعلی عملا تا روزهای ششم و هفتم آبان ماه ویزاهای این افراد به آنها تحویل می شود.

وی با بیان اینکه افرادی که ویزا برای آنها صادر شده تا سه ماه بعد از صدور ویزا امکان سفر به عتبات عالیات را دارند، افزود: محدودیت تاریخ درج شده ورود و خروج در سامانه سماح وجود ندارد.

بر فعالیت دفاتر نظارتی نظارت داریم

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث نظارت بر صدور ویزا با هدف نظارت جدی بر دفاتر خدمات مسافرتی مجاز و برخورد با دفاتر غیرمجاز تشدید فعالیت گشت های مشترک در دستور کار قرار گرفته است.

علی عباس سجادی راد با بیان اینکه برنامه تشدید فعالیت گشت های مشترک در مرکز استان و شهرستان های تابعه در مسیر زائران تنظیم شده افزود: همچنین دفاتری که بیش از مبالغ اعلام شده از زوار اخذ کنند به شدت با آنها برخورد می شود.

وضعیت پیش آمده ما را دست به دامن دلالان کرده است

یک زائر کرمانی که برای دریافت ویزای اربعین به کرمانشاه سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دفاتر زیارتی به ما اعلام کردند که صدور ویزا برای ما ممکن است حتی ۱۵ روز طول بکشد و یکی دیگر از دفاتر هم که اصلا قبول نکرد کار ما را انجام دهد.

محمدی افزود: ما برای پیاده روی اربعین حسینی (ع) می خواهیم به عراق برویم و طبیعتا چند روز قبل از اربعین باید از مرز عبور کنیم و خودمان را به این مراسم برسانیم که در اینصورت ویزای ۱۵ روز دیگر به درد ما نمی خورد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هم برای دریافت ویزا مشکل داشتیم خاطرنشان کرد: سال گذشته یک نفر را به ما معرفی کردند و گفتند می تواند یک روزه برای ما ویزا بگیرد و در عوض ۳ برابر هزینه ای که اعلام شده بود را از ما گرفت.

 این شهروند کرمانی ادامه داد: با این تعریفی که از روند صدور ویزا شنیدیم به نظرم باید باز هم دست به دامن دلالان شویم تا شاید بتوانیم خودمان را به این مراسم باشکوه برسانیم.

 به گزارش مهر، یادمان هست که کنسولگری عراق در کرمانشاه سال گذشته با وجود صدور ویزای مانیفستی برای زوار ایرانی بازهم در صدور روادید کند عمل کرد و عده ای به خاطر اعتراض به این موضوع هر روز در مقابل این کنسولگری تجمع کرده و خواستار تسریع در این امر شدند، با این وجود امسال با توجه به صدور ویزای انفرادی دردسرها بیشتر شده  و راه را برای سوءاستفاده دلالان بازتر کرده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان