به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، به نقل از مشرق، بر اساس گزارش گمرک، در نیمه اول سال ۹۶ ایران ۱۳۶۰۰۰ تن انواع کالاهای فرانسوی وارد کرده است که ۲.۳ برابر بیشتر از رقم نیمه اول سال ۹۵ است. در نیمه اول سال ۹۵ حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران، ۵۷۰۰۰ تن بود.

واقعیت نگران کننده تر آن که میزان واردات کالاهای فرانسوی در دو سال اخیر که به دوران پسابرجام موسوم شده، نسبت به دوران قبل از برجام، افزایش وحشتناکی داشته است.

در نیمه اول سال ۹۴ که هنوز برجام اجرایی نشده بود، حجم کالاهای وارداتی از فرانسه به ایران ۳۳۰۰۰ تن بود اما با رشد بیش از ۷۰ درصدی در نیمه اول سال ۹۵ به ۵۷۰۰۰ تن رسید و در نیمه اول سال ۹۶ هم رشد بیش از ۳۰۰ درصدی را نسبت به دوران قبل از برجام طی کرد.

از آنجا که احتمالا یکی از استدلال های مسئولان دولت روحانی در واکنش به انتقادات درباره افزایش واردات از فرانسه، این است که این واردات مربوط به کالاهای اساسی، کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است، نگاهی به فهرست کالاهای وارداتی از فرانسه در نیمه اول امسال انداخته ایم.

بر اساس این آمار، علاوه بر واردات انبوه خودرو و لوازم یدکی پژو و رنو، در نیمه اول امسال، انواع و اقسام اجناس مصرفی، لوکس، بنجل، غیرضروری و کالاهای دارای تولید مشابه داخل از فرانسه راهی بازارهای ایران شده است.

بر اساس گزارش گمرک، در نیمه اول امسال، کالاهای مصرفی همچون ماهی قزل آلا، گوشت منجمد گاوی، گوشت گوسفندی، ماهی های زینتی، گلابی خشک کرده، دانه آفتابگردان، چای، فلفل، هل، ذرت و جو از کشور فرانسه وارد ایران شده است.

همچنین در ۶ ماه اول سال جاری ۴۴٬۴۵۰ تن برنج فرانسوی وارد کشور شده است. ارزش این مقدار برنج فرانسوی، ۱٬۰۳۲٬۰۴۸٬۵۴۱٬۷۷۵ ریال معادل ۳۱٬۴۴۱٬۰۱۱ دلار بوده است.

در این مدت، ۳٫۲ تن شیرینی فرانسوی به ارزش ۶۴۶٬۳۱۱٬۹۵۱ ریال معادل ۱۹٬۵۳۹ دلار وارد کشور شده است.

همچنین ۴٫۵ تن شکلات فرانسوی به ارزش ۳۸۲٬۰۷۹٬۸۴۶ ریال وارد ایران شده که بابت آن ۱۱٬۷۲۲ دلار ارز، از کشور خارج شده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، ایران در سال جاری تا پایان شهریورماه نزدیک به ۱۶ تن پفیلای فرانسوی وارد کرده که ارزش آن ۱٬۵۴۰٬۹۳۷٬۴۹۴ ریال  معادل ۴۷٬۵۰۱ دلار بوده است.

۶۳۰ تن غذای سگ و گربه خانگی نیز در نیمه اول ۹۶ از مبدا فرانسه راهی بازارهای ایران شده که بابت آن ۴۸٬۲۵۶٬۷۹۳٬۷۷۹ ریال هزینه شده که ارزش دلاری آن ۱٬۴۸۵٬۱۰۴ دلار اعلام شده است.

گزارش گمرک همچنین نشان می دهد بیش از ۸ تن سرکه نیز در این مدت از فرانسه وارد کرده ایم.

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان